• Hubert

    Pendla eller inte pendla.. Tacka ja till nytt jobb??

    Hej!

    Jag känner att jag sitter i en liten jobbig sits. Jag pendlar till mitt arbete sen 6 månader tillbaka (10 mil per dag totalt) , tjänar hyfsat bra. Men.. Jag har inte bilen för det. Har en bensinare som drar 2500 kr per månad, som gått snart 20.000 mil.. Jag kör 200 mil i månaden + privat. Saken är den att jag nu har blivit erbjuden jobb i min stad, samma yrke. Jag känner mig kluven.

    På arbetsplatsen jag jobbar på nu trivs jag enormt bra men om jag ska fortsätta där MÄSTE jag köpa en billigare bil.. Har hittat en bra bil men då måste jag ju ta lån.

    Jobbet här i stan verkar luddigt. Chefen kan riktigt inte säga vart jag kommer hamna eller vilka arbetsuppgifterna blir. Jag har haft praktik på arbetsplatsen här i stan å trivdes, men jag trivs ännu bättre på jobbet jag har nu.

    Det jag kan se som är positivt är ju att jag slipper köpa en ny bil och att det blir gångavstånd till jobbet, jag får mer över varje månad och slipper pendla. Men.. Samtidigt trivs jag bra där jag är nu men pendlingen är tuff.. Flera gånger jag varit så trött att jag blivit rädd för att somna när jag kör..

    Alltså.. Hjälp?!

  • Svar på tråden Pendla eller inte pendla.. Tacka ja till nytt jobb??
  • Carambolan

    Gångavstånd till jobbet är sjukt mycket värt för mig så jag hade absolut bytt. Är du i en bransch där det riskerar att bli svårt att byta jobb igen om du inte trivs?

  • Semesterfamiljen

    Jag har pendlat till jobbet, 10 mil enkel resa 5 dagar per vecka. Måååååånga mil har det blivit. Också med en gammal bensinare. Jag stod ut i nästan 5 år.

    Jag stortrivdes på jobbet men pendlingen slet på mig. Det fanns inte heller någon möjlighet att åka buss/tåg för mig.

    Då tog jag jobbet för trivseln men jag skulle inte göra samma sak igen. Nu har jag ett jobb "hemma" och har gjort mig av med bilen helt. Vilken frihet! Jag har helt plötsligt "massor" av pengar och tid "över"! Jätteskönt!

    I ditt fall (som har "bara" 5 mil enkel resa) hade jag sett till att det nya jobbet hade varit lite mindre luddigt innan jag sagt upp mig. (Och känslan när man känner tröttheten komma när man kör är direkt livsfarlig. *ryyyser*)

    Lycka till!

  • Hubert
    Carambolan skrev 2016-05-24 07:24:02 följande:

    Gångavstånd till jobbet är sjukt mycket värt för mig så jag hade absolut bytt. Är du i en bransch där det riskerar att bli svårt att byta jobb igen om du inte trivs?


    Ja, det skulle ju kännas underbart att slippa oroa sig för bilen och slippa köpa en nyare bil. Jag är väl bara rädd att göra fel val och ångra mig.

    Nej, det finns gott om arbete och dom skriker efter det överallt (skolvärlden)
  • Hubert
    Semesterfamiljen skrev 2016-05-24 07:30:30 följande:

    Jag har pendlat till jobbet, 10 mil enkel resa 5 dagar per vecka. Måååååånga mil har det blivit. Också med en gammal bensinare. Jag stod ut i nästan 5 år.

    Jag stortrivdes på jobbet men pendlingen slet på mig. Det fanns inte heller någon möjlighet att åka buss/tåg för mig.

    Då tog jag jobbet för trivseln men jag skulle inte göra samma sak igen. Nu har jag ett jobb "hemma" och har gjort mig av med bilen helt. Vilken frihet! Jag har helt plötsligt "massor" av pengar och tid "över"! Jätteskönt!

    I ditt fall (som har "bara" 5 mil enkel resa) hade jag sett till att det nya jobbet hade varit lite mindre luddigt innan jag sagt upp mig. (Och känslan när man känner tröttheten komma när man kör är direkt livsfarlig. *ryyyser*)

    Lycka till!


    Oj, herregud! Och jag tycker mina 10 mil per dag är mycket! :o Ja, det blir ju inte billigt! Och allt som slits på bilen också dessutom..

    Nej, för mig funkar inte buss heller.. Det tar 1 h o 45 min, bilen tar 40 min typ.

    Åh jag kan förstå det! Det måste härligt!

    Ja, jag ska ju på ett till samtal med den chefen.. Förhoppningsvis får jag veta mer då!
    Ja, tröttheten är värst.. Jag blir rädd för mig själv när jag blir så trött och sitter å kör.
  • Hubert

    Problemet är väl att jag är rädd att jag inte alls ska trivas och att jag ska ångra mig djupt. Men det tar mycket tid och kraft att pendla varje dag, jag förlorar ju ändå cirka 1 1/2 per dag på bara bilkörning. 2 timmar under vinterhalvåret.

    Jag tänker framtidsmässigt också, att med barn kanske jag inte klarar av att pendla och annars måste jag ju räkna med att Sambon kan ta största delen av det också.

    Det som känns tyngst är att lämna den här arbetsplatsen och veta att jag skapar problem för verksamheten då jag slutar eftersom det fattas mycket folk.

    Men jag tror till 100% att jag skulle må mycket bättre om jag började jobba i stan, jag får mer pengar över och tid.

    Sen kan jag ju inte heller säga att jag inte kommer att trivas där för det vet jag ju inte. Som sagt så trivdes jag bra där när jag hade praktik. Det blir ju annat som anställd.

    Ja hahaha.. Som ni märker är jag så kluven. Men med tanke på kostnad och ork lutar det åt det nya arbetet.

  • Studentpappa

    Pendling suger stenhårt och att ha nära till jobbet är värt väldigt mycket för mig. Jag skulle seriöst överväga att byta och vara villig att ta chansen att det nya jobbet är sämre, det går ju att söka nytt igen.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Hubert
    Studentpappa skrev 2016-05-24 10:26:42 följande:

    Pendling suger stenhårt och att ha nära till jobbet är värt väldigt mycket för mig. Jag skulle seriöst överväga att byta och vara villig att ta chansen att det nya jobbet är sämre, det går ju att söka nytt igen.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Så sant! Tack :)
    Absolut, brist på jobb är det ju inte!
Svar på tråden Pendla eller inte pendla.. Tacka ja till nytt jobb??