• flowerheart

    Matproblem med 6 månaders, tips mottages tacksamt!

    Hej!

    Min dotter är strax över 6 månader men vi har problem när vi ger henne mat. Hon ammas fortfarande till största del, förutom vid sänggående då hon får välling.

    Vi har försökt med allt möjligt, och hon verkar inte ha problem med smakerna utan hon verkar helt enkelt inte veta hur hon ska svälja. Gäller allt från löst-rinnande gröt, passerad mat, till barnmatsburkar..

    Tips mottages gärna!

  • Svar på tråden Matproblem med 6 månaders, tips mottages tacksamt!
  • Anonym (A)

    Ta det lugnt och testa BLW. Googla för detaljer, men i praktiken handlar det om att ge plockmat och mjuka greppvänliga bitar mat.

  • Iowhannah

    Det där är ju inte ett dugg konstigt. Testa BLW, testa att försöka stoppa in maten längre in i munnen (hon är ju van vid att det bara rinner ner), låt henne leka och kladda. Till slut lossnar det ska du se :)

  • minerva123

    Det där är en mognadsfråga. Motoriken i mun och tunga är precis som att t ex lära sig gå eller krypa - barn utvecklas olika snabbt. Att vara strax över 6 månader och ha svårt att hantera annat än flytande är inget ovanligt eller konstigt. Så ha lite tålamod bara!

  • pigglet

    Först vid 6 månader ska man ju börja introducera smakportioner. Sedan tar det ju ett tag innan bebisen börjar äta i bemärkelsen få i sig någon större mängd. Först vid 8 månader bör man väl byta ut något mål. Och det har ni ju redan gjort med vällingmålet.

    Så känn lugnet!

  • mammalovis

    Jag tyckte minibitar av smörgåsrån typ 4 minirutor hjälpte min ena dotter att få bättre koll på munmotoriken. Sedan framgår det ju inte hur många veckor ni har testat. Att lära sig äta tar tid.

    Vår 7-månaders har fixat maten i ca 2 månader, men idag plötsligt började han klökas av något han ätit en längre period och fick upp allt, fråga mig inte varför, så vi står helt frågande. Frukten efteråt slank ner utan problem ... så bebisar är inte alltid logiska. Vår kille har inte fattat nappflaska utan vi fick börja med pipmugg då han är van vid att mjölken självrinner/sprutar efter några tag.

    Ge inte upp, i början åker det mesta ut.

Svar på tråden Matproblem med 6 månaders, tips mottages tacksamt!