• Anonym (Mat)

    Hur mycket pengar lägger ni på mat ?

    Hej , som rubriken lyder så undrar jag hur mycket ni lägger på mat ? Vi då är två vuxna och spenderar ca 6500 kr på

    mat. Vi äter in fläsk utan endast fisk,kyckling och nöt. Köper aldrig "el dorado" produkter och försöker att hålla

    mig till ekologiskt när det gäller bananer,ägg,nötfärs så mycket det går . Vi äter inte heller halvfabrikat. Innan kunde vi komma upp till 8000 kr men nu med lite bättre planering så har vi sänkt våra kostnader , hur har ni andra det ? / En nyfiken fru

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat ?
  • Anonym (Anonym)

    Vi är två vuxna, en sjuåring och ett ammandes spädbarn. Vi sätter varje månad in 5500 på vårt coop-kort och då räcker det även till hygienartiklar och blöjor.. så runt 4800-5000 på mat kan vi nog säga. Då köper vi enbart svenskt kött och svenska ekologiska mejeriprodukter, helst ekologiskt frukt och grönt. Vi äter mest nöt, kyckling och fisk. Det enda fläskkött som serveras här är bacon, men det är ytterst sällan.

  • Anonym (vi)

    Vi är 1 vuxen och 2 barn (3 år och 8 mån) plus att barnens pappa äter middag här kanske 3 gånger i veckan. Jag lägger ca 3500-4000 kr på mat, blöjor, ersättning m.m.

  • KarinIngrid

    Två vuxna och en ettåring.
    Lägger ca 4000 i månaden på mat.

    Vi äter mycket grönsaker, kött, fisk och kyckling. Nästa inga halvfabrikat utan lagar det mesta från grunden.

  • Lena

    10000kr kanske två vuxna och två barn. Det är inklusive färdigmat och hygienprodukter

    Köper ekologiskt och svenskt.

  • Anonym (Mat)

    Vad mycket det kan skilja sig från familj till familj, kan ni berätta hur en vecka ser ut vad ni äter till lunch/middag osv ? Jag skulle gärna vilja sänka matkostnaderna men det känns nästan omöjligt

  • Anonym (123)

    en vuxen och en sjuåring. det blir bra precis 2400 på mat i snitt. Då är det bara mat och inte hushåll.

  • Aniiee

    Ca 9000 på bara mat (alltså hygien osv är inte medräknat). Vi är 4 vuxna, 4 barn vv och ofta har vi gäster/barnen har kompisar hemma (ca 2-3 dagar i veckan).


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (Hmmm)

    Vi är två vuxna och lägger kanske 3500 och det är med hygien och mat även utemat. Vi köper bara svensk mat i affären. :)

  • Studentpappa

    7-8000:- på Ica + 1-2000:- för utemat, lunch etc. 2 vuxna och 2 barn, 1 man 3 tjejer.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mat) skrev 2016-05-25 17:40:20 följande:

    Vad mycket det kan skilja sig från familj till familj, kan ni berätta hur en vecka ser ut vad ni äter till lunch/middag osv ? Jag skulle gärna vilja sänka matkostnaderna men det känns nästan omöjligt


    Vi lyckades sänka matkostnaderna genom att helt enkelt gå igenom reklamen. Helst vill jag inte ens ha reklam men det blev lite av ett nödvändigt ont nu när vi var tvungna att få ner kostnader i samband med föräldraledighet.. jag anpassar veckans middagar väldigt mycket efter butikernas erbjudanden. Vi har ett coop forum, en ica supermarket och en ica nära i närheten. Då finns det i stort sett alltid lax, torsk, kyckling, nötfärs och t.ex högrev på erbjudande i någon av dom osv. Har man dessutom en större frys eller frysbox så är det inget fel alls i att "hamstra". Denna vecka åt vi kycklinggryta i måndags, lax i tisdags, lasagne i onsdags, kalops igår, idag grillar vi kyckling. Gör alltid extra mat så det blir över till lunch för dagen efter. Vi äter inget bröd här av olika anledningar och det har jag märkt att sen vi slutade med det och istället äter havregrynsgröt eller smoothie till frukost så har vi sparat in en hel del där med.. :)
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat ?