• DickRex

    Vilka är de absoluta fördelarna med att vara man eller kvinna?

    I flera trådar så har det pratats om vad som är så illa med att vara man eller kvinna, men vad är fördelarna? Och när jag säger fördelar så menar jag inte i första hand sådant som bara i genomsnitt eller statistiskt är en liten fördel på oklara grunder (och som långt ifrån alla av det ena eller andra könet kan åtnjuta) utan sådant som faktiskt är påvisbart med viss signifikans eller som finns på pränt i lagar och statuter. Nu är den allmänna värnplikten borttagen, men den var annars en sak som gjorde det till en stor och tydlig fördel att vara kvinna - att slippa att tvingas offra ett år av sitt liv på något man inte själv kunde välja.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Svar på tråden Vilka är de absoluta fördelarna med att vara man eller kvinna?
  • glutten

    Att vi kvinnor genom uppfostran begåvas med tillgång till våra känslor (samt verktyg att hantera dem, liksom andras - i uppfostran ingår också att lära sig ventilera och diskutera både egna känslor och andras), vilket gör att vi klarar oss avsevärt bättre i termer av socialt liv, djupa/meningsfulla relationer med andra människor etc (i förlängningen: vi inte "behöver" ta livet av oss lika ofta...).

  • glutten

    Aj fan!! Förlåt, jag tog upp det första jag tänkte på. Vilket tyvärr inte var något typ värnplikt/faktiskt påvisbart. Ber om ursäkt! (Är helt ärlig, inte meningen att jävlas.)

  • DickRex
    glutten skrev 2016-05-24 23:11:15 följande:

    Att vi kvinnor genom uppfostran begåvas med tillgång till våra känslor (samt verktyg att hantera dem, liksom andras - i uppfostran ingår också att lära sig ventilera och diskutera både egna känslor och andras), vilket gör att vi klarar oss avsevärt bättre i termer av socialt liv, djupa/meningsfulla relationer med andra människor etc (i förlängningen: vi inte "behöver" ta livet av oss lika ofta...).


    Håller med dig i allt, men måste ifrågasätta en sak - Hur vet du att det är uppfostran? Jag tror visserligen att det är både arv och miljö, men att arv är den mest avgörande biten för att det ser ut så runt om i hela världen. Faller liksom på sin orimlighet att alla människor i alla kulturer skulle fostra kvinnor på samma sätt eller?
  • DickRex
    glutten skrev 2016-05-24 23:12:47 följande:

    Aj fan!! Förlåt, jag tog upp det första jag tänkte på. Vilket tyvärr inte var något typ värnplikt/faktiskt påvisbart. Ber om ursäkt! (Är helt ärlig, inte meningen att jävlas.)


    ...men det du tar upp är nog med god marginal påvisat. Så många fler kvinnor än män har t.ex valt yrken i linje med din tes och så många fler män än kvinnor har diagnoser eller ett kriminellt beteende som också stödjer dig.
  • DickRex
    lövet2 skrev 2016-05-24 22:53:09 följande:

    Att kunna bära och föda barn och dessutom amma det.


    Det är ju absolut en skillnad, men om det är en absolut fördel vet jag inte.
  • Cdam

    Kvinnor: Att kvinnor får sex när de vill.

    Män att män är mycket smartare och förutseende än kvinnor.

  • driver28

    En sak som är fördel för alla män, enligt många kvinnor jag pratat med, är att slippa mens. Och att kunna kissa stående..

    Skitsnack om intelligens och sånt tror jag inte på. Det finns gott om extremt korkade män. Ta Donald Trump till exempel. Och alla företrädelsevis män som håller på honom...

  • Farfallos
    Cdam skrev 2016-05-25 08:48:06 följande:
    Kvinnor: Att kvinnor får sex när de vill.

    Män att män är mycket smartare och förutseende än kvinnor.
    Så kvinnor får sex när de vill... Kanske närmast kan jämföras med att du (och vilken annan människa som helst) kan äta skit när helst du önskar.

    Det finns visserligen fler män med superskarpa hjärnor, så siktar du på Nobelpris är det en fördel att vara man. Men samtidigt finns det många fler riktigt korkade individer bland män, så i genomsnitt är kvinnor och män lika smarta eller korkade.

    Förutseende sedan: Källa på det?
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • glutten
    DickRex skrev 2016-05-25 08:39:07 följande:
    Håller med dig i allt, men måste ifrågasätta en sak - Hur vet du att det är uppfostran? Jag tror visserligen att det är både arv och miljö, men att arv är den mest avgörande biten för att det ser ut så runt om i hela världen. Faller liksom på sin orimlighet att alla människor i alla kulturer skulle fostra kvinnor på samma sätt eller?
    Jag kan såklart inte _veta_ att det är uppfostran, men jag ser det tvärtemot som du ser det (vad jag förstår): Jag tycker att det faller på sin egen orimlighet att halva människosläktet skulle födas UTAN möjlighet att hantera sina känslor (mkt förenklat uttryckt)? Men iom att kvinnor bär, föder och i de flesta kulturer tar hand om barnen i mkt större utsträckning än män blir det ju rimligt att starkt uppmuntra dessa sidor hos kvinnor. Däremot låter man bli att uppmuntra dem hos män och premierar där istället motsatsen, vilket gör att män förlorar en stor del av sin emotionella potential.
Svar på tråden Vilka är de absoluta fördelarna med att vara man eller kvinna?