• Anonym (Ledsen)

    21 år och inte gravid efter 6 månader

    Jag är 21 år och har inte blivit gravid efter 6 månaders försök. Alla mina jämnåriga vänner blev gravida fort och endel utav dom ska snart föda eller redan har barn. Vad är det för fel på mig?

  • Svar på tråden 21 år och inte gravid efter 6 månader
  • Anonym (oxåledsen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-05-25 12:35:53 följande:

    Jag är 21 år och har inte blivit gravid efter 6 månaders försök. Alla mina jämnåriga vänner blev gravida fort och endel utav dom ska snart föda eller redan har barn. Vad är det för fel på mig?


    Hej! Jag känner igen mig, tyvärr..
    Är 22 år och har försökt sedan i Juni -15 och INGENTING..så himla frustrerande och man blir såå ledsen när det känns som att alla andra bara kan sätta sig på en stol så *poff* blir dom gravid

    Har tyvärr inget råd, sitter som sagt i samma sits.. 
    Men du är inte ensam!!
  • Nyfikna72

    Alla är olika, börja med att inte jämföra dig med andra även om det inte är lätt......har man sen försökt i flera år kanske man kan börja fundera på orsaker.

  • Cyanea

    Vad dina vänner än säger så är det inte direkt vanligt att det går på en gång. I genomsnitt tar det 7 månader för par att lyckas, men det är helt normalt med upp till ett år. Efter det kan man söka hjälp från vården. 

    Om jag skulle ge råd då... Lev i nuet. Kommer inte plusset - lev inte som om du är gravid. Det är enormt destruktivt för en själv och gör att det känns som att det tar ännu längre tid. Gör saker du tycker om för att försöka att inte enbart leva för att bli gravid. Jag vet precis hur svårt det är, men ju längre tid det tar ju värdefullare är det att satsa på livet omkring. Skuldbelägg inte dig själv för att det tar tid, för det är mycket få saker du kan göra som förhindrar eller försenar en graviditet. 

    Undrar du över något är det bara att fråga, jag själv var ofrivilligt barnlös i tre år innan jag plussade, så förhoppningsvis har jag något att bidra med :) 

    Lycka till :)

  • fjanten

    Här tog det 9 månader innan plus, var 20 när vi började och hann just fylla 21 innan sonen kom. Så, det där är otroligt olika... Men visst är det trist att hoppas varje månad och bli lika besviken varje gång mensen kommer.

  • Anonym (Knuttan)
    Cyanea skrev 2016-05-25 13:10:19 följande:

    Vad dina vänner än säger så är det inte direkt vanligt att det går på en gång. I genomsnitt tar det 7 månader för par att lyckas, men det är helt normalt med upp till ett år. Efter det kan man söka hjälp från vården. 

    Om jag skulle ge råd då... Lev i nuet. Kommer inte plusset - lev inte som om du är gravid. Det är enormt destruktivt för en själv och gör att det känns som att det tar ännu längre tid. Gör saker du tycker om för att försöka att inte enbart leva för att bli gravid. Jag vet precis hur svårt det är, men ju längre tid det tar ju värdefullare är det att satsa på livet omkring. Skuldbelägg inte dig själv för att det tar tid, för det är mycket få saker du kan göra som förhindrar eller försenar en graviditet. 

    Undrar du över något är det bara att fråga, jag själv var ofrivilligt barnlös i tre år innan jag plussade, så förhoppningsvis har jag något att bidra med :) 

    Lycka till :)


    Fast det är ju en sanning med modifikation. Enligt statistiken blir 60 procent av alla par gravida inom tre månader. Efter ytterligare tre månader har 20 procent till lyckats, det vill säga totalt 80 procent. Efter sex månader till, det vill säga totalt ett år, har 10 procent till lyckats få sitt efterlängtade plus på stickan. Det vill säga att ungefär 90 procent lyckas inom ett år, men hela 60 procent blir faktiskt gravida inom bara tre månader.

    Att genomsnittet ändå anges till 7 månader beror på att det finns en relativt stor minoritet som behöver mycket längre tid än många andra, vilket drar upp genomsnittet. 

    Nu skriver jag inte detta för att vara elak mot dig ts, eller för att göra dig ledsen. Förlåt om det känns så, det är verkligen inte meningen. Men vad jag menar är helt enkelt att: Ja, det går enklare för många andra, faktiskt till och med för de flesta.

    Men det innebär för det första inte att det är kört för er att bli gravida på naturlig väg. För många lyckas det till slut, det tar bara olika lång tid. Men OM det ändå visar sig att ni behöver hjälp att bli gravida - ja, då har du en stor fördel i och med din unga ålder!!!!
    Statistiken visar nämligen att sannolikheten att bli gravid genom ivf (provrörsbefruktning) ökar ju yngre kvinnan är! Så även om det visar sig att ni behöver assisterad befruktning så är oddsen mycket goda för att ni till slut får ett litet knyte att hålla i era längtande armar!

    Stort lycka till! Jag tror det kommer att lösa sig för er!!!
  • Cyanea
    Anonym (Knuttan) skrev 2016-05-25 13:38:37 följande:
    Fast det är ju en sanning med modifikation. Enligt statistiken blir 60 procent av alla par gravida inom tre månader. Efter ytterligare tre månader har 20 procent till lyckats, det vill säga totalt 80 procent. Efter sex månader till, det vill säga totalt ett år, har 10 procent till lyckats få sitt efterlängtade plus på stickan. Det vill säga att ungefär 90 procent lyckas inom ett år, men hela 60 procent blir faktiskt gravida inom bara tre månader.

    Att genomsnittet ändå anges till 7 månader beror på att det finns en relativt stor minoritet som behöver mycket längre tid än många andra, vilket drar upp genomsnittet. 

    Nu skriver jag inte detta för att vara elak mot dig ts, eller för att göra dig ledsen. Förlåt om det känns så, det är verkligen inte meningen. Men vad jag menar är helt enkelt att: Ja, det går enklare för många andra, faktiskt till och med för de flesta.

    Men det innebär för det första inte att det är kört för er att bli gravida på naturlig väg. För många lyckas det till slut, det tar bara olika lång tid. Men OM det ändå visar sig att ni behöver hjälp att bli gravida - ja, då har du en stor fördel i och med din unga ålder!!!!
    Statistiken visar nämligen att sannolikheten att bli gravid genom ivf (provrörsbefruktning) ökar ju yngre kvinnan är! Så även om det visar sig att ni behöver assisterad befruktning så är oddsen mycket goda för att ni till slut får ett litet knyte att hålla i era längtande armar!

    Stort lycka till! Jag tror det kommer att lösa sig för er!!!
    Jag måste säga att jag inte känner igen siffrorna. Varje månad har man ca 20% chans att lyckas. 60% lyckas inom 6 månader brukar det sägas. Inom 9 månader lyckas 75%, inom ett år 80%. Ungefär 30% lyckas inom de första tre månaderna, alltså ca car tredje par. 
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-05-25 12:35:53 följande:

    Jag är 21 år och har inte blivit gravid efter 6 månaders försök. Alla mina jämnåriga vänner blev gravida fort och endel utav dom ska snart föda eller redan har barn. Vad är det för fel på mig?


    Det är inte så lätt att bli gravid, som alla verkar tro.
    Man får räkna med att det tar ett år att bli gravid. Det är det normala.
    Sen stressar dom flesta så mycket. Dom tänker på att dom ska bli gravida fort, kollar när de har ägglossning, och gör allt för att "öka chanserna". Jag blev gravid direkt (när jag släppte tanken på att bli gravid, slutade kolla när jag hade ägglossning, och vi tog en paus ifrån det). Och då hade vi försökt nästan 1 år innan. Verkligen försökt. Kroppen vill inte sammarbeta då ;) 


    Om du gör detta, som många gör. Sluta räkna ut när du har ägglossning och allt sånt, eller ta graviditetstester så fort ägglossningen varit. Slappna av, tänk inte så mycket på det. Så kommer du troligen bli gravid snabbare än annars. 


    Och det har bara gått 6 månader. Det är ingenting! Du är säkert helt frisk och kababel att bli med barn. 

  • MissHelene

    Om du använt dig av p-piller och slutat så kan det ta runt ett år innan du blir gravid, sen e d som alla andra också säger, att bli gravid är faktiskt inte så lätt och man ska inte snöa in på ägglossningar etc. Det gör mest kroppen stressad.
    Jag och min sambo hade turen att få till det första försöket men har nära och kära som kämpar och det är minsann inte lätt.
    Håller tummarna för er att ni plussar snart!:)

Svar på tråden 21 år och inte gravid efter 6 månader