• Anonym (Tystnadsplikt?)

    Läraren visade mitt brev

    Hej!

    Min barn har problem med en klasskamrat A på rasterna som slåss och säger elaka kommentarer till henne. Vi har tagit upp detta med föräldrar när det hänt utanför skoltid och då har föräldrarna varit mycket förstående och deras barn har bett om ursäkt då. Tyvärr upprepas det och de leker inte på fritiden längre.

    Det händer ofta på skolrasterna att min barn (och även andra barn) får ta emot slag mm av A. Läraren brukar säga till A på skarpen men eftersom det inte hjälper valde jag nu att mejla läraren eftersom jag tycker att något mer behövs göras. 

    Fick svar att han har pratat med barnen och A har fått vissa åtgärder och även pratat med As förälder när denne kom och hämtade. I samband med detta visade  även läraren mitt mejl för föräldern, han "hoppas att det var OK" skrev han.

    Får en lärare egentligen göra såhär? Jag har inget emot att läraren talar om vad jag skrivit men att visa upp mitt mejl som var skrivet till läraren känns inte OK, och jag förstår inte vitsen.

    För mig handlar det om att av respekt för mottagaren välja hur jag formulerar mig så att ingen exempelvis känner sig påhoppad, speciellt i såna här känsliga ämnen. 
    I efterhand kan jag känna att jag borde kanske ha bifogat mejlkopia till föräldrarna men jag trodde att de hade kontaktats av läraren så fort det hade inträffat, vilket har varit ganska ofta.

    Ursäkta rörigt inlägg, hoppas ni förstår vad jag menar.
  • Svar på tråden Läraren visade mitt brev
  • Anonym (Tystnadsplikt?)
    Anonym (123) skrev 2016-05-24 17:30:50 följande:

    Ja varför inte ?


    Som jag skriver ovan. 
  • Birgitta02

    Nja. Jag tycker nog han kunde ha, muntligt, berätta valda delar för föräldrarna vad du berättat. Jag hade inte gillat att läraren visat upp mitt mail som jag adresserat till denne. Men om det är ett brott mot nån tystnadsplikt? Tror inte det.

  • Holma
    Anonym (Tystnadsplikt?) skrev 2016-05-24 17:25:23 följande:

    Hej!

    Min barn har problem med en klasskamrat A på rasterna som slåss och säger elaka kommentarer till henne. Vi har tagit upp detta med föräldrar när det hänt utanför skoltid och då har föräldrarna varit mycket förstående och deras barn har bett om ursäkt då. Tyvärr upprepas det och de leker inte på fritiden längre.

    Det händer ofta på skolrasterna att min barn (och även andra barn) får ta emot slag mm av A. Läraren brukar säga till A på skarpen men eftersom det inte hjälper valde jag nu att mejla läraren eftersom jag tycker att något mer behövs göras. 

    Fick svar att han har pratat med barnen och A har fått vissa åtgärder och även pratat med As förälder när denne kom och hämtade. I samband med detta visade  även läraren mitt mejl för föräldern, han "hoppas att det var OK" skrev han.

    Får en lärare egentligen göra såhär? Jag har inget emot att läraren talar om vad jag skrivit men att visa upp mitt mejl som var skrivet till läraren känns inte OK, och jag förstår inte vitsen.

    För mig handlar det om att av respekt för mottagaren välja hur jag formulerar mig så att ingen exempelvis känner sig påhoppad, speciellt i såna här känsliga ämnen. 
    I efterhand kan jag känna att jag borde kanske ha bifogat mejlkopia till föräldrarna men jag trodde att de hade kontaktats av läraren så fort det hade inträffat, vilket har varit ganska ofta.

    Ursäkta rörigt inlägg, hoppas ni förstår vad jag menar.


    Varför känns det inte ok ? Det är väl bättre dom får läsa vad du skriver än att dom ska tro vad läraren säger ?
  • Anonym (Tystnadsplikt?)
    Birgitta02 skrev 2016-05-24 17:35:25 följande:

    Nja. Jag tycker nog han kunde ha, muntligt, berätta valda delar för föräldrarna vad du berättat. Jag hade inte gillat att läraren visat upp mitt mail som jag adresserat till denne. Men om det är ett brott mot nån tystnadsplikt? Tror inte det.


    Nej, precis så känner jag också. Jag kan absolut stå för allt jag skrev i mitt kortfattade brev till läraren, men det handlar för mig om att jag vill kunna välja hur jag ska formulera mig till en mottagare så att ingen kan ta illa upp i sådana här känsliga ärenden. Förstår inte vitsen med att visa mitt mejl, han hade pratat med barnen och det borde ha räckt, tillsammans med vad han minns ur mitt mejl.
  • Anonym (Nicke)

    Nej, jag tycker inte det var rätt av läraren att visa mejlet eftersom det var ställt till honom/henne och ingen annan. Det hade räckt med att hen refererade till det, muntligt.
    Om du lagt med de andra föräldrarna hade du uttryckt dig delvis annorlunda även om innehållet och avsikten är densamma.

  • Anonym (Tystnadsplikt?)
    Kjell2 skrev 2016-05-24 17:39:54 följande:

    Offentlig handling


    Vad menar du?
    Holma skrev 2016-05-24 17:38:38 följande:
    Varför känns det inte ok ? Det är väl bättre dom får läsa vad du skriver än att dom ska tro vad läraren säger ?
    Som jag skrev ovan så vill jag kunna välja hur jag formulerar mig till olika personer och det handlar för mig om att ingen ska känna sig påhoppad eller liknande. Som anonym (Nicke) skrev att jag lagt med de andra föräldrarna hade jag uttryckt mig delvis annorlunda även om innehållet och avsikten är densamma.

    Varför skulle det inte vara bra om de tror vad läraren säger? 

  • Anonym (D)
    Kjell2 skrev 2016-05-24 17:39:54 följande:
    Offentlig handling

    Vad menar du? Ett mejl till en lärare är en allmän handling men det utesluter inte att den kan omfattas av sekretess.
  • Kjell2
    Anonym (Tystnadsplikt?) skrev 2016-05-24 17:50:06 följande:

    Vad menar du?Som jag skrev ovan så vill jag kunna välja hur jag formulerar mig till olika personer och det handlar för mig om att ingen ska känna sig påhoppad eller liknande. Som anonym (Nicke) skrev att jag lagt med de andra föräldrarna hade jag uttryckt mig delvis annorlunda även om innehållet och avsikten är densamma.

    Varför skulle det inte vara bra om de tror vad läraren säger? 


    Allt du skickar till skolan, om den är kommunal, räknad som offentlig handling och alla kan begära ut och läsa. Alltså är det inte olagligt, möjligtvis olämpligt.
  • Anonym (Tystnadsplikt?)
    Kjell2 skrev 2016-05-24 18:01:45 följande:
    Allt du skickar till skolan, om den är kommunal, räknad som offentlig handling och alla kan begära ut och läsa. Alltså är det inte olagligt, möjligtvis olämpligt.
    Så allt som mejlas av föräldrar till sina barns klasslärare kan begäras ut av vem som helst menar du? Det låter helt sjukt om det skulle vara så.
  • Holma
    Anonym (Tystnadsplikt?) skrev 2016-05-24 17:50:06 följande:
    Vad menar du?
    Holma skrev 2016-05-24 17:38:38 följande:Varför känns det inte ok ? Det är väl bättre dom får läsa vad du skriver än att dom ska tro vad läraren säger ?
    Som jag skrev ovan så vill jag kunna välja hur jag formulerar mig till olika personer och det handlar för mig om att ingen ska känna sig påhoppad eller liknande. Som anonym (Nicke) skrev att jag lagt med de andra föräldrarna hade jag uttryckt mig delvis annorlunda även om innehållet och avsikten är densamma.

    Varför skulle det inte vara bra om de tror vad läraren säger? 

    Men om du bara skrivit sanningen så är det väl bara bra att dom får läsa det ?
  • Anonym (vvv)
    Kjell2 skrev 2016-05-24 18:01:45 följande:

    Allt du skickar till skolan, om den är kommunal, räknad som offentlig handling och alla kan begära ut och läsa. Alltså är det inte olagligt, möjligtvis olämpligt.


    Så enkelt är det inte. Som jag förstår det innehöll det här brevet indirekt information om Ts barn (att barnet känner sig utsatt osv i skolan) och självklart faller det under tystnadsplikten.
  • Anonym (Inte ok)

    Utan att veta låter det högst tveksamt, som flera andra skriver borde det falla under sekretessen.
    Men jag är inte juridiskt insatt.
    Däremot kan jag tycka att det var omdömeslöst av läraren att göra så, det borde du ha fått avgöra. 

  • Anonym (Tystnadsplikt?)
    Holma skrev 2016-05-24 18:39:33 följande:
    Men om du bara skrivit sanningen så är det väl bara bra att dom får läsa det ?
    Jo men jag vill uttrycka mig på olika sätt beroende vem jag riktar mitt mejl till, vilket jag försökt förklara måånga gånger nu...

    I detta fall skrev jag vad min dotter sagt till mig och hur hon och jag upplevde situationen. Om jag hade bifogat kopia till föräldrarna hade antagligen t.ex. lagt till en rad om att jag hoppas att barnen blir vänner på fritiden igen, vilket jag innerligen hoppas. För att få en trevligare avslutning på mejlet för föräldrarnas skull.
  • pyssel
    Kjell2 skrev 2016-05-24 18:01:45 följande:

    Allt du skickar till skolan, om den är kommunal, räknad som offentlig handling och alla kan begära ut och läsa. Alltså är det inte olagligt, möjligtvis olämpligt.


    Nej allt är en allmän handling. Varav en del är offentliga och andra sekretessbelagda.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Holma skrev 2016-05-24 17:38:38 följande:

    Varför känns det inte ok ? Det är väl bättre dom får läsa vad du skriver än att dom ska tro vad läraren säger ?


    Varför det? Då hade väl TS adresserat föräldrarna direkt, som hen gjort redan. Nu handlar det om att rikta sig till skolledaren för att det krävs större tillsyn av ett barn vars beteende drabbar TS barn mfl.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Läraren visade mitt brev