• Julibarnet

    Läkaren kallade bebisen till HAN under ultraljudsundersökningen!?!

    Var igår på läkarkontroll och då gjorde läkaren ultraljud för att kolla att bebisen mår bra. Är i vecka 34.

    Under undersökningen så kallade läkaren vid ett tillfälle bebisen till "han." Det var precis efter att läkaren hade mätt benmåttet och då tyckte jag själv att jag såg en snopp! Det var liksom ett "paket" med grejjor som såg ut som en pung!?

    Jag frågade aldrig ifall läkaren ville kolla könet och jag frågade inte heller varför hon sa "han".. Nu lämnade jag och fundera över detta eftersom vi trodde vi väntade en flicka.

    Vi har tidigare fått bekräftat i vecka 22 och 24 att vi väntar en liten flicka.

    Vad tror ni detta betyder?

  • Svar på tråden Läkaren kallade bebisen till HAN under ultraljudsundersökningen!?!
  • Julibarnet

    Kan tillägga att läkaren först använde ordet bebis men sedan helt plötsligt sa hon "han" efter att jag såg något som jag själv tyckte såg ut som formen av en snopp. Såå svårt att veta!

  • fjanten

    Min sambos bror och hans sambo fick höra "hon" under tillväxtultraljud i vecka 36. De var helt bombis på att det var en flicka de väntade redan innan det (men de hade inte tagit reda på könet på RUL). Ut kom en pojke.

    Troligen råkade den som utförde TUL bara säga "hon"... Så det kan ju lika gärna vara så i ditt fall?

  • matben

    Jag var nyligen och auskulterande med vårt sjukhus "expert" på obstetriska ultraljud. Hon sa att hon säger "han" som rutin om alla foster där könet är okänt eller där föräldrarna inte vill veta, rent automatiskt. Blir väl en reflexgrej. Med andra ord behöver det inte betyda så mycket. Om ni tidigare hört annorlunda och ni vill veta könet så borde du frågat vad hen menade, men det är ju lite sent nu...

  • Julibarnet

    Jaa jag borde ha frågat men lämnade bara och glo haha... Undrar fortfarande vad det var jag såg som såg ut som en snopp..kan hända att jag såg "snoppen" då hon skulle undersöka navelsträngen, så det kan ju förstås ha varit något helt annat som jag såg.


    matben skrev 2016-05-25 16:58:13 följande:

    Jag var nyligen och auskulterande med vårt sjukhus "expert" på obstetriska ultraljud. Hon sa att hon säger "han" som rutin om alla foster där könet är okänt eller där föräldrarna inte vill veta, rent automatiskt. Blir väl en reflexgrej. Med andra ord behöver det inte betyda så mycket. Om ni tidigare hört annorlunda och ni vill veta könet så borde du frågat vad hen menade, men det är ju lite sent nu...


  • Julibarnet

    Jag blev sååå nyfiken nu på vem det är som gömmer sig i magen :D har från första börjar ingen stor skillnad om vi får en flicka/pojke. Det är bara det att vi så länge trott att det är en flicka att vi börjat prata om henne och använt namnet hon skulle få.. Lite läskigt då vi ännu gör det men är lite osäkra på om det verkligen är en tös ;)

  • Julibarnet

    Okej, kanske det är så i vårt fall också. Jag började fundera på hur lätt man ser könet i vecka 34? Liksom kan man missa det? För jag såg inte att hon skulle ha sökt efter könet. Men å andra sidan så förstod jag inte alls vad det var jag såg på skärmen under hela undersökningen haha...


    fjanten skrev 2016-05-25 16:56:14 följande:

    Min sambos bror och hans sambo fick höra "hon" under tillväxtultraljud i vecka 36. De var helt bombis på att det var en flicka de väntade redan innan det (men de hade inte tagit reda på könet på RUL). Ut kom en pojke.

    Troligen råkade den som utförde TUL bara säga "hon"... Så det kan ju lika gärna vara så i ditt fall?


  • 8295

    Under mitt rul sa dom "den" trots att vi just tagit reda på att det är en HAN.

  • plusplus82

    de sa läkaren me som gjorde ultraljudet när ja vänta dottern me . kallade bebisen han då fråga ja om de va så fick svar vet ej o sa bbebisen istället  de sluta med att de blev en dotter istället va faktiskt inställd på att de va en kille tur man köper neutrala i början 

  • matben

    När man mäter benlängden så är det ganska lätt att skymta könet, har sett ett par ulj (där föräldrarna inte vill veta könet) där barnet ligger och flashar sig helt enormt och man som undersökare tänker att det inte går att ta misste på ;) navelsträngen ser däremot inte särskilt snopp-aktig ut som regel. Sen är det ju å andra sidan så att även flickebarn är påverkade av dina hormoner och har ofta kraftigt förstorade könsdelar som såklart kan tolkas som något det inte är. Ring och fråga som någon föreslog om du är väldigt nyfiken, annars har du inte väldigt många veckor kvar innan du sitter med "facit" i din famn! ;) lycka till med allt!


    Julibarnet skrev 2016-05-25 17:12:04 följande:

    Jaa jag borde ha frågat men lämnade bara och glo haha... Undrar fortfarande vad det var jag såg som såg ut som en snopp..kan hända att jag såg "snoppen" då hon skulle undersöka navelsträngen, så det kan ju förstås ha varit något helt annat som jag såg.


Svar på tråden Läkaren kallade bebisen till HAN under ultraljudsundersökningen!?!