• Anonym (Ont!)

    Stramar efter förlossning. Gör ont och kan inte ha sex.

    Efter min förlossning så fick jag sy några stygn. Vet inte hur många då BM inte ville svara på det men det var inte många enligt henne, men de var "fortlöpande". Nu ca 10 veckor efter förlossningen kan jag fortfarande inte ha sex då det gör så in i helvetes ont. Känns som att jag är för trång och som att jag ska spricka. När jag känt efter både efter att vi försökt ha sex och vid andra tillfällen, så tycker jag att det känns som en hård kant på insidan av "hålet". Utan att veta, så känns det som ärrvävnad. 

    På efterkontrollen så kunde BM inte genomföra hela undersökningen då hon inte kunde stoppa in redskapet då det gjorde alldeles för ont. Två fingrar gick okej (gjorde ont, men inte så att jag ville gråta). Men vad hon kunde se så verkade allt vara som det skulle, men blev för säkerhetsskull skickad till läkaren. 

    Några veckor senare var jag hos läkaren som också påstod att allt var okej och att hon inte ens kunde känna ärren. Jag kände mig dumförklarad då hon ville få mitt onda till att jag inte var redo för sex och försökte "peppa" mig med att eftersom att vi inte hade något problem med sex innan förlossningen och att jag tänder på min man, så har jag ett väldigt litet problem (enligt henne) med att jag inte kan ha penetrerande sex eftersom att det går att ha sex på andra sätt än samlad, och att det "säkert" kommer bli bättre med tiden. Hon sa också att jag kanske är lite torr eftersom att jag ammar och att det därför gör ont. Jag vet dock att det inte är det som är problemet då jag har haft sex när jag inte varit tillräckligt våt och då är det mer en skavande känsla, inte som nu när det gör så ont så jag typ gråter och att det känns som att jag ska gå sönder. 

    Känner mig väldigt nedslående av detta då jag ser det som ett väldigt stort problem med att inte kunna ha penetrerande sex. Väldigt jobbigt också att hon påstår att allt är som det ska när jag vet att det inte är det. Hade det varit som det ska så hade jag kunnat genomföra ett samlag utan att det känns som att man stoppat en kniv i mig och vridit om. 

    Vill väl mest höra om någon annan varit med om samma slags smärta och vad ni gjort åt det, eller om det har gått över med tiden? Och om ni har fått reda på vad felet var?

  • Svar på tråden Stramar efter förlossning. Gör ont och kan inte ha sex.
  • Millerna

    Nästan så var det för mig. Anledningen var amningen. Slemhinnorna blir så otroligt sköra vid amningen och det gjorde jätte jätteont att ha sex. Och det blev otroligt långsamt sex med väldigt långt förspel. Och vi drog oss för det båda två eftersom det var ner en pina för min del.

    Sen slutade jag amma efter ett år. Vi hade sex som kaniner efter det och det gjorde tom mindre "ont" än innan jag fött barn om vi körde en snabbis utan förspel tex. Fick dessutom en helt annan aptit på sex då jag kände mer och njöt mer. Mannen upplevde inte att underlivet ändrats.

    Så jag tror faktiskt det kan vara amningen som är boven.

  • Anonym (Mia)

    Kan bara instämma med ovan, det är troligen amningen som orsakar ditt obehag. Fick också skitont efter mina förlossningar. Sedan vände det helt då jag slutade ammade (ca 10 månader).

  • Ann Cistrus

    Jag tycker att du ska gå och få en second opinion. Det är tyvärr vanligt att kvinnor som får problem efter en förlossning får höra att "det hör till" eller "det blir bättre med tiden ska du se", blir lite klappade på huvudet och får stå ut helt enkelt. 

    Om det inte blir bättre för dig så ska du stå på dig! Du ska gå till en annan läkare, kräva att de tar dig på allvar. 

    Jag fick också ett par stygn efter mina förlossningar och båda gångerna stramade det lite grand vid de första samlagen (ca 6 veckor efter förlossningen) och sen kändes det som vanligt. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Ont!)
    Ann Cistrus skrev 2016-05-24 13:00:48 följande:

    Jag tycker att du ska gå och få en second opinion. Det är tyvärr vanligt att kvinnor som får problem efter en förlossning får höra att "det hör till" eller "det blir bättre med tiden ska du se", blir lite klappade på huvudet och får stå ut helt enkelt. 

    Om det inte blir bättre för dig så ska du stå på dig! Du ska gå till en annan läkare, kräva att de tar dig på allvar. 

    Jag fick också ett par stygn efter mina förlossningar och båda gångerna stramade det lite grand vid de första samlagen (ca 6 veckor efter förlossningen) och sen kändes det som vanligt. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Vart vänder man sig då? Mvc har bara en läkare och det är henne jag träffat.

    För mig stramar det inte lite utan gör så ont så att jag typ gråter. Det är alltså helt omöjligt att genomföra ett samlag och har inte blivit bättre.
  • Anonym (Ont!)
    Anonym (Mia) skrev 2016-05-24 12:59:47 följande:

    Kan bara instämma med ovan, det är troligen amningen som orsakar ditt obehag. Fick också skitont efter mina förlossningar. Sedan vände det helt då jag slutade ammade (ca 10 månader).


    Jag hoppas ju såklart att det "bara" är det. Men vad jag kan läsa mig till orsakar det torra slemhinnor och det här känns inte alls som att vara för torr.
  • Anonym (suck)

    Men det har bara gått 10 veckor! Lugna dig! Låt kroppen vila och ha sex SENARE!

  • hurtänktedunu

    Så där hade jag också efter förlossningen. Det var jätte trångt och gjorde ont som satan. Vi körde massa glidmedel och körde bara in en liten liten bit en gång. sen körde vi en gång till och en till och en till. vi fick hålla på så där rätt länge men det tänjde ut sig och det blev bra. Men det tog ett tag.

    fick knappt in toppen liksom till en början.

  • annabellelee

    Jag trodde också jag hade jättemycket ärr för det kändes som att den inte kunde komma in liksom. Det började kännas skönt efter 6 månader. Innan dess var det en plåga och vi hade knappt sex alls. Väldigt synd eftersom jag verkligen tänder på min man!

  • Anonym (Ont!)
    Anonym (suck) skrev 2016-05-24 15:42:27 följande:

    Men det har bara gått 10 veckor! Lugna dig! Låt kroppen vila och ha sex SENARE!


    Hur många veckors vila ordinerar du innan det är okej för mig att vilja ha sex och kunna ha det utan att det gör för jävla ont?

    Om jag inte hade velat haft sex så hade jag inte haft det, men det känns ganska fördjävligt att vilja ha sex men inte kunna ha det. Och visst kan jag vänta med sex, men just nu så vet jag inte om jag någonsin kan ha sex igen utan att det gör ont, vilket är jävligt frustrerande. Har läst om många som har ont på olika sätt efter förlossningar där bm säger att allt är som det ska och ändå kan de inte ha sex flera år senare och då vill jag veta om det finns andra som har samma smärta som mig och hur det har gått för dem och om det har gått över.
  • Anonym (Ont!)
    hurtänktedunu skrev 2016-05-24 15:57:59 följande:

    Så där hade jag också efter förlossningen. Det var jätte trångt och gjorde ont som satan. Vi körde massa glidmedel och körde bara in en liten liten bit en gång. sen körde vi en gång till och en till och en till. vi fick hålla på så där rätt länge men det tänjde ut sig och det blev bra. Men det tog ett tag.

    fick knappt in toppen liksom till en början.


    Hur lång tid tog det då innan det blev bra? Vi har också kört mycket glid när vi provat men det gör ändå för ont. Nu har jag ju blivit rädd för att ens prova då jag är rädd för att jag (omedvetet) kommer börja förknippa sex med smärta och att det gör det hela ännu värre.
  • Anonym (Ont!)
    annabellelee skrev 2016-05-24 17:36:55 följande:

    Jag trodde också jag hade jättemycket ärr för det kändes som att den inte kunde komma in liksom. Det började kännas skönt efter 6 månader. Innan dess var det en plåga och vi hade knappt sex alls. Väldigt synd eftersom jag verkligen tänder på min man!


    Samma här! Visst finns det andra sätt att ha sex på, men det känns ju inte så kul att inte kunna ha sex så som man vill. Om jag bara visste att det är en begränsad tid det kommer vara såhär så hade jag varit lugn, men det kanske alltid kommer vara såhär och det gör ju såklart mig ledsen.

    Ammade du? Tänker eftersom att vissa påstår att det kan ha med det att göra. Tänker om du kunde se något mönster, typ att det blev bättre när du slutade amma?
  • Anonym (Emz)

    Jag hade likadant i början, cirka 6 månader eller så men har ingen smärta vid samlag nu 3 år senare. Märkte i början att enbart en ställning funkade, missionären. Men det tog nog närmare 3-4 månader innan vi kunde ha penetrationssex efter förlossningen. De fick sy mig med, inte så mycket men 3 stygn tror jag. Vi hade annat sex än penetrationssex under den tiden.
    Men gå till en annan läkare och kolla upp det igen! Förhoppningsvis blir det snart bättre för dig.

  • Anonym (Ovesterin)

    Prova ovesterin som är vagitorier med östrogen om man tar enligt instruktion på förpackningen. Det är lokalt östrogen som får dina slemhinnor att bli mindre sköra. Får tas vid amning, vad bipacksedeln än säger.

  • hurtänktedunu
    Anonym (Ont!) skrev 2016-05-24 17:40:50 följande:

    Hur lång tid tog det då innan det blev bra? Vi har också kört mycket glid när vi provat men det gör ändå för ont. Nu har jag ju blivit rädd för att ens prova då jag är rädd för att jag (omedvetet) kommer börja förknippa sex med smärta och att det gör det hela ännu värre.


    Någon månad i alla fall om jag inte missminner mig. Blev ju bättre och bättre
  • Ann Cistrus
    Anonym (Ont!) skrev 2016-05-24 14:48:40 följande:
    Vart vänder man sig då? Mvc har bara en läkare och det är henne jag träffat.

    För mig stramar det inte lite utan gör så ont så att jag typ gråter. Det är alltså helt omöjligt att genomföra ett samlag och har inte blivit bättre.
    Många vårdcentraler har en gynekolog kopplad till sig. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Ont!)
    Anonym (Ovesterin) skrev 2016-05-24 17:55:08 följande:

    Prova ovesterin som är vagitorier med östrogen om man tar enligt instruktion på förpackningen. Det är lokalt östrogen som får dina slemhinnor att bli mindre sköra. Får tas vid amning, vad bipacksedeln än säger.


    Tack för tipset! Ska inhandlas.
  • Stella was a diver

    Jag hade problem med att mitt ärr gjorde skitont, och då berättade min barnmorska att det kan vara så att nerverna inte hittat ihop igen efter skadan. Då blir nervändarna överkänsliga och det gör ont. Lösningen är att massera ärret med olja dagligen, mitt ärr har slutat göra ont efter några veckors massage. Vet inte om det kan hjälpa dig men kanske värt att prova?

  • Anonym (Ont!)
    Stella was a diver skrev 2016-05-25 21:09:50 följande:

    Jag hade problem med att mitt ärr gjorde skitont, och då berättade min barnmorska att det kan vara så att nerverna inte hittat ihop igen efter skadan. Då blir nervändarna överkänsliga och det gör ont. Lösningen är att massera ärret med olja dagligen, mitt ärr har slutat göra ont efter några veckors massage. Vet inte om det kan hjälpa dig men kanske värt att prova?


    Allt är värt att prova! Va hade du för olja? Tänker om det funkar typ med oliv?
  • Stella was a diver
    Anonym (Ont!) skrev 2016-05-25 22:06:31 följande:
    Allt är värt att prova! Va hade du för olja? Tänker om det funkar typ med oliv?
    Man kan ta vad som helst! Det viktiga är själva massagen. Så kör på oliv du. Jag använde babyolja eftersom den fanns nära =) Även om det tog ett tag innan det blev helt bra för mig så märkte jag att jag kunde ta i mer när jag masserade redan efter några dagar. Man ska massera ärret ganska bestämt nån minut. Lycka till!
Svar på tråden Stramar efter förlossning. Gör ont och kan inte ha sex.