• Anonym (Funderar)

    Inte betala parkerings böter

    Kan man göra något för att undvikar betala böter?

    Jag skulle hämta mitt barn från förskola och parkerade på gatan som vi alla föräldrar brukar göra i fall parkeringplatser är fulla. Men när jag kom tillbaka såg att polisbilen ståd där och väntade på mig. Och de sa att jag får inte parkera där bl bl. Men jag visade de att det fanns inga platser och skulle snabb hämta barn. Det finns plats att köra förbi bilen men han sa att jag får ändå inte!,

    I alla fall jag trode att det skulle vara 300kr men nej det är faktiskt 1000kr???? . Jag har parkering tillstånd men han bad inte om det men i skola de sa att man får parkera där om man har parkering tillstånd!

    Nu undrar jag vad kan man göra för att inte betala den? Det är faktiskt mycket pengar ????

  • Svar på tråden Inte betala parkerings böter
  • Lena

    1000kr är för platser med parkering förbjuden tex i korsningar. 600kr är om giltigt tillstånd saknas. Du kan inte vinna även om du överklagar

  • cosinus

    Nä där är du nog rökt. 

    Verkar ju f ö ganska glasklart att man inte får står där du gjorde. Sen att alla gör det är en annan sak men då är det ju en medveten chansning och man får snällt betala böter om man åker dit. Ungefär som fortkörning...

  • Anonym (nja)
    nevermind skrev 2016-05-25 16:29:34 följande:

    Lappar polisen bilar..?

    Ring dem som lappade och säg att du hade parkeringstillstånd då.


    Tycker ju att det låter som om man inte får står där även om skolan fått för sig att man får det.

    Men även om man får det och hon har tillstånd så spelar det ju ingen roll om hon inte hade tillståndet synligt.
  • Anonym (Funderar)

    Det är en skol område ingen kör där alltså det är vägen till parkering.

  • Anonym (nja)
    Anonym (Funderar) skrev 2016-05-25 16:54:35 följande:

    Det är en skol område ingen kör där alltså det är vägen till parkering.


    Men det spelar ingen roll. Om det är kommunal mark och reglerna säger att man inte får parkera där så spelar det ingen roll om inga bilar kör där. Det kör inga bilar i rabatten eller på gräsmattan men man får inte parkera där heller.

    Har skolan sagt att ni får parkera där så prata med dom.
  • Birgitta02

    Jag fick böter för fortkörning när jag övningskörde motorcykel. Min "privatlärare" körde i 120 på 110-väg (tror jag). Jag fick ju gasa på för att hänga med.
    En kontroll stoppade oss och gav oss båda böter. Jag protesterade och sa att jag var tvungen att hänga med honom annars hade jag ju kört "själv" om jag saktat ner - och i princip kört olovligt.
    Men fick mina böter. 800 sura kronor.

    Jag betalade boten men överklagade detta. Jag skrev att jag inte kan anses som förare av motorcykeln eftersom jag övningskörde. Jag skall därför inte ha böter. Mitt sällskap dock ska ha böter som drog på över hastighetsbegränsningen. Ansåg jag. Och hänvisade till några paragrafer, som jag inte minns nu.

    En vecka senare ringde man upp och sa att pengarna kommer återföras till mitt konto. Snubben däremot fick betala sina böter. De sa också att det faktiskt inte var trafikpolisen som stod där, utan bara en vanlig polispatrull. De har inte fullt klart för sig trafikreglerna. Jag fick ett erkännande där. Jag hade rätt och polisen fel.

    Med ovanstående vill jag säga att även polisen kan ha fel. Så jag tycker du ska överklaga. Men se till att ha på fötterna, och kolla den lokala trafikstadgan just på det ställe där du parkerade.

  • Anonym (?)
    Anonym (Funderar) skrev 2016-05-25 16:08:51 följande:

    Kan man göra något för att undvikar betala böter?

    Jag skulle hämta mitt barn från förskola och parkerade på gatan som vi alla föräldrar brukar göra i fall parkeringplatser är fulla. Men när jag kom tillbaka såg att polisbilen ståd där och väntade på mig. Och de sa att jag får inte parkera där bl bl. Men jag visade de att det fanns inga platser och skulle snabb hämta barn. Det finns plats att köra förbi bilen men han sa att jag får ändå inte!,

    I alla fall jag trode att det skulle vara 300kr men nej det är faktiskt 1000kr???? . Jag har parkering tillstånd men han bad inte om det men i skola de sa att man får parkera där om man har parkering tillstånd!

    Nu undrar jag vad kan man göra för att inte betala den? Det är faktiskt mycket pengar ????


    Var det verkligen en POLIS som lappade bilen?? Det brukar vara parkeringsvakter som lappar på kommunens mark. Eftersom summan är så hög måste du stått väldigt fel, typ handikapparkering, utfart etc
    Men för all del, prata med skolan om de nu påstår att ni får stå där. Historien verkar konstig tycker jag
  • Anonym (Funderar)

    Ja det var fel plats men de sak ta bort skylten ganska snart eftersom finns inte annat allternativ för föräldrarna att parkera när hela parkering är full. Det var närpolisområde som lappade. Men de väntade på mig tills jag kom för att berätta det för mig. Jag tror om jag hade försökt överklaga kanske de hade tagit bort???? Men det var en väldigt ung kille så jag försökte inte , trode att det var 300kr

  • Gunilla1957

    Vadå "det var förbjuden skyllt"? Parkeringsförbud? Hmm. Om du parkerade precis vid en parkering förbjuden-skylt, då blir det nog svårt att överklaga den boten. :( 

  • Anonym (nja)
    Anonym (Funderar) skrev 2016-05-25 23:19:42 följande:

    Ja det var fel plats men de sak ta bort skylten ganska snart eftersom finns inte annat allternativ för föräldrarna att parkera när hela parkering är full. Det var närpolisområde som lappade. Men de väntade på mig tills jag kom för att berätta det för mig. Jag tror om jag hade försökt överklaga kanske de hade tagit bort???? Men det var en väldigt ung kille så jag försökte inte , trode att det var 300kr


    Det spelar väl igen roll? Sitter skylten där nu så är det ju det som gäller.
Svar på tråden Inte betala parkerings böter