• Anonym (Ts)

    Behandla bebis mot sprlngmask?

    Min äldsta dotter (8 år) fick springmask bara några veckor innan lillasyster föddes och jag behandlade både mig och henne i några omgångar med Vanquin. Hennes pappa och hans tjej tog också medicin.

    Senaste dagarna har jag känt att det kliar på mig så vet inte om det är masken som har kommit tillbaks :( Nån kanske inte blev av med det ordentligt , eller så var det för att äldsta dotterns kompis som hon ev. fick masken av var här en gång.

    Jag tog iallafall vanquin idag för säkerhets skull.. Men nu är jag ju rädd för att yngsta dottern som är 2,5 månader nu kan ha fått det också, hon sover ju med mig och är nära mig hela tiden. Kan man behandla en så liten (5,7 kg) ?

    Skulle jag se om hon har fått mask i bajset eller när jag byter blöja?

    Nån som vet?

  • Svar på tråden Behandla bebis mot sprlngmask?
  • elyse

    Ja, du behöver ju inte behandla någon som inte har det! Det är väl främst oralt sådant smittar? Tror inte att bebisen är i farozonen.

  • Anonym (har haft)

    jag åkte på detta ofta när jag var barn och vi fick ta det otäcka medlet allihopa, varje gång!

  • Anonym (Linda)

    Är hon så liten är risken snudd på obefintlig att hon fått mask.

  • Jill 79

    Som de andra säger är risken minimal att hon fått det. Och enligt mitt BVC ska man numera endast behandla de med symtom för att undvika ressistens.

  • Flickan och kråkan

    Vi fick mask för ett och ett halvt år sedan. Alla behandlades utom yngsta som var dryga året. BVC sa till oss att man vanligen inte behandlade barn under 2 år.

Svar på tråden Behandla bebis mot sprlngmask?