• Anonym (Barnrumpa)

    Hennes mamma ringde och skällde på mig

    Min dotter har en bästa kompis som förut brukade sova över hos oss ibland, nu har hon dock inte fått göra det på över ett år eftersom att jag inte tillåter det längre. Har förklarat för min dotter varför (då hon har frågat tusen gånger om kompisen får sova över här och blir sur när jag säger nej). Hennes kompis får inte sova här för att dessa två tillsammans ALLTID är högljudda, det vill säga skrattar högt, är uppe och går på nätterna så jag vaknar och liknande. Kompisen är jättesnäll och rolig, men dom är alltid så livliga tillsammans och jag har nog vaknat varenda natt pga dom. Sen har jag väldigt svårt att somna om också, så det är ett mirakel om jag lyckas somna om...

    Min dotter har tydligen pratat med sin kompis om detta, för i förrgår ringde kompisens mamma och skällde på mig. Tydligen är jag en bitterkärring för att jag ''anklagar'' hennes dotter för att vara livlig och störande. Ja, hon sa mycket den där mamman. Nu vet jag ju inte vad hon fått höra av sin dotter, men det hela var väldigt skrattretande. Och nu är det inte två småflickor vi pratar om heller. Båda två är myndiga inom något år bara.

    Är jag en så kallad bitterkärring?! Jag får då inte ihop den biten!

  • Svar på tråden Hennes mamma ringde och skällde på mig
  • Anonym (Ja)

    Jag tycker nog att barnen ska få ha kompisar över ibland. Visst det blir lite stökigt, men det är ju inte varje natt liksom. Svårt att veta vad kompisen sagt, men nog kan det uppfattas som lite dålig attityd.

  • Anonym (J)

    Jaha, då får hon väl tycka det då, och låta dem sova över hemma hos dem istället! Nej, du är ingen bitterkärring för att du inte låter dem sova över då de stör dig. Din dotter håller inte med och skyller på dig, berättar det för sin kompis som i sin tur berättar för din mamma. Det brukar bli en del förvridningar av sanningen då.

  • Duckan

    Bitter är väl fel ord, men att säga ja ibland skadar inte. Om det är helg är det väl inte hela världen om du får en dålig natt?

  • Bibbidi

    Så en nästan myndigs mamma ringde hem till dig och skällde ut dig? Pffff, bry dig inte om det. Försök skaka av dig det. Saker kan ju misstolkas och förstoras när man hör dem i andrahand såklart men att ringa hem och skälla ut när ens barn nästan är vuxen? Neee, känns too much. 

    Känner inte dig som person men tycker inte det låter bitterkärring-aktigt att man säger att de inte kan sova över när de inte kan vara tysta på natten. Inget konstigt med det. Speciellt nästan vuxna personer borde ju förstå det också. Nä ta ett glas saft och sätt dig på altanen och tänk på annat istället. =)

    Vad sa du till henne när hon hade gormat klart? 


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Tråkig!)

    Ja du är en bitter tråkig kärring. Är du svartsjuk på du dotter så verkar ha enormt roligt med sin kompis. Varför blir du inte glad för du dotters skull som verkar ha en bra kompis. Varför totalförbud, fattar att det blir mycket med några gånger i veckan men någon gång i månaden iaf. I den åldern är det viktigt med bra kompisar. Kan du inte unna din dotter de? Fruktansvärt själviskt, hon är inte gammal nog för att eget boende men tillräkligt för roliga tjejkvällar med härligt snack om allt möjligt roligt. De finns fler i hushållet än dig även om du är föräldern. Någon gång ska även din dotter få sin vilja genom i hemmet. Hon fortfarande inte myndig. Bara en liten notis. Min egen morsa bestämmde allt och det var verkligen i minsta detalj. När jag fyllde 18 stack jag och sa att jag hör av mig när jag känner för de, inte när de behagar henne. Tänk innan du sätter konstig regler, hon kommer inte respektera dig om du inte respekterar henne.

  • taquine

    Att ringa och skälla på dig är väl lite overkill...men samtidigt tycker jag man får ta en och annan kass natt med tonåringar +kompisar i huset.Vet min dotter och hennes kompisar höll på här på nätterna , massa tihihi och trams och flams, men de hade ju kul .;) Man överlever . 
    Det finns ju annars en bra  uppfinning: öronproppar.
    Och så ofta antar jag det inte är heller, eller?


    Goodness me
  • Jesper f

    Jag tror att lösningen här är att försöka hitta kompromis som ni båda kan leva med. Självklart tycker hon att det är trist att kompisen inte sover över, men dom kanske kan turas om och sova hos henne varannan gång? Bestämma ett visst antal nätter per månad, så du har chans att förbereda dig ( finns ruskigt effektiva öronproppar för byyggarbetare på Claes Ohlsson som jag kan rekommendera )

  • No Logo

    Eftersom det var ett år sen sist så kanske tjejerna kan få en ny chans och visa att de inte behöver vara högljudda?

  • Anonym (J)
    No Logo skrev 2016-05-24 16:44:10 följande:

    Eftersom det var ett år sen sist så kanske tjejerna kan få en ny chans och visa att de inte behöver vara högljudda?


    Det tycker jag också! Och som många andra skriver, om det inte är alltför ofta så kanske man kan ta en dålig natt nån gång!
  • Birgitta02

    Öronproppar!
    Klart de måste få ha nattkompisar hemma. Men inte jämt. Och de kan gott sova över hos kompisen också.
    Säg till dom att vara tysta. Är de i 16-17-årsåldern så fattar dom: "Fixar ni inte att vara tysta så ni inte väcker mig, så blir det inga övernattningar. Det gäller båda två". Det handla om hänsyn. Men nån gång i veckan kanske. Eller ett par gånger i månaden. Och inte när du skall jobba dagen efter och riskerar störd nattsömn.

  • Anonym (M)
    taquine skrev 2016-05-24 16:33:04 följande:
    Att ringa och skälla på dig är väl lite overkill...men samtidigt tycker jag man får ta en och annan kass natt med tonåringar +kompisar i huset.Vet min dotter och hennes kompisar höll på här på nätterna , massa tihihi och trams och flams, men de hade ju kul .;) Man överlever .  Det finns ju annars en bra  uppfinning: öronproppar. Och så ofta antar jag det inte är heller, eller?
    Goodness me

    Birgitta02 skrev 2016-05-24 17:45:22 följande:
    Öronproppar! Klart de måste få ha nattkompisar hemma. Men inte jämt. Och de kan gott sova över hos kompisen också. Säg till dom att vara tysta. Är de i 16-17-årsåldern så fattar dom: "Fixar ni inte att vara tysta så ni inte väcker mig, så blir det inga övernattningar. Det gäller båda två". Det handla om hänsyn. Men nån gång i veckan kanske. Eller ett par gånger i månaden. Och inte när du skall jobba dagen efter och riskerar störd nattsömn.

    Nu vet vi inte riktigt hur stora sömnsvårigheter ts har. Men om det till exempel handlar om att hon somnar vid 23, blir väckt vid midnatt och sedan inte förmår somna om, öronproppar eller ej, så tycker jag att det är helt orimligt att hon ska stå ut med det mer än möjligen några enstaka gånger per år.
  • PadimeP

    Oh sånt kan man minnas tillbaka till och sakna. Låter trist att din dotter inte får uppleva det igen med sin kompis. :/

Svar på tråden Hennes mamma ringde och skällde på mig