• Anonym (Hyckleri)

    Könsroller

    Varför vill tjejer ha kvar könsroller när det gäller tillgång och efterfrågan på sex? Alltså: De vill passivt kunna motta diverse inviter om sex ifrån män de finner attraktiva, utan att själv behöva visa framfötterna för att bli "norpad". Varför är det så? Varför är jämställdhet eftersträvansvärt på alla områden utom detta?

  • Svar på tråden Könsroller
  • Mrs Okänd

    Undrar jag med. Jag förstår inte hur vissa män orkar jaga så jäkla mycket efter tjejer. Och ofta för ingenting.

  • Anonym (Hyckleri)
    Mrs Okänd skrev 2016-05-25 07:01:43 följande:

    Undrar jag med. Jag förstår inte hur vissa män orkar jaga så jäkla mycket efter tjejer. Och ofta för ingenting.


    Män borde jaga mindre och kvinnor borde jaga mer. Jämställdhet i sitt esse.
  • Anonym (Inte lätt bara för det är rätt)

    Könsroller är inte så lätt att bryta bara sådär. Vi är ju alla uppväxta med dessa könsroller och många gånger sitter de i ryggraden och blivit en del av identiteten. Även om man vill ändra på detta så kanske man inte kan eller orkar för det är svårt. Tror säkert detta ändras mer och mer med framtida generationer då vi blir mer och mer jämställda.

  • Mrs Okänd
    Anonym (Inte lätt bara för det är rätt) skrev 2016-05-26 06:02:14 följande:
    Könsroller är inte så lätt att bryta bara sådär. Vi är ju alla uppväxta med dessa könsroller och många gånger sitter de i ryggraden och blivit en del av identiteten. Även om man vill ändra på detta så kanske man inte kan eller orkar för det är svårt. Tror säkert detta ändras mer och mer med framtida generationer då vi blir mer och mer jämställda.
    Fast hela samhället har ju ändrats de sista åren, alla kan göra allt och alla ska göra allt för att bli lyckliga. Alla ska vara elitmänniskor. Fast jag börjar se en tendens att det ändras lite. Det kanske inte var så kul att leva så ändå...vet inte riktigt vad det gör med våra könsroller heller.
  • Anonym (Anna)

    Nån sån gräns finns inte för mig i alla fall. Jag anser att en jätteviktig feministisk fråga är att motverka synen på individen utifrån kön. Detta gäller inte minst det sexuella (och romantiska) området. Synen på manlig och kvinlig sexualitet är en av de absolit viktigaste feministiska frågorna enligt mig, vilket naturligtvis även innefattar synen på mannen som aktivt "jagande" subjekt och kvinnan som passivt "mottagande" objekt.

  • Mrs Okänd
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 06:59:44 följande:
    Nån sån gräns finns inte för mig i alla fall. Jag anser att en jätteviktig feministisk fråga är att motverka synen på individen utifrån kön. Detta gäller inte minst det sexuella (och romantiska) området. Synen på manlig och kvinlig sexualitet är en av de absolit viktigaste feministiska frågorna enligt mig, vilket naturligtvis även innefattar synen på mannen som aktivt "jagande" subjekt och kvinnan som passivt "mottagande" objekt.
    Hur gör man det då?

    Om en kvinna på FL skriver att hon tänker lite på sex så dyker minst 10 killar på henne och frågar om hon vill ha sex utan att ens veta vem hon är. Varför är det så? Det skulle ju aldrig vara tvärtom.

    Män beklagar sig över att de inte längre kan prata med en kvinna utan att hon tror att han har baktankar.

    Ja jag överdriver en del kanske men varför har det blivit så här? Eller är det människans natur?
  • Knastrar

    För att många killar vill ha själva jakten, de vill kämpa och "erövra" kvinnan. Alldeles för många killar jag hört föraktar tjejer de tycker är för lätta att få omkull, de är slampiga och inte flickvänsmaterial.

    Jag märkte att jag stod högt i kurs genom att spela "lite svår". Och ingen kille har hittills dissat mig eller inte velat träffa mig med, vilket högar varit problemet för kompisar som tagit initiativ.

    Trist ändå

  • Anonym (Inte lätt bara för det är rätt)
    Mrs Okänd skrev 2016-05-26 06:47:36 följande:
    Fast hela samhället har ju ändrats de sista åren, alla kan göra allt och alla ska göra allt för att bli lyckliga. Alla ska vara elitmänniskor. Fast jag börjar se en tendens att det ändras lite. Det kanske inte var så kul att leva så ändå...vet inte riktigt vad det gör med våra könsroller heller.
    Fast jag tror att det är inställningen till könsrollerna som har förändras och kunskapen om att de är dåliga och bör brytas har ökats. Att sedan skrida till verket och aktivt förändra sig och bryta mönster hur medveten man än är, är svårt och tar lång tid. Vissa saker är svårare än andra. Det sexuella samspelet mellan könen kan nog vara av svårare sort.
  • Anonym (Hyckleri)
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 06:59:44 följande:

    Nån sån gräns finns inte för mig i alla fall. Jag anser att en jätteviktig feministisk fråga är att motverka synen på individen utifrån kön. Detta gäller inte minst det sexuella (och romantiska) området. Synen på manlig och kvinlig sexualitet är en av de absolit viktigaste feministiska frågorna enligt mig, vilket naturligtvis även innefattar synen på mannen som aktivt "jagande" subjekt och kvinnan som passivt "mottagande" objekt.


    Uppfriskande att höra! Är du själv framåt och tar initiativ till att prata med män?
  • Anonym (Hyckleri)
    Mrs Okänd skrev 2016-05-26 07:04:35 följande:

    Hur gör man det då?

    Om en kvinna på FL skriver att hon tänker lite på sex så dyker minst 10 killar på henne och frågar om hon vill ha sex utan att ens veta vem hon är. Varför är det så? Det skulle ju aldrig vara tvärtom.

    Män beklagar sig över att de inte längre kan prata med en kvinna utan att hon tror att han har baktankar.

    Ja jag överdriver en del kanske men varför har det blivit så här? Eller är det människans natur?


    Där är du verkligen något på spåret! Det är en jätteintressant och feministisk fråga som fler borde ta upp. Tyvärr skiter väl många feminister i det eftersom de anser att löner och våld är viktigare (vilket det är, men det ena utesluter inte det andra).
Svar på tråden Könsroller