• Anonym (Hemlig)

    Tre barn

    Hej jag undrar hur det är att ha tre barn på fyra år? Funkar det? Är det mycket skillnad ekonomiskt mellan att ha två och tre barn?

  • Svar på tråden Tre barn
  • cirpen

    Det funkar men är slitsamt emellanåt.
    Vi har barn födda 2010,2011,2012 och 2007.

    Det som frestar på är egentligen att de 2 äldsta har diagnoser.

  • Anonym (Hemlig)
    cirpen skrev 2016-05-25 15:42:22 följande:

    Det funkar men är slitsamt emellanåt.

    Vi har barn födda 2010,2011,2012 och 2007.

    Det som frestar på är egentligen att de 2 äldsta har diagnoser.

    Intressant! Upplever du det Som en stor ekonomisk skillnad mellan att ha två eller tre barn?


  • cosinus
    Anonym (Hemlig) skrev 2016-05-25 13:44:26 följande:

    Hej jag undrar hur det är att ha tre barn på fyra år? Funkar det? Är det mycket skillnad ekonomiskt mellan att ha två och tre barn?


    Ekonomiskt minns jag inte. Men tror inte det var så stor skillnad då. Det är mer nu när de är äldre och det är en massa avgifter för aktiviteter och annat som kommer in. Men där spelar det ju inte så stor roll hur tätt barnen är.

    Har fyra barn med två års mellanrum så har provat 3 på 4 år och 4 på 6 år.

    Största skillnaden att gå från 2-3 tyckte jag var att då är de 2 som man inte kan ha fokus på när man ägnar sig åt ett barn (ammar, byter blöja o s v). Det är både bra och dåligt. De äldre kan leka med varandra när man ammar, det är bra. De kan också slåss, då är det mindre praktiskt :)

    Eg så är det ju bebisen och tvååringen som är utmaningen. För mig har inte fyraåringen och i det senare sexåringen varit någon större utmaning utan det är ju de två mindre och i det fallet tvååringen bråkar med / förstör för sina syskon i opassande lägen som det blir tufft.
  • Anonym (Fyra)
    Anonym (Hemlig) skrev 2016-05-25 13:44:26 följande:

    Hej jag undrar hur det är att ha tre barn på fyra år? Funkar det? Är det mycket skillnad ekonomiskt mellan att ha två och tre barn?


    Har fyra barn varav de tre sista skiljer det 3,5 år i mellan, yngsta är snart 6 månader. Klart det funkar! Det måste det göra, finns ingen ångraknapp. Men det är full fart hela dagarna här. Jobbigast här är att de som är 2 och 4 år slåss och kivas om det mesta. Kan ta anställning som fredsmäklare när de vuxit upp.. Men hur blir beror mycket på hur barnen är i sig.

    Ekonomisk visst blir det skillnad, men i början liten. Men ju större barnen blir ju mer kostar de.
  • cirpen

    Nej ingen större ekpnomisk skillnad när de e så små eftersom de ärver varann.
    Kan tänka mig att tonåren blir dyrare

  • Anonym (Hemlig)

    [quote=76657768][quote-nick]Anonym (Fyra) skrev 2016-05-25 16:28:51 följande:[/quote-nick]

    Har fyra barn varav de tre sista skiljer det 3,5 år i mellan, yngsta är snart 6 månader. Klart det funkar! Det måste det göra, finns ingen ångraknapp. Men det är full fart hela dagarna här. Jobbigast här är att de som är 2 och 4 år slåss och kivas om det mesta. Kan ta anställning som fredsmäklare när de vuxit upp.. Men hur blir beror mycket på hur barnen är i sig.

    Ekonomisk visst blir det skillnad, men i början liten. Men ju större barnen blir ju mer kostar de.

    [/ roligt at höra hur du upplever det. Är lite orolig över framtiden med tre så små barn men lever med hoppet om att det ska fungera ov vi sätter lite regler och struktur på vardagen.

  • Anonym (Hemlig)
    cirpen skrev 2016-05-25 19:09:07 följande:

    Nej ingen större ekpnomisk skillnad när de e så små eftersom de ärver varann.

    Kan tänka mig att tonåren blir dyrare

    Tänker också så att de bör väl Kunna ärva en hel del när de är små. Kläder o vagn hinner ju knappats bli omodernt direkt. Kan också tänka att det blir dyrare när de ska ha olika fritidsintresse och så men hoppas på att jag har ett bättre betalt arbete då.


  • mammalovis

    Allt är ju inte självklart de kan ärva. Jag har två barn med 2,5 års skillnad med olika pappor där 3-åringen har 1 cm större huvud än den äldre, så de har nu haft samma storlek på alla mössor och kepsar. Dyrast är väl att ha flera blöjbarn samtidigt när de är yngre.

  • Anonym (Hemlig)

    [quote=76658903][quote-nick]mammalovis skrev 2016-05-25 22:55:13 följande:[/quote-nick]

    Allt är ju inte självklart de kan ärva. Jag har två barn med 2,5 års skillnad med olika pappor där 3-åringen har 1 cm större huvud än den äldre, så de har nu haft samma storlek på alla mössor och kepsar. Dyrast är väl att ha flera blöjbarn samtidigt när de är yngre.

    [/

    Nä det är ju klart inte allt går att ärva men vi har två barn sedan tidigare så en hel del måste gå. Sen vill iallafall vi köpa lite nytt till bebisen också. Blöjorna är dyrt.. I vårt Fall blir det eventuellt två blöjbarn tvåan kommer vara 2,5 år ca när bebisen kommer men han är redan flitig användare av pottan så vi hoppas han snart vänjer sig utan blöja.

  • cosinus

    Tycker det går ganska fort att kläder inte håller för just mer än två barn.

    Skor, ytterkläder, vantar, skal/regn-kläder o s v. Det är ganska få saker som hos oss passerar nummer två i ok skick. Sen har jag ju då 4 så det går ganska jämt upp med en uppsättning till :)

    Så bebiskläder visst, men från 4-5 år och uppåt inte mycket, iaf inte hos oss. Jackor och tröjor givetvis oftare än byxor men de blir ju även urtvättade och är det ljusa färger så fläckiga. Men visst, det kan hos oss också bero på att ungarna är rätt små och växer långsamt så äldsta dottern hade t ex vissa tröjor i strl 122/128 i tre år.

  • Anonym (Hemlig)

    [quote=76659602][quote-nick]cosinus skrev 2016-05-26 08:32:13 följande:[/quote-nick]

    Tycker det går ganska fort att kläder inte håller för just mer än två barn.

    Skor, ytterkläder, vantar, skal/regn-kläder o s v. Det är ganska få saker som hos oss passerar nummer två i ok skick. Sen har jag ju då 4 så det går ganska jämt upp med en uppsättning till :)

    Så bebiskläder visst, men från 4-5 år och uppåt inte mycket, iaf inte hos oss. Jackor och tröjor givetvis oftare än byxor men de blir ju även urtvättade och är det ljusa färger så fläckiga. Men visst, det kan hos oss också bero på att ungarna är rätt små och växer långsamt så äldsta dottern hade t ex vissa tröjor i strl 122/128 i tre år.

    [/

    Okej kan tänka mig att det blir svårare att ärva ju äldre barnen blir. Min 3,5 åring sliter mycket mer än han på 2. Vi har nästan inte låtit barn nummer två använda något efter barn nummer 1 så vi borde egentligen ha en hel del vi skulle kunna använda tycker jag.

Svar på tråden Tre barn