• Anonym (Hmm)
    Äldre 24 May 07:25
    1105 visningar
    20 svar
    20
    1105

    Är det lättare att vara feminist om man är familjefar med fru och barn?

    Än om man är singelkille och aldrig har haft kvinnligt sällskap.

  • Svar på tråden Är det lättare att vara feminist om man är familjefar med fru och barn?
  • Caramb­olan
    Äldre 24 May 07:28
    #1

    Lättare att bli eller lättare att vara? Feministiska frågor lär ligga mer nära till hands och många bryr sig mer om sådant som berör dem personligt.

    Däremot skulle jag faktiskt säga att det lättare att "vara" feminist när man inte är förälder. Är det någon gång det är lätt att falla in i klassiska kvinnofällor så är det under småbarnsåren.

  • Äldre 24 May 08:51
    #2

    Ser inte alls sambandet. Vad har män och kvinnors lika rättigheter att göra med civilstånd eller om man haft en partner? Menar du att de killar som inte hittar någon skulle tendera mer att tycka att män och kvinnor inte ska ha samma rättigheter? Eller missuppfattar jag dig?

  • Scoops
    Äldre 24 May 09:38
    #3

    Nej jag tror inte det.

    Min pappa har 6 döttrar och en son och han är inte särskilt feministisk. Hör och häpna! Särskilt med tanke på att alla vi systrar är starka och självständiga kvinnor som ibland gärna brinner för jämställdheten :)

  • Äldre 24 May 11:38
    #4

    Nej. Tycker du att män och kvinnor ska ha samma rättigheter? Då är du feminist.

  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 May 06:23
    #5
    Carambolan skrev 2016-05-24 07:28:32 följande:

    Lättare att bli eller lättare att vara? Feministiska frågor lär ligga mer nära till hands och många bryr sig mer om sådant som berör dem personligt.

    Däremot skulle jag faktiskt säga att det lättare att "vara" feminist när man inte är förälder. Är det någon gång det är lätt att falla in i klassiska kvinnofällor så är det under småbarnsåren.


    Att bli. Lever man inte med kvinnor ser man kanske inte hur de förtrycks i samhället?
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 May 06:24
    #6
    Överste Senap skrev 2016-05-24 08:51:36 följande:

    Ser inte alls sambandet. Vad har män och kvinnors lika rättigheter att göra med civilstånd eller om man haft en partner? Menar du att de killar som inte hittar någon skulle tendera mer att tycka att män och kvinnor inte ska ha samma rättigheter? Eller missuppfattar jag dig?


    Ja. Jag tycker visserligen själv att det är ologiskt och fel i sak, men sådan är min erfarenhet av det hela hursomhelst.
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 May 06:25
    #7
    Scoops skrev 2016-05-24 09:38:52 följande:

    Nej jag tror inte det.

    Min pappa har 6 döttrar och en son och han är inte särskilt feministisk. Hör och häpna! Särskilt med tanke på att alla vi systrar är starka och självständiga kvinnor som ibland gärna brinner för jämställdheten :)


    Går han inte på era nerver?
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 May 06:28
    #8
    Erizajo skrev 2016-05-24 11:38:50 följande:

    Nej. Tycker du att män och kvinnor ska ha samma rättigheter? Då är du feminist.


    Tänk om jag inte vill vara feminist då?
  • Äldre 25 May 09:03
    #9
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-25 06:24:40 följande:

    Ja. Jag tycker visserligen själv att det är ologiskt och fel i sak, men sådan är min erfarenhet av det hela hursomhelst.


    Skulle vara intressant att höra om din erfarenhet men stämmer det är det inte det minsta konstigt att dessa killar inte hittar någon. Närmast får de skylla sig själva. Lika smart som att ogilla invandrare för att Ahmed fick jobb men inte jag (nät jag själv struntat i att utbilda mig eller inte brytt mig om att göra intryck på intervjun, vilket Ahmed lyckades med).
  • 100kgp­appa
    Äldre 25 May 10:41
    #10
    Erizajo skrev 2016-05-24 11:38:50 följande:

    Nej. Tycker du att män och kvinnor ska ha samma rättigheter? Då är du feminist.


    Så enkelt är det inte...

    Om jag säger

    Det är som att säga "Tycker du Sverige är ett fint land, så är du nationalist"

    Finns rätt många som inte kallar sig för nationalister, men som likväl inte tycker illa om Sverige för det.

    Feminism handlar om så mycket mer en lika rättigheter, i vissa fall handlar det snarare tvärtom om att det ska vara olika, män ska ha det sämre.
  • Äldre 25 May 13:02
    #11
    100kgpappa skrev 2016-05-25 10:41:14 följande:

    Så enkelt är det inte...

    Om jag säger

    Det är som att säga "Tycker du Sverige är ett fint land, så är du nationalist"

    Finns rätt många som inte kallar sig för nationalister, men som likväl inte tycker illa om Sverige för det.

    Feminism handlar om så mycket mer en lika rättigheter, i vissa fall handlar det snarare tvärtom om att det ska vara olika, män ska ha det sämre.


    Ge exempel på var feminism går ut på att män ska ha det sämre tack! Och referens till radikalfeminism godtas ej.
  • Anonym (D'arc­hangel­)
    Äldre 25 May 15:01
    #12
    Erizajo skrev 2016-05-24 11:38:50 följande:

    Nej. Tycker du att män och kvinnor ska ha samma rättigheter? Då är du feminist.


    Det där påståendet är intellktuellt ohederligt. Jag tycker att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och det tycker jag att dom har i Sverige idag. Därmed är jag inte feminist.

    Att vara feminist är att mena att män och kvinnor inte har samma rättigheter och att något borde göras åt saken.

    När man börjat diskutera brukar det dock sluta med att "rättigheter" byts ut till "förutsättningar". Glastaket, löneskilnader och mäns våld mot kvinnor handlar inte om någon människas rättigheter utan om rättvise- och moralfrågor.
  • Scoops
    Äldre 25 May 18:20
    #13
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-25 06:25:24 följande:
    Går han inte på era nerver?
    Så till den milda grad att jag är den enda av hans 8 barn som har kontakt med honom idag.
  • Äldre 26 May 00:23
    #14
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-24 07:25:17 följande:

    Än om man är singelkille och aldrig har haft kvinnligt sällskap.


    Hur så?
  • Äldre 26 May 00:26
    #15
    Carambolan skrev 2016-05-24 07:28:32 följande:

    Lättare att bli eller lättare att vara? Feministiska frågor lär ligga mer nära till hands och många bryr sig mer om sådant som berör dem personligt.

    Däremot skulle jag faktiskt säga att det lättare att "vara" feminist när man inte är förälder. Är det någon gång det är lätt att falla in i klassiska kvinnofällor så är det under småbarnsåren.


    Ja, de biologiska valen gör sig som mest kännbara då...

    Sen tycker jag inte att det är att vara mindre feministisk.
  • Caramb­olan
    Äldre 26 May 06:28
    #16
    Gung Ho skrev 2016-05-26 00:26:48 följande:

    Ja, de biologiska valen gör sig som mest kännbara då...

    Sen tycker jag inte att det är att vara mindre feministisk.


    Biologiska val? Jag tänkte på sådant som att det oftare är kvinnan som går ner i arbetstid när barnen går på förskola, att kvinnor vabbar mer, etc.
  • Anonym (@)
    Äldre 26 May 06:45
    #17
    Överste Senap skrev 2016-05-25 13:02:11 följande:
    Ge exempel på var feminism går ut på att män ska ha det sämre tack! Och referens till radikalfeminism godtas ej.
    Hur många gånger ska man behöva berätta att radikalfeminism är en INRIKTNING och inte någon extrem sekt inom feminismen?

    Så att man skulle ta upp radikalfeminism (de anser dock inte att män ska ha det sämre) som exempel ska visst godtas.
  • Äldre 26 May 06:58
    #18
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-24 07:25:17 följande:

    Än om man är singelkille och aldrig har haft kvinnligt sällskap.


    Jag skulle säga att det är lättare för en mkt missnöjd man, oavsett civilstånd, att projicera sitt missnöje på kvinnor och helst då feminister.
    Alla hästar hemma
  • Äldre 26 May 07:21
    #19
    Carambolan skrev 2016-05-26 06:28:34 följande:
    Biologiska val? Jag tänkte på sådant som att det oftare är kvinnan som går ner i arbetstid när barnen går på förskola, att kvinnor vabbar mer, etc.
    Jag menar att i samband med barn påverkar vår biologi oss som mest, och påverkar våra val.
  • Anonym (Hmm) Trådstartaren
    Äldre 26 May 08:02
    #20
    Gung Ho skrev 2016-05-26 07:21:01 följande:

    Jag menar att i samband med barn påverkar vår biologi oss som mest, och påverkar våra val.


    Hur då?
Svar på tråden Är det lättare att vara feminist om man är familjefar med fru och barn?