• Alva123

    Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?

    Hej alla med katterfarenhet!

    För drygt tre månader sedan blev jag kattägare för första gången. Honkatten var från början vildkatt och fångades in med 3 kattungar. När dessa var tillräckligt gamla fick jag ta hand om deras mamma. Min katt är, enligt katthemmet, gissningsvis c:a 3 år gammal.

    Nu är det dags att kastrera (+vaccinera, id-märka etc). Hjälp gärna till att få mig att förstå varför jag ska kastrera henne.

    Jag har surfat runt på nätet och de argument jag funnit som är FÖR kastrering är följande:

    *Katten blir jämnare i humöret = Min katt är redan jämn i humöret.
    *Hon slipper att bli gravid, eller heter det dräktig? = Min katt är inomhus hela tiden och träffar ingen som kan göra henne med kattungar
    *Hon kommer att jama störande och åla sig runt i lägenheten när hon löper = jag har haft henne i tre månader och hon har inte gjort något tecken på detta alls. 
    * Risken för sjukdomar relaterade till livmoder och juver ökar = Detta är det enda hållbara argumentet i mina öron.

    Förutom sistnämnda argument och förutom de argument jag "dissat" här ovan, varför måste jag kastrera henne? Hjälp!

    Hälsningar Jag

  • Svar på tråden Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?
  • viseversa

    Men jösses är det av snålhet eller? Räcker inte dom anledningar du fått? Kastrera henne bara likosm.

  • viseversa

    Varför ska du vaccinera henne? Hon är ju ändå bara inne. Varför ska du id märka henne? Hon är ju ändå bara inne! hör du inte hur det låter. Btw kan en katt bli rädd och smita ut eller på annat vis komma ut av misstag. 

  • Guldbarb

    Risken finns alltid att hon lyckas ta sig ut. Som fertil är risken större skulle jag säga speciellt när hon löper. Risken är att hon går på tomma löp vilket sliter på hennes kropp, löpa kan de göra tyst också och det är stor risk för livmoderinflamation på en hona som löper mycket. Utan parning börjar honan tillslut löpa mer eller mindre konstant vilket hela tiden ökar riskerna. Hon kan även bli skendräktig.


    Även om hon verkar jämn i humöret kan hon må dåligt både psykiskt och fysiskt av löpen, så för hennes skull bör du kastrera henne.

  • Linnis92

    Katten löper inte varje månad, så även fast du haft den i 3 månader så kan du missat löpningen. Och det är inte kul när de sätter igång varken för dig eller din katt som blir väldigt uppstressad av det.

  • SoulsWillRise

    Du har haft henne i tre månader??? Vänta tills skrikandet börjar, då kommer du förhoppningsvis tänka annorlunda :p En honkatt som inte är kastrerad mår väldigt dåligt när den löper. Det är påfrestande och stressigt för den. Kastrering är en bra och billig försäkring för din katt och nåt alla kattägare borde göra för sina djur.

  • EnAnonumius
    Alva123 skrev 2016-05-25 18:44:25 följande:
    Hej alla med katterfarenhet!

    För drygt tre månader sedan blev jag kattägare för första gången. Honkatten var från början vildkatt och fångades in med 3 kattungar. När dessa var tillräckligt gamla fick jag ta hand om deras mamma. Min katt är, enligt katthemmet, gissningsvis c:a 3 år gammal.

    Nu är det dags att kastrera (+vaccinera, id-märka etc). Hjälp gärna till att få mig att förstå varför jag ska kastrera henne.

    Jag har surfat runt på nätet och de argument jag funnit som är FÖR kastrering är följande:

    *Katten blir jämnare i humöret = Min katt är redan jämn i humöret.
    *Hon slipper att bli gravid, eller heter det dräktig? = Min katt är inomhus hela tiden och träffar ingen som kan göra henne med kattungar
    *Hon kommer att jama störande och åla sig runt i lägenheten när hon löper = jag har haft henne i tre månader och hon har inte gjort något tecken på detta alls. 
    * Risken för sjukdomar relaterade till livmoder och juver ökar = Detta är det enda hållbara argumentet i mina öron.

    Förutom sistnämnda argument och förutom de argument jag "dissat" här ovan, varför måste jag kastrera henne? Hjälp!

    Hälsningar Jag
    *Katten blir jämnare i humöret = Min katt är redan jämn i humöret.

    Har du katterfarenhet alls? En katt är jämn i humören MELLAN löpen. Sedan när katten löper det är då man märker av "humörs ändringarna" och vissa katter blir så högljudda att grannar kan faktiskt klaga.
    Katter löper en till två gånger om året.

    /.../

    *Hon slipper att bli gravid, eller heter det dräktig? = Min katt är inomhus hela tiden och träffar ingen som kan göra henne med kattungar

    Även om katten blir en inomhus katt så är inte katter dumma. De kan faktiskt lyckas att smita ut när de löper hur mycket "försiktighetsåtgärder" man tar under den tiden då de löper.

    /.../

    *Hon kommer att jama störande och åla sig runt i lägenheten när hon löper = jag har haft henne i tre månader och hon har inte gjort något tecken på detta alls. 

    Men snälla hon har nyligen haft kattungar och det är antagligen inte dags för henne att löpa på nytt ännu. Katter löper en till två gånger om året.

    /.../
    * Risken för sjukdomar relaterade till livmoder och juver ökar = Detta är det enda hållbara argumentet i mina öron.

    Nej det är det inte. Här visar du på din direkta okunskaper om katter.

    /.../

    Alla argumenten ovan är lika giltiga.
    Att du dissar de andra, utom den sista, beror på att du har direkt okunskap om katter. Det syns framförallt på ditt argument om att du har haft katten i 3 månader och "inte sett tecken på att hon ålar sig runt" och jamar störande".
    Det är skitlätt att skaffa information om katter och hur "de funkar".

    Rent ärligt så tycker jag det är lustigt att de ger (de som fångade in katten och hennes ungar) en vildkatt till en person som saknar, med tydlig upprepbarhet, katterfarenhet.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jasmin Karlsson

    Även om du bara håller med om det sista argumentet är det tillräckligt. Risken för juvertumörer och livmoderinflammation är mycket större (särskilt om man ger dem p-piller hela livet!). Tänk dig att du står där om 10 år när du verkligen blivit fäst vid henne och hon har fått juvertumörer som i 80-90% av fallen hos katter är elakartade och dödliga. Om du hade kastrerat henne, som nästan är ett rutiningrepp för en veterinär, hade du kanske haft henne 10 år till...

  • Lia4

    Haha vänta bara till hon börjar löpa. Du kommer antagligen bli helt galen av ljuden. Fruktansvärt för både ägaren och katten själv.

Svar på tråden Varför kastrera honkatt som alltid är inomhus?