• Äldre 24 May 20:02
    1081 visningar
    6 svar
    6
    1081

    Till dig som är gravid: Familjeliv - hustomtar och jubeloffer

    När jag och min sambo var på profylaxkursen när jag var gravid med vår son ? en kurs jag för övrigt kan rekommendera för den som är nervös eller orolig (eller bara vill förbereda sig) ? så var bland det första, som hon som höll i det hela sa till oss:


    "Är det nån som är lite nervös?"


    Blandade svar.


    "Känner ni kanske att det är mycket ni undrar över, eller funderar mycket på eller så?"


    Jakande svar.


    "Är det kanske till och med så att ni varit inne på Familjeliv och läst lite?"


    Roade, lite motvilliga "jaaa..." hördes från lite olika håll i rummet, alla log igenkännande.


    "Gör inte så mot er själva!" utbrast hon då och skrattade. "På Familjeliv hittar man sällan sådant man vill veta, och det är mycket rykten, urban legends och annat strunt som florerar där. Jag som barnmorska blir ibland mörkrädd när jag hör vad som står där. Har ni frågor, ställ dem till mig, till er barnmorska, eller ring 1177. Undvik Familjeliv!"


    Igenkännande och medhåll var känslan i gruppen när vi gick vidare. För det är så sant, att vad man än söker på så verkar sökresultatet alltid innehålla ett gäng länkar till Familjelivs olika trådar, och det är aldrig svaret man söker som man hittar där. Däremot hittar man en massa annat.


    På Familjeliv hänger mycket folk med mycket tid över. Folk som inte fått bearbeta sina trauman, folk som råkat ut för det där som händer 0,00001% av befolkningen den 7e februari var tredje århundrade om vädret är dåligt, ... (läs hela texten).

    nouw.com/mammatrams/familjeliv-hustomtar-och-jubeloffer-25449193


    Mammatrams. En glatt ärlig mammablogg.
  • Svar på tråden Till dig som är gravid: Familjeliv - hustomtar och jubeloffer
  • Äldre 25 May 12:24
    #1

    Kan inte säga annat än att detta är klockrent. Så mycket märkligheter som är fakta här! Saker som i princip är omöjliga men som var och varannan person varit med om på Familjeliv. 

    Jag fick gå till psykolog under graviditeten på grund av oro och hon sa precis samma sak, och vår profylaxkursledare sa det också. På forum gror myterna snabbt och blir vedertagna sanningar. Är man inte redan orolig och rädd så blir man väl det.  

    Bra inlägg :) 

  • Äldre 25 May 12:36
    #2

    Men samtidigt så vill man prata med folk som har varit med om samma saker eller om man inte kan få hjälp från läkare så tycker jag det är bra med forum. Jag har läst mig mycket till genom forum (inte om Graviditet) och har lyckats lösa en del hälsoproblem själv än vad jag fått hjälp av läkare. Många vet inte vad de pratar om på forum, men är inte många läkare som kan allt heller! :)

  • Äldre 25 May 12:46
    #3

    Absolut, det finns många anledningar till att hänga här. Personligen har jag hållit till i forumet för oss som har svårt att bli gravida och vi som hållit på med IVF. Jag har fått oerhört nära vänner via den kanalen och ett stöd jag inte hittat ute i livet utanför. Men när man t.ex. läser trådar på gravid- och planerar barnforumen så är det skrämmande många märkliga grejer som cirkulerar som fakta, trots att det ofta är ren hörsägen eller myt (eller skitsnack). 

    Allt är ju absolut inte skit, men man måste verkligen ha förmågan att sålla. Och man ska nog aldrig lita på svar man får (nu tänker jag ren fakta), utan snarare använda sig av det man lär sig för att göra vidare efterforskningar på egen hand. Jag har fått lära mig den hårda vägen att man måste vara extremt noggrann om man ska skriva en egen tråd, för vid minsta lilla laddning eller felsyftning kan det balla ur totalt. 

  • Äldre 25 May 16:36
    #4
    Cyanea skrev 2016-05-25 12:46:16 följande:

    Absolut, det finns många anledningar till att hänga här. Personligen har jag hållit till i forumet för oss som har svårt att bli gravida och vi som hållit på med IVF. Jag har fått oerhört nära vänner via den kanalen och ett stöd jag inte hittat ute i livet utanför. Men när man t.ex. läser trådar på gravid- och planerar barnforumen så är det skrämmande många märkliga grejer som cirkulerar som fakta, trots att det ofta är ren hörsägen eller myt (eller skitsnack). 

    Allt är ju absolut inte skit, men man måste verkligen ha förmågan att sålla. Och man ska nog aldrig lita på svar man får (nu tänker jag ren fakta), utan snarare använda sig av det man lär sig för att göra vidare efterforskningar på egen hand. Jag har fått lära mig den hårda vägen att man måste vara extremt noggrann om man ska skriva en egen tråd, för vid minsta lilla laddning eller felsyftning kan det balla ur totalt. 


    Ja jag håller med dig! Och söker man något negativt så är det bara det man får upp och tror att det är supervanligt.
  • Äldre 25 May 17:16
    #5
    Ballerinan skrev 2016-05-25 16:36:12 följande:
    Ja jag håller med dig! Och söker man något negativt så är det bara det man får upp och tror att det är supervanligt.
    Exakt så! Jag var totalt livrädd för missfall, framförallt sena missfall när jag väl blev gravid efter IVF, och då såg det ut som att ungefär var tredje person varit med om det. Så är ju självklart inte fallet, men så ser det ut när man söker här ;) 
  • Äldre 6 Jun 09:21
    #6

    Skönt att höra att det finns fler som tycker som jag, men som ändå är här alltså. För det kan ju som sagt inte BARA vara knasbollar på plats. Trodde jag skulle få läsa massa småaktigt strunt som svar men så var det inte alls Glad Kram på er!


    Mammatrams. En glatt ärlig mammablogg.
Svar på tråden Till dig som är gravid: Familjeliv - hustomtar och jubeloffer