• Grodis07

    Sa upp mig och blev straffad för det. Vad nu?

    Jag har jobbat på en liten arbetsplats sedan 2 månader tillbaka. När jag skrev på avtal stod det 100kr/h i lön och 2 mån uppsägningstid. Dessutom hade företager inga kollektivavtal men jag var i extremt behov av jobb och tänkte att det kan inte vara så farligt. Och det var det inte, jag hade kul när jag var där och kom bra överrens med mina chefer.

    Men så blev jag erbjuden ett bättre jobb med nästan dubbelt så hög lön. Så jag sa upp mig, men lovade självklart att stanna de 2 månader som stod på avtalet.

    Nu började det bli annorlunda. Mina chefer betedde sig nedvärderande emot mig och en spänning uppstod på arbetsplatsen så jag tillslut haft ångest för att gå dit. Men de senaste dagarna har vart ett helvete... Det började med att min ena chef ringde och sa att eftersom att jag svikit dom, så kunde jag inte kräva att få alla de timmar jag haft på mitt schema den sista tiden, så under uppsägningsperioden skulle de dra ner mina timmar till HÄLFTEN. Okej, jag kunde väl inte säga mycket om det. Dagen efter träffade jag min ena chef och jobbade med honom. Han var SÅ irriterad och arg att jag tillslut var tvungen att fråga vad problemet var. Då började han. De var besvikna på mig, jag var en egoistisk människa och jag förstörde deras sommar. När jag sedan bad om ursäkt så sa han att han lika väl kunde tala om att de är besvikna på mitt arbete över huvud taget.

    Blev såklart sårad och när jag sedan fick reda på av en medarbetare att BÅDA mina chefer pratat om mig, de har pratat ILLA om mig som person till henne, det var droppen. Så idag gick jag dit och sa att jag inte accepterar att bli behandlad såhär, och att dessutom få höra de elaka saker de säger om mig bakom min rygg, det klarar jag inte av för jag har bara försökt sköta det hela snyggt.

    Det är så svårt att återberätta men hela upplevelsen har vart otroligt kränkande. Att den ena chefen har, mellan alla anklagelser och påhopp, pratat om sexuella och intima tankar han har gör inte det hela bättre.

    Jag beslutade iaf att aldrig komma tillbaka efter detta. Har pratat med både mina föräldrar och min medarbetare och fått rätt från alla men jag är ändå rädd att de inte kommer betala ut min lön. Men det måste de väl göra? Jag har skrivit i alla tider i en loggbok och min medarbetare kan även intyga alla tider jag jobbat då hon vart där. I morgon ska lönen för april komma, vad gör jag om den inte kommer?

    Känner mig så kränkt och orkeslös för tillfället men lönen är ju otroligt viltig att det blir rätt.

  • Svar på tråden Sa upp mig och blev straffad för det. Vad nu?
  • Carambolan

    Ditt fackförbund hjälper dig med rättsprocessen om du inte får lön. Kontakta dem så fort som möjligt!

    Är du inte medlem måste du tyvärr driva frågan själv.

  • Plaztiq
    Grodis07 skrev 2016-05-24 18:32:30 följande:

    Jag har jobbat på en liten arbetsplats sedan 2 månader tillbaka. När jag skrev på avtal stod det 100kr/h i lön och 2 mån uppsägningstid. Dessutom hade företager inga kollektivavtal men jag var i extremt behov av jobb och tänkte att det kan inte vara så farligt. Och det var det inte, jag hade kul när jag var där och kom bra överrens med mina chefer.

    Men så blev jag erbjuden ett bättre jobb med nästan dubbelt så hög lön. Så jag sa upp mig, men lovade självklart att stanna de 2 månader som stod på avtalet.

    Nu började det bli annorlunda. Mina chefer betedde sig nedvärderande emot mig och en spänning uppstod på arbetsplatsen så jag tillslut haft ångest för att gå dit. Men de senaste dagarna har vart ett helvete... Det började med att min ena chef ringde och sa att eftersom att jag svikit dom, så kunde jag inte kräva att få alla de timmar jag haft på mitt schema den sista tiden, så under uppsägningsperioden skulle de dra ner mina timmar till HÄLFTEN. Okej, jag kunde väl inte säga mycket om det. Dagen efter träffade jag min ena chef och jobbade med honom. Han var SÅ irriterad och arg att jag tillslut var tvungen att fråga vad problemet var. Då började han. De var besvikna på mig, jag var en egoistisk människa och jag förstörde deras sommar. När jag sedan bad om ursäkt så sa han att han lika väl kunde tala om att de är besvikna på mitt arbete över huvud taget.

    Blev såklart sårad och när jag sedan fick reda på av en medarbetare att BÅDA mina chefer pratat om mig, de har pratat ILLA om mig som person till henne, det var droppen. Så idag gick jag dit och sa att jag inte accepterar att bli behandlad såhär, och att dessutom få höra de elaka saker de säger om mig bakom min rygg, det klarar jag inte av för jag har bara försökt sköta det hela snyggt.

    Det är så svårt att återberätta men hela upplevelsen har vart otroligt kränkande. Att den ena chefen har, mellan alla anklagelser och påhopp, pratat om sexuella och intima tankar han har gör inte det hela bättre.

    Jag beslutade iaf att aldrig komma tillbaka efter detta. Har pratat med både mina föräldrar och min medarbetare och fått rätt från alla men jag är ändå rädd att de inte kommer betala ut min lön. Men det måste de väl göra? Jag har skrivit i alla tider i en loggbok och min medarbetare kan även intyga alla tider jag jobbat då hon vart där. I morgon ska lönen för april komma, vad gör jag om den inte kommer?

    Känner mig så kränkt och orkeslös för tillfället men lönen är ju otroligt viltig att det blir rätt.


    Är du inte med i facket sä bli det nu! Kommer ej lönen i morgon så ringer du facket.
  • Grodis07

    Jag är med i Handels, är det samma som facket? Hjälper det även om jag inte har kollektivavtal?

  • Carambolan

    Ja, handels är ett fackförbund. Troligen är de ännu mer benägna att hjälpa dig eftersom ni saknar kollektivavtal.

  • myskmalva
    Grodis07 skrev 2016-05-24 19:10:35 följande:
    Jag är med i Handels, är det samma som facket? Hjälper det även om jag inte har kollektivavtal?

    Även om det inte finns kollektivavtal så finns det lagar. Du ska absolut be facket om hjälp här.
  • Zoey90

    Bara en input.
    På mitt jobb var det en tjej som slutade för att hon fått nytt jobb och ville slippa sin uppsägningstid men fick då veta att enligt kollektivavtalet så skulle hon bli "skadestånds"skyldig på strax över 10000 om hon inte jobbade hela uppsägningstiden.

  • Scoops

    Öhm... menar du att de tog bort timmar ni redan kommit överrens om att du skulle jobba? Det är riktigt olagligt och något som facket säkert tar tag i på en gång! Det är pengar som lovats dig som du ska ha rätt till att tjäna ihop.

  • Plaztiq
    Grodis07 skrev 2016-05-24 18:32:30 följande:

    Jag har jobbat på en liten arbetsplats sedan 2 månader tillbaka. När jag skrev på avtal stod det 100kr/h i lön och 2 mån uppsägningstid. Dessutom hade företager inga kollektivavtal men jag var i extremt behov av jobb och tänkte att det kan inte vara så farligt. Och det var det inte, jag hade kul när jag var där och kom bra överrens med mina chefer.

    Men så blev jag erbjuden ett bättre jobb med nästan dubbelt så hög lön. Så jag sa upp mig, men lovade självklart att stanna de 2 månader som stod på avtalet.

    Nu började det bli annorlunda. Mina chefer betedde sig nedvärderande emot mig och en spänning uppstod på arbetsplatsen så jag tillslut haft ångest för att gå dit. Men de senaste dagarna har vart ett helvete... Det började med att min ena chef ringde och sa att eftersom att jag svikit dom, så kunde jag inte kräva att få alla de timmar jag haft på mitt schema den sista tiden, så under uppsägningsperioden skulle de dra ner mina timmar till HÄLFTEN. Okej, jag kunde väl inte säga mycket om det. Dagen efter träffade jag min ena chef och jobbade med honom. Han var SÅ irriterad och arg att jag tillslut var tvungen att fråga vad problemet var. Då började han. De var besvikna på mig, jag var en egoistisk människa och jag förstörde deras sommar. När jag sedan bad om ursäkt så sa han att han lika väl kunde tala om att de är besvikna på mitt arbete över huvud taget.

    Blev såklart sårad och när jag sedan fick reda på av en medarbetare att BÅDA mina chefer pratat om mig, de har pratat ILLA om mig som person till henne, det var droppen. Så idag gick jag dit och sa att jag inte accepterar att bli behandlad såhär, och att dessutom få höra de elaka saker de säger om mig bakom min rygg, det klarar jag inte av för jag har bara försökt sköta det hela snyggt.

    Det är så svårt att återberätta men hela upplevelsen har vart otroligt kränkande. Att den ena chefen har, mellan alla anklagelser och påhopp, pratat om sexuella och intima tankar han har gör inte det hela bättre.

    Jag beslutade iaf att aldrig komma tillbaka efter detta. Har pratat med både mina föräldrar och min medarbetare och fått rätt från alla men jag är ändå rädd att de inte kommer betala ut min lön. Men det måste de väl göra? Jag har skrivit i alla tider i en loggbok och min medarbetare kan även intyga alla tider jag jobbat då hon vart där. I morgon ska lönen för april komma, vad gör jag om den inte kommer?

    Känner mig så kränkt och orkeslös för tillfället men lönen är ju otroligt viltig att det blir rätt.


    Hur har det gått ?
  • Jesper f

    Svaret på dina funderingar beror dels på vad som står på ditt anställningsavtal,och dels om det kommit ut ett schema.Har det kommit ett schema där du har fastlagda tider, kan AG inte bara "ta bort" dom - oavsett hur irriterade dom är. Då begår dom ett avtalsbrott.

    Däremot, iom att tim ersättningen är angiven, antar jag att det är någon form av behovsanställning du har - och "dyker du bara inte upp" på jobbet, har dom heller givetvis ingen skylldighet att betala ut lön till dig - oavsett orsaken till varför du inte kommit - och i värsta fall kan dom hävda olovlig frånvaro - och då  får du förmodligen an massa administrativt trassel på vägen.

  • Grodis07

    Det har vart kaos. Jag har väl inga speciella rättigheter då de inte har kollektivavtal. Jag fick ett schema när jag började, men det står ju ingenting om det på vårt avtal som jag skrev på i början.

    Jag stannade kvar ca 2 dagar i veckan ändå trots allt då de bad om ursäkt och bad mig stanna hela uppsägningstiden. Men under de senaste veckorna har de ändå betett sig som skit.

    Förra veckan tog de bort ett pass ur mitt schema då de hade fått för sig att jag sagt att jag inte skulle komma och jobba trots att så inte ver fallet, de HITTADE på det och plockade bort ett pass.

    Här om dagen sjukanmälde jag mig men skrev på EM att jag mådde bättre och kommer som vanligt dagen efter. De svarade först inte ens på mitt meddelande om att jag var sjuk, och sedan skriver de att de redan gett bort mitt pass, TROTS att det står inskrivet i schemat och helt utan att kolla med mig innan. Är detta verkligen ok? Det är alltså två dagars jobb som jag haft schemalagt som de bara plockat bort. Det är ju lön... Ska jag ringa facket?

  • Leah1

    Kontakta facket. Är inte helt säker, men tror att om du blivit bokad på pass som de sedan tar bort så har du ändå rätt till ersättning. Men kolla upp det.

Svar på tråden Sa upp mig och blev straffad för det. Vad nu?