• Anonym (Sur)

    Blir behandlad som ett barn

    Ska kanske börja med att säga att jag är 23år i år och jag bor tillsammans med min sambo i en lägenhet sedan november 2015.

    Jag har ett problem med min mamma, det är att hon ofta behandlar mig som mindre vetande eller som ett barn.

    Hon har åsikter om det mesta jag gör i livet..

    Jag och min sambo ska köpa hus, alla hus vi blivit intressade av tycker hon det är fel på... För mycket att göra, för dyrt, för långt ifrån våra familjer osv.

    Hon tror att jag inte redan tänkt på saker tex besiktning av huset. "Gör inte det innan ni lagt bud!!" Nä, men snälla människa! Det finns väl ändå ingen anledning till att göra det innan vi vunnit en budgivning?!

    "Har ni kollat boendekalkylen? Jag och pappa kollade och det skulle kosta si och så mycket i bara uppvärmning!!"

    Vi har lagt ett bud på detta hus och ja, vi har tänkt på allt detta! Vi har pratat med min sambos farföräldrar, föräldrar samt vår bankman. Ingen såg något fel i våra beräkningar osv.

    Kanske ska skriva med att min sambo är 27 år och jag som sagt 23...

    Detta är bara en utav alla saker hon ska ha åsikter om.. Hur i hela friden får jag detta att sluta?' Har provat fräsa ifrån, provat att säga att vi har tänkt på allt detta redan så du behöver inte tänka på det osv. Men inget funkar...

  • Svar på tråden Blir behandlad som ett barn
  • Påven Johanna

    Låt bli att berätta om saker för henne som du har svårt för att hon sedan har en åsikt om. Prata inte med henne om att ni ska köpa hus, har tittat på hus, ska lägga bud på hus, ska besiktiga hus i händelse av köp och så vidare. Prata med henne om andra saker tills dess att hon - eller du - vant er vid och skaffat er en relation mellan er som vuxna. 

  • Anonym (Sur)
    Anonym (Man) skrev 2016-05-24 20:33:08 följande:

    Du får säga ifrån helt enkelt.


    Har tyvärr redan provat det utan resultat
  • Anonym (Också mamma med vuxet barn)

    Man gör inte så för att vara elak, man vill nog bara för väl... och är så rädd att det ska bli fel.

  • Grävling 75

    Berätta inte allt för henne! Mammor vill väl, men det blir ju för mycket i bland. Ni är vuxna nog att göra era egna misstag.

  • Anonym (Hjälp)

    Hon vill nog bara visa att hon bryr sig och lära dig av hennes egna erfarenheter. Kalkyler är ofta alldeles för snäva. Räntehöjningar har fått familjer att tvingas lämna sina hem förr även om husen/lägenheterna har sålts med förlust. Om båda blir arbetslösa eller sjuka så ska man ändå ha råd att bo. Kanske är det sånt som hon vet att ni förmodligen inte har så stor koll på.

  • Anonym (Sur)
    Anonym (Också mamma med vuxet barn) skrev 2016-05-24 22:08:53 följande:

    Man gör inte så för att vara elak, man vill nog bara för väl... och är så rädd att det ska bli fel.


    Jag vet att hon bara vill väl, men det är så irriterande! Min syster och hennes sambo fick och har aldrig fått kommentarer... När de skulle köpa hus, ja då var det jättekul och inga åsikter där inte! De var då 23-24...
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-05-24 22:21:21 följande:

    Hon vill nog bara visa att hon bryr sig och lära dig av hennes egna erfarenheter. Kalkyler är ofta alldeles för snäva. Räntehöjningar har fått familjer att tvingas lämna sina hem förr även om husen/lägenheterna har sålts med förlust. Om båda blir arbetslösa eller sjuka så ska man ändå ha råd att bo. Kanske är det sånt som hon vet att ni förmodligen inte har så stor koll på.


    Vi kan och vet mer än vad hon tror. Skulle jag bli arbetslös så tjänar min sambo mellan 30-40.000 och vi skulle därför inte ha några problem... Min sambo kommer inte förlora jobbet. Ett företag där han är extremt eftertraktad,kunder frågar efter honom och han ska bli delägare om något år..

    Som sagt så vet jag att det är av välvilja men man kan inte låta bli att bli förbannad när man får kommentarer slängda i ansiktet som om man är 3 år och inte 23 år.. Jag ska kunna välja mina egna val, utan att behöva stå ut med denna välvilja...
  • Anonym (Sur)
    fridalavidaloca skrev 2016-05-25 00:12:19 följande:

    Stäng av öronen, det brukar jag göra :P


    Jo, jag försöker men det går inte så bra. För varje kommentar som kommer blir jag mer och mer irriterad.. Haha :)
  • Anonym (Cg)
    Anonym (Sur) skrev 2016-05-25 12:58:21 följande:

    Jo, jag försöker men det går inte så bra. För varje kommentar som kommer blir jag mer och mer irriterad.. Haha :)


    Men bara avsluta samtalet när hon håller på sådär då?!
  • Heranell

    Min mamma håller fortfarande på så där, och jag är 50... bara att försöka stänga öronen... fast det är lättare sagt än gjort.

  • LFF

    Man svarar "Ja, mamma, jag vet" och sen byter man samtalsämne. Hon gör det för att hon bryr sig och inte vill att ni ska hamna i en situation som innebär problem framöver. Så bit ihop och ta det för vad det är, omtanke på ett irriterande vis.

Svar på tråden Blir behandlad som ett barn