• Anonym (Ärlig)

    Kan inte med att vara mig själv och våga säga ifrån bland nytt folk

    När jag är mig själv är jag rak på sak, pratsam och säger vad jag tycker.

    Men när jag är bland nytt folk blir jag försiktig, blyg och vågar inte säga vad jag tycker. Tillexempel på ett nytt jobb. Jag ogillar den jag är då. När jag kommer hem skakar jag av mig den andra personen och blir mig själv igen.

    Hur ska jag få bukt med detta? Jag ogillar den falska versionen av mig. Den versionen som inte vågar säga ifrån och som har ett falskt leende uppe hela dagen så man får ont i huvudet. Men jag vågar helt enkelt inte vara mig själv bland folk som inte känner mig utan och innan. Jag tror jag är rädd att andra ska uppfatta mig som vass. Men det är sådan jag är. Jag älskar att skämta och vara glad men jag hatar att vara falsk, jag säger vad jag tycker (när jag är mig själv)...

    Vågar man vara sig själv bland nytt folk? Jag tror jag vill att alla ska älska en. Men det går inte. Gillar andra inte mig för den jag är så borde det vara deras problem och inte mitt. Mina närmsta som jag vågar vara mig själv med gillar min personlighet för när jag är mig själv, även om jag alltid säger vad jag tycker, så skämtar jag och är hela tiden glad. Jag är inte glad när jag är den falska personen.

  • Svar på tråden Kan inte med att vara mig själv och våga säga ifrån bland nytt folk
  • Anonym (integritet)

    Vi har alla masker på oss i alla sammanhang. Vi är olika personer beroende på vilka vi umgås med. Jag själv viker inte ut mig och mina åsikter på jobb. Jag behöver inte hävda mig på jobbet för fem öre. Och jag behöver inte heller säga om jag är för eller emot något (om man nu inte är med i nån sorts beslut). Det kallas integritet. Är jag med privata vänner så är jag öppen. Ju närmare jag står en person desto öppnare är jag.

    Det handlar inte om att vara falsk. Det handlar om att skydda sig själv och sin egen intregritet.

  • Anonym (Ärlig)
    Anonym (integritet) skrev 2016-05-24 13:44:53 följande:

    Vi har alla masker på oss i alla sammanhang. Vi är olika personer beroende på vilka vi umgås med. Jag själv viker inte ut mig och mina åsikter på jobb. Jag behöver inte hävda mig på jobbet för fem öre. Och jag behöver inte heller säga om jag är för eller emot något (om man nu inte är med i nån sorts beslut). Det kallas integritet. Är jag med privata vänner så är jag öppen. Ju närmare jag står en person desto öppnare är jag.

    Det handlar inte om att vara falsk. Det handlar om att skydda sig själv och sin egen intregritet.


    Jag förstår vad du menar och jag håller med. Men det var inte så jag menade. Utan jag menar att jag inte vågar säga ifrån. Att jag blir mesig och tillgjord.
  • Anonym (integritet)
    Anonym (Ärlig) skrev 2016-05-24 15:03:52 följande:
    Jag förstår vad du menar och jag håller med. Men det var inte så jag menade. Utan jag menar att jag inte vågar säga ifrån. Att jag blir mesig och tillgjord.
    Vad är det för fel med att inte säga ifrån? Och vad menar du med mesig? Du får nog ge en förklaring där.
  • Anonym (Ärlig)
    Anonym (integritet) skrev 2016-05-24 15:05:51 följande:
    Vad är det för fel med att inte säga ifrån? Och vad menar du med mesig? Du får nog ge en förklaring där.
    Med mesig menar jag att det inte kan gå en sekund utan att jag ska låtsas vara glad och hålla uppe ett leende trots att jag inte vill det.

    Och med säga ifrån menar jag när någon frågar om jag kan jobba över en viss dag trots att det inte går.
  • Långbenopluto
    Anonym (Ärlig) skrev 2016-05-24 15:26:29 följande:
    Med mesig menar jag att det inte kan gå en sekund utan att jag ska låtsas vara glad och hålla uppe ett leende trots att jag inte vill det. Och med säga ifrån menar jag när någon frågar om jag kan jobba över en viss dag trots att det inte går.
    Oj, men varför? Är du rädd att dom tycker du är en otrevlig person då, eller vad?
  • Anonym (Ärlig)
    Snövits skrev 2016-05-24 15:37:26 följande:
    Oj, men varför? Är du rädd att dom tycker du är en otrevlig person då, eller vad?
    Ja precis!
  • Anonym (integritet)
    Anonym (Ärlig) skrev 2016-05-24 15:26:29 följande:
    Med mesig menar jag att det inte kan gå en sekund utan att jag ska låtsas vara glad och hålla uppe ett leende trots att jag inte vill det. Och med säga ifrån menar jag när någon frågar om jag kan jobba över en viss dag trots att det inte går.
    Om jag förstår rätt så är du rätt ny på jobbet? Då ska du verkligen ställa upp så mycket du kan. Även om du inte vill. Privata grejer få stå till sidan så länge. Kan man inte få barnvakt så är det en fullt legitim ursäkt men i övrigt ska du försöka säga ja till övertid.

    Att vara rak. Jag hade en kollega som påstod att hon var det. Det innebär att hon faktiskt var direkt otrevlig vid vissa representationer. Hon drog sig inte för att tala om för folk vad hon tyckte och tänkte om dom. För mig är det inte att vara rak, utan brist på sociala koder. Brist på smidighet. Hon fick faktiskt sparken efter 1,5 år. Hon skadade firman.

    Artighet, le mot folk, gör man. Men inte alltid. Då blir det bara konstigt. Man får också vara tyst vid fikabordet.

    Men - nu är du ganska ny på jobbet så då ligger man lite lågt tills man lär känna folk, vet var man har dom. När du blir varm i kläderna, och en i gänget, så kan du vara lite friare. Men fortfarande är man trevlig mot människor naturligtvis.
Svar på tråden Kan inte med att vara mig själv och våga säga ifrån bland nytt folk