• Anonym (Maria)

    Sjukersättning, hur snabba är FK?

    Hur snabba är FK när man har sökt om sjukpenning? Kommer man kunna betala räkningarna denna månad?? De är ju väldigt snabba att betala ut tillfällig föräldrapeng men jag har aldrig varit sjukskriven förut så jag undrar jag.

  • Svar på tråden Sjukersättning, hur snabba är FK?
  • Anonym (30)

    Dom har 30 dagars handläggningstid så räkna med 30 dagar från din ansökan plus någon dag för utbetalning.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (30) skrev 2016-05-25 13:33:55 följande:

    Dom har 30 dagars handläggningstid så räkna med 30 dagar från din ansökan plus någon dag för utbetalning.


    Men FYFAN... Då är det ganska så kört med andra ord
  • Anonym (olika)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-25 13:36:47 följande:

    Men FYFAN... Då är det ganska så kört med andra ord


    Dom har 30 dagar på sig, men ibland är dom snabba. Jag är föräldraledig, men blev sjuk och fick söka sjukersättning för 1 vecka, det tog 9 dagar att få ett beslut och 10 dagar innan jag hade pengarna på kortet. Gravpenning är också 30 dagar med tog 14 dagar. Sjukskriven under graviditeten, efter massa strul med läkarintyget (läkarens fel) så tog det ca 18 dagar att få ett beslut.

    Du får hoppas att det går fortare. Men ring runt till alla som ska ha pengar och förklara. Dom flesta har ingen problem med att vänta lite.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-25 13:36:47 följande:

    Men FYFAN... Då är det ganska så kört med andra ord


    Dom har 30 dagar på sig, men ibland är dom snabba. Jag är föräldraledig, men blev sjuk och fick söka sjukersättning för 1 vecka, det tog 9 dagar att få ett beslut och 10 dagar innan jag hade pengarna på kortet. Gravpenning är också 30 dagar med tog 14 dagar. Sjukskriven under graviditeten, efter massa strul med läkarintyget (läkarens fel) så tog det ca 18 dagar att få ett beslut.

    Du får hoppas att det går fortare. Men ring runt till alla som ska ha pengar och förklara. Dom flesta har ingen problem med att vänta lite.
  • Anonym (Varierar)

    Är det sjukersättning (dvs förtidspension) eller sjukpenning (för att du är sjukskriven) som du har ansökt om? Det står olika i rubriken och texten nämligen.

    Det är såklart olika, men jag har aldrig fått vänta mer än en vecka på beslut om sjukpenning, medan en ansökan om sjukersättning tar så månader.

  • Anonym (Varierar)

    Sex månader för sjukersättning ska det stå.

  • Anonym (:-()

    För mig har det tagit 1-6 månader varje förlängning beroende på om det har varit i semestertider osv

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Varierar) skrev 2016-05-25 14:11:40 följande:

    Är det sjukersättning (dvs förtidspension) eller sjukpenning (för att du är sjukskriven) som du har ansökt om? Det står olika i rubriken och texten nämligen.

    Det är såklart olika, men jag har aldrig fått vänta mer än en vecka på beslut om sjukpenning, medan en ansökan om sjukersättning tar så månader.


    Sjukpenning för en tillfällig sjukskrivning på 25% i två veckor.
  • Anonym (C)

    När jag var sjukskriven tidigare i år skickade jag in min ansökan om sjukpenning och fick pengarna kanske 3-4 dagar efter. Det gick väldigt fort 

  • Anonym (Sara)

    Jag har varit sjukskriven 50% under tolv veckor pga foglossning. Från att jag sökt ersättning tog det 3-4 dagar innan jag kunde se framtida insättningar i appen, och pengarna betaldes ut. Sen tog det ngn dag till innan beslutet kom på posten, men som sagt - pengarna kom jättesnabbt!

  • Anonym (snabba)

    När jag var sjukskriven var dom snabba, fick in pengar i tid så jag kunde betala räkningarna ...

  • Ms H
    Anonym (Maria) skrev 2016-05-26 15:31:03 följande:
    Sjukpenning för en tillfällig sjukskrivning på 25% i två veckor.
    Om du bara är sjukskriven i två veckor betalar arbetsgivaren, inte försäkringskassan. Isf kommer pengarna vid ordinarie löneutbetalning.
  • Anonym (Maria)
    Ms H skrev 2016-05-29 21:42:50 följande:

    Om du bara är sjukskriven i två veckor betalar arbetsgivaren, inte försäkringskassan. Isf kommer pengarna vid ordinarie löneutbetalning.


    Jo men dessa två veckor va efter två veckor så att säga :)
Svar på tråden Sjukersättning, hur snabba är FK?