• Carolinv

    Sparande inför barn

    Hej!
    Jag och min kille planerar att skaffa barn inom en snar framtid och jag undrar nu lite hur man bör tänka rent ekonomiskt inför detta ? 

    Finns det någon här som har tips, bör man spara en viss summa eller klarar man sig på att bara "ta det som det kommer" och spara ihop till de stora dyra sakerna som vagn osv ? 

    Är även i behov av att köpa större lägenhet inför detta men vi har lägenheter att sälja. 

    Snälla jag behöver tips :D

  • Svar på tråden Sparande inför barn
  • Birgitta02

    Om ni har råd så sätt in 2000 kr i månaden avsett för just detta. Eller så mycket ni har råd till. Det växer ganska snabbt :)

  • Linnis92

    Beror ju på hur ekonomin ser ut. Är ni smarta så sparar ni undan, det blir ganska dyrt med vagn, babyskydd (bilstol), spjälsäng, och allt annat som är mer eller mindre "måsten". Sen kommer ni såklart billigare undan om ni köper begagnat.

    Har ni dock en god ekonomi där man kan handla en vagn för 5.000-10.000 på en månad utan att det märks, ja då kan ni ju ta det som det kommer.

  • Carolinv

    Vi har båda tillsvidareanställning och jag tjänar 27400 och min kille ungefär lika mycket. Men vill klart spara ihop så att man även har råd att vara hemma så länge som det går sen efter att barnet kommit. 

  • Carambolan

    Vi tog det som det kom. Vagn och liknande är inga summor vi behövt spara till, såna köp har bara gjort att vi lagt lite mindre på vårt vanliga sparande den månaden.

    Om ni däremot känner att ni vill kunna vara hemma med barnet i många år så kan det ju vara värt att spara lite extra för att kompensera det långvariga inkomstbortfallet, alltså att kunna använda sparpengar till rena levnadsomkostnader.

  • Carolinv

    Tack för svar! Räknade lite på försäkringskassans kassakoll och det visade sig att vi egentligen bara skulle "gå minus" 5-6000 kr i månaden. 

  • Linnis92
    Carolinv skrev 2016-05-24 22:18:23 följande:

    Tack för svar! Räknade lite på försäkringskassans kassakoll och det visade sig att vi egentligen bara skulle "gå minus" 5-6000 kr i månaden. 


    Men, räkna med rätt skatt när du räknar där.

    Om FK ens räknat med skatt så räknar dom ungefär 22%. Så räkna på det ni betalar i eran kommun så får ni mer rättvisa siffror.
  • Sofia27

    När jag kollat på FKs hemsida står det klart och tydligt att dom räknar skatt på 27%, eller om det var 28%.

  • Linnis92
    Sofia27 skrev 2016-05-24 22:29:56 följande:

    När jag kollat på FKs hemsida står det klart och tydligt att dom räknar skatt på 27%, eller om det var 28%.


    Alltid något, vet att de räknade 22% när jag vabbade därav den lilla parantesen :)
  • Carambolan
    Carolinv skrev 2016-05-24 22:18:23 följande:

    Tack för svar! Räknade lite på försäkringskassans kassakoll och det visade sig att vi egentligen bara skulle "gå minus" 5-6000 kr i månaden. 


    Tänk på att föräldradagarna försvinner snabbt om ni tar ut 7 dagar per vecka. Kanske vill ni bara hemma längre, eller spara dagar för att kunna täcka upp framtida lov och studiedagar?
  • Carolinv
    Carambolan skrev 2016-05-25 07:07:32 följande:
    Tänk på att föräldradagarna försvinner snabbt om ni tar ut 7 dagar per vecka. Kanske vill ni bara hemma längre, eller spara dagar för att kunna täcka upp framtida lov och studiedagar?
    Okey ja det kan vara bra att tänka på såklart! Har du några tips på hur man ska tänka? Mina bekanta har varit hemma ca 1 år med sina barn. Dock inräknat gravledigt. Det kanske inte går in under föräldraledigheten ? 
  • Alexi

    Att vara föräldraledig ett år är klart kortare än genomsnittet. Åtminstone 1.5 år bör man satsa på om man kan. Så barnet inte är en bebis när det börjar förskolan. Sen har vi tagit ut tio dagar fp var varje sommar för att kunna ha sex veckor ledigt tillsammans, värt massor.

  • Carolinv

    [quote=76656986][quote-nick]Alexi skrev 2016-05-25 11:34:39 följande:[/quote-nick]Att vara föräldraledig ett år är klart kortare än genomsnittet. Åtminstone 1.5 år bör man satsa på om man kan. Så barnet inte är en bebis när det börjar förskolan. Sen har vi tagit ut tio dagar fp var varje sommar för att kunna ha sex veckor ledigt tillsammans, värt massor.[/]

    Hur tog ni ut då? Jag skulle också vilja vara hemma 1,5 år. Eller iaf att jag och killen delar så vi får vara hemma lika. Hur ska man liksom lägga upp dagarna då? Jag tänkte ta ut 4-5 dagar i veckan men kanske klarar oss på att ta ut färre dagar. Så man kan spara och ta ut till sommaren eller så.

  • Seven Costanza

    De flesta som vill kunna spara dagar av en eller flera av följande anledningar såsom att vara hemma längre/ha längre sommarledigt/ ha barnen hemma på lov/jobba deltid och fylla ut med FP för att skydda SGI och få in mer pengar, brukar försöka ta ut så absolut få dagar de kan första året eftersom man då inte behöver skydda sin SGI utan kan ta ut så få dagar man vill/klarar sig på. Efter barnets ettårsdag måste man ta ut fem dagar i veckan om man vill skydda sin SGI.

    Så hur mycket/om man ska spara i förväg beror ju på faktorer såsom huruvida man har gemensam ekonomi, om man har råd med barninköpen från sin lön eller måste spara först, hur lite man klarar sig på per månad, hur länge man vill vara hemma, ifall båfa dka vara föräldralediga, om man vill jobba deltid och skydda sin SGI efter föräldraledigheten etc etc. Diskutera detta tillsammans och räkna sedan på det igen.

  • Alexi

    Vi tog ut tre dagar i veckan första året och sen fem dagar per vecka. Var hemma 20 respektive 21 månader med barnen, jag drygt ett år och min man resterande.

  • Carambolan

    Med första barnet tog vi inga dagar första året sen 5/v i tio månader innan han började förskola. I efterhand kan jag väl tycka att vi var lite onödigt snåla för ni vi fick fler barn var det nästan svårt att hinna göra av med alla föräldradagar på alla barnen innan de brann inne. Hade vi bara fått ett barn hade jag däremot gjort samma igen, det är guld värt med långa sommarledigheter och ordentliga jular.

  • Seven Costanza
    Carambolan skrev 2016-05-27 21:30:29 följande:

    Med första barnet tog vi inga dagar första året sen 5/v i tio månader innan han började förskola. I efterhand kan jag väl tycka att vi var lite onödigt snåla för ni vi fick fler barn var det nästan svårt att hinna göra av med alla föräldradagar på alla barnen innan de brann inne. Hade vi bara fått ett barn hade jag däremot gjort samma igen, det är guld värt med långa sommarledigheter och ordentliga jular.


    Vi gör likadant, med undantaget att jag tänker använda resten av dagarna till att skydda min SGI när jag börjar jobba igen och vill jobba deltid. Min man ska använda sina dagar til att kunna vara ledig hela min sommarledighet så att vi kan vara tillsammans hela familjen (jag är lärare så jag är ledig ändå).
Svar på tråden Sparande inför barn