• Glädje
    Äldre 25 May 00:32
    1738 visningar
    12 svar
    12
    1738

    Anmäla grannen till FK?

    Vår grann"fru" är sjukskriven, för skada på sitt knä.

    Hon kan inte jobba för hon ska cykla med en elcykel på sitt jobb, så hon har varit sjukskriven nu i 4 månader och ska vara hemma hela sommarn.

    Hon har själv sagt till mig att hennes läkare ansåg att hon efter att hon gått hos sjukgymnast nu va frisk och kunde börja jobba, men att hon kände själv att hon inte kunde börja jobba än, och därför sökte hon en annan läkare i ett annat landsting så nu ska hon vara "sjukskriven" hela sommaren också.

    Och visst, alla kan skada sig, bli sjukskrivna, MEN det som gör mig smått galen och vilka anmäla henne till FK är, jag möter henne ute varje dag när hon är ute och CYKLAR till affären, hon är ute och joggar ett par gånger i månaden på asfalt, idag va hon ute i trädgården hela dagen och gick och klippte gräset och nu när värmen kom så hon är hon ofta ute och hoppar studsmatta med ungarna..

    Men samtidigt är hon sjukskriven för hon kan inte jobba, för på jobbet så måste hon cykla (med elcykel!) ett par km per dag...

    Räcker detta för att FK ska kolla upp det, eller kan man komma undan med sånt här?

    Jag menar, sjukgymnastik i all ära, men ska man vara hemma i 4 månader till så borde man väl ändå inte klara av att cykla/hoppa/springa redan nu?

  • Svar på tråden Anmäla grannen till FK?
  • Äldre 25 May 00:36
    #1
    Glädje skrev 2016-05-25 00:32:12 följande:

    Vår grann"fru" är sjukskriven, för skada på sitt knä.

    Hon kan inte jobba för hon ska cykla med en elcykel på sitt jobb, så hon har varit sjukskriven nu i 4 månader och ska vara hemma hela sommarn.

    Hon har själv sagt till mig att hennes läkare ansåg att hon efter att hon gått hos sjukgymnast nu va frisk och kunde börja jobba, men att hon kände själv att hon inte kunde börja jobba än, och därför sökte hon en annan läkare i ett annat landsting så nu ska hon vara "sjukskriven" hela sommaren också.

    Och visst, alla kan skada sig, bli sjukskrivna, MEN det som gör mig smått galen och vilka anmäla henne till FK är, jag möter henne ute varje dag när hon är ute och CYKLAR till affären, hon är ute och joggar ett par gånger i månaden på asfalt, idag va hon ute i trädgården hela dagen och gick och klippte gräset och nu när värmen kom så hon är hon ofta ute och hoppar studsmatta med ungarna..

    Men samtidigt är hon sjukskriven för hon kan inte jobba, för på jobbet så måste hon cykla (med elcykel!) ett par km per dag...

    Räcker detta för att FK ska kolla upp det, eller kan man komma undan med sånt här?

    Jag menar, sjukgymnastik i all ära, men ska man vara hemma i 4 månader till så borde man väl ändå inte klara av att cykla/hoppa/springa redan nu?


    Förstår att du är irriterad men det är väl inte din uppgift att *sätta dit* henne? Hon kanske dessutom sjukskriven för något annat hon inte vill berätta?
  • Aylae
    Äldre 25 May 00:48
    #2

    Varför bryr du dig så mycket om vad grannen gör/inte gör? Personligen hade jag inte anmält någon....

  • Äldre 25 May 01:04
    #3

    Men jisses, snacka om att lägga näsan i blöt. Vad får dig att tro att du känner till alla omständigheter? Lägg dig inte i sånt som inte angår dig.

  • Äldre 25 May 06:34
    #4

    Det är svårt att få igenom  en sjukskrivning hos FK, så om dom har godkänt det så ska du inte lägga dig i!

    Dessutom kanske hon är sjukskriven för nåt annat som hon inte vill berätta!

  • Äldre 25 May 06:58
    #5

    varför haka upp sig på vad grannen gör ?? de e väl hennes val o bli sjukskriven 

  • Äldre 25 May 07:23
    #6

    För att göra en anmälan till FK bör du ha alla fakta i ärendet och det har du inte!

  • Glädje
    Äldre 25 May 09:13
    #7

    Ja jag lägger väl näsan i blöt men grannen är en sådan person som gärna står och pratar om sig själv och alla sina bekymmer högt och tydlig tills man får skylla på att man måste iväg för att hon ska sluta babbla om sig själv.

    Detta är även en person som är över 40, sitter djupt i skiten hos kronofogden, aldrig haft ett fast jobb längre än 6 månader, har ett tonårigt barn som soc tagit hand om, etc etc och detta är saker hon själv ofta babblar på om... Så jag lägger näsan i blöt med att fundera på att anmäla, men att vara sjukskriven och leva på bl.a. mina skattepengar ovh sen vara hemma å slappa å vara ute å jogga för att hon inte orkar jobba det är fan inte ok. Bidragsfusk är ett brott!

    Varför tror ni det finns ett telefonnummer man kan vara anonym och tipsa FK?

  • Äldre 25 May 09:15
    #8
    plusplus82 skrev 2016-05-25 06:58:00 följande:

    varför haka upp sig på vad grannen gör ?? de e väl hennes val o bli sjukskriven 


    Njaa, där måste jag nog inflika att det I n t e ska vara hennes val att bli sjukskriven. Sjukskriven är man för att man verkligen inte kan jobba och måste vara hemma. Det är lixom inget fritt val. Om hon inte vill jobba får hon väl gifta sig rikt och bli hemmafru.
  • sextio­talist
    Äldre 25 May 09:21
    #9
    Glädje skrev 2016-05-25 09:13:09 följande:

    Ja jag lägger väl näsan i blöt men grannen är en sådan person som gärna står och pratar om sig själv och alla sina bekymmer högt och tydlig tills man får skylla på att man måste iväg för att hon ska sluta babbla om sig själv.

    Detta är även en person som är över 40, sitter djupt i skiten hos kronofogden, aldrig haft ett fast jobb längre än 6 månader, har ett tonårigt barn som soc tagit hand om, etc etc och detta är saker hon själv ofta babblar på om... Så jag lägger näsan i blöt med att fundera på att anmäla, men att vara sjukskriven och leva på bl.a. mina skattepengar ovh sen vara hemma å slappa å vara ute å jogga för att hon inte orkar jobba det är fan inte ok. Bidragsfusk är ett brott!

    Varför tror ni det finns ett telefonnummer man kan vara anonym och tipsa FK?


    Nu är det inte bidragsfusk, eftersom hon har en sjukskrivning. Hade hon arbetat samtidigt som hon varit sjukskrivning, så är det bidragsfusk.
    Det är alltså inte ett brott att vara sjukskriven även om personen ifråga, enligt en läkare och dig, kan arbeta.
    Det är svårt att få igenom en längre sjukskrivning idag. Försäkringskassan gör en bedömning utifrån läkarintyget.
    Jag upplever, utifrån din beskrivning, att en anmälan skulle inte göra till eller från. Eftersom hon enligt dig inte har haft några längre jobb, så är antagligen sjukpenningen lägre än soc.
    Dvs hon sitter så djupt nere i skiten som du skriver, så en skitsak till gör ingen skillnad. Lever hon ensam, så får skattepengarna försörja henne ändå.
  • Äldre 25 May 09:22
    #10
    Glädje skrev 2016-05-25 09:13:09 följande:

    Ja jag lägger väl näsan i blöt men grannen är en sådan person som gärna står och pratar om sig själv och alla sina bekymmer högt och tydlig tills man får skylla på att man måste iväg för att hon ska sluta babbla om sig själv.

    Detta är även en person som är över 40, sitter djupt i skiten hos kronofogden, aldrig haft ett fast jobb längre än 6 månader, har ett tonårigt barn som soc tagit hand om, etc etc och detta är saker hon själv ofta babblar på om... Så jag lägger näsan i blöt med att fundera på att anmäla, men att vara sjukskriven och leva på bl.a. mina skattepengar ovh sen vara hemma å slappa å vara ute å jogga för att hon inte orkar jobba det är fan inte ok. Bidragsfusk är ett brott!

    Varför tror ni det finns ett telefonnummer man kan vara anonym och tipsa FK?


    Stackars kvinna, inte konstigt hon är sjukskriven så hon låter ju inte speciellt frisk. Kan du inte nöja dig med att hon inte kan vara speciellt lycklig istället för att störa dig på henne. Skattepengar hit och dit, det finns alltid en bråkdel av människor som uttnyttjar det, acceptera det bara och försök att få sinnesro istället. Det är ju synd om människan.
  • Glädje
    Äldre 25 May 10:13
    #11
    PadimeP skrev 2016-05-25 09:22:53 följande:

    Stackars kvinna, inte konstigt hon är sjukskriven så hon låter ju inte speciellt frisk. Kan du inte nöja dig med att hon inte kan vara speciellt lycklig istället för att störa dig på henne. Skattepengar hit och dit, det finns alltid en bråkdel av människor som uttnyttjar det, acceptera det bara och försök att få sinnesro istället. Det är ju synd om människan.


    Synd och synd, hon har ju inte precis blivit utsatt för något, hon har bara inte engagerat sig i sitt eget liv, åkt på räkmacka i form av bidrag, hon är bara inneboende hos grannen så hon är hans "flickvän" så egentligen bor hon i en lägenheten i en annan stad men hon bor hos grannen, det jag stör mig på är att hon alltid gör så här, hon har alltid fått ett jobb, blivit sjuk, varit sjukskriven och sen gått på bidrag. Det har varit så i minst 5 år, hon jobbar kanske 2-3 veckor sen får hon ont, eller ramlar hemma, eller så är det något annat fel så hon måste vara sjukskriven. Hon blir utförsäkrad och går på a-kassa tills hon hittar nåt nytt jobb (vikariat) sen jobbar hon 2-3 veckor och sen blir hon sjuk igen osv osv osv.. Hon har satt det i system, och det stör mig jävligt mkt..
  • sextio­talist
    Äldre 25 May 10:37
    #12
    Glädje skrev 2016-05-25 10:13:37 följande:
    Synd och synd, hon har ju inte precis blivit utsatt för något, hon har bara inte engagerat sig i sitt eget liv, åkt på räkmacka i form av bidrag, hon är bara inneboende hos grannen så hon är hans "flickvän" så egentligen bor hon i en lägenheten i en annan stad men hon bor hos grannen, det jag stör mig på är att hon alltid gör så här, hon har alltid fått ett jobb, blivit sjuk, varit sjukskriven och sen gått på bidrag. Det har varit så i minst 5 år, hon jobbar kanske 2-3 veckor sen får hon ont, eller ramlar hemma, eller så är det något annat fel så hon måste vara sjukskriven. Hon blir utförsäkrad och går på a-kassa tills hon hittar nåt nytt jobb (vikariat) sen jobbar hon 2-3 veckor och sen blir hon sjuk igen osv osv osv.. Hon har satt det i system, och det stör mig jävligt mkt..
    Men det förändras inte av att du anmäler för något ändå.
    Hur länge har du känt henne eftersom du vet så mycket om henne, för även om hon pratar mycket om sig själv, så kan det vara "mycket snack och lite trädgård" och det kan vara massor, som hon inte säger.
    Hon kan mycket väl vara väldigt öppen med hälften av sitt liv, den andra hälften håller hon tyst om.
    Jag förstår din frustation, men jag skulle nog säga att en anmälan är också slöseri med skattepengar, eftersom hon har ett läkarintyg, som passerat nålsögat på FK, som dessutom är tidsbegränsat. En anmälan tar resurser från den redan hårt belastade försäkringskassan.
Svar på tråden Anmäla grannen till FK?