• Anonym (PTSD)

    Kan en sådan här man vara 'normalstörd?'

    Jag levde i ett destruktivt förhållande i alldeles för många år och nu har verkligheten kommit ikapp mig - jag blev igår diagnostiserad med svår PTSD.

    Vad jag undrar är; kan en man anses vara psykiskt frisk efter att ha utsatt sin kvinna för sjuka saker? Alltså självklart är man inte normalfuntad, vad jag menar med "psykiskt frisk" eller "normalstörd" är som när folk som har begått fruktansvärda brott, som mord t ex, blir undersökta och utredda inför rättegång men inte anses vara psykiskt sjuka.

    Detta är vad mitt utsatte mig för i över 10 års tid:

    *Sprutade på mig när jag sov och lämnade kvar det - trots att vårt barn sov i samma säng och delade täcke med mig

    *Väckte och höll mig vaken otaliga nätter åt gången med att gräva och pilla mig i underlivet, i långa perioder

    *Spottade och smetade snor i mitt hår när jag sov

    *Försökte - och fullföljde ibland - ha sex med mig när jag sov, oftast flertalet nätter i sträck

    *Ett par regelrätta våldtäkter, även analt

    *Försökte ha sex med mig bakifrån med en väldigt stor dildo som han stoppade mellan sina lår (jag visste inte att han hade den) trots att jag sa att det gjorde ont

    *Knuffade mig ur sängen när jag sov - med flit - när jag var gravid

    *Kallade mig "hora," bl a, varje gång han blev arg på mig

    *Var fysiskt otrogen en gång men sexchattade och utbytte könsbilder med flertalet kvinnor och försökte ragga på sina kvinnliga vänner hela vår tid ihop

    *Anklagade mig för att vara otrogen varje gång jag var hemifrån mer än två timmar, med orden "är det skönt med kuk?" Vilket gjorde att jag undvek att vara hemifrån helt enkelt

    *Frågade ut de få vänner jag hade om huruvida jag varit otrogen eller ej

    *Stalkade mig i 4 år genom att utge sig för att vara någon annan

    Är det möjligt att en sådan man ändå kan besitta normal empati?

  • Svar på tråden Kan en sådan här man vara 'normalstörd?'
  • MrFlex

    Spelar det någon egentlig roll om han är normalstörd eller har en empatistörning? Han är en idiot, förnedrande och har utsatt dig för våldtäkt. Vad fick dig att ha ett förhållande med en sådan person i 10 år?

  • Anonym (PTSD)
    MrFlex skrev 2016-05-25 19:48:01 följande:

    Spelar det någon egentlig roll om han är normalstörd eller har en empatistörning? Han är en idiot, förnedrande och har utsatt dig för våldtäkt. Vad fick dig att ha ett förhållande med en sådan person i 10 år?


    Nej, egentligen inte. Försöker väl bara förstå hur en sådan person funkar. Vi levde ihop i drygt 13 år, de första 3 åren ca var väldigt bra.

    Dissociation. Vi träffades som väldigt unga, jag hade ingen erfarenhet av förhållanden och inget att jämföra med, visste inte vad som var normalt. Så jag normaliserade det, och dissocierade personen från handlingarna för att kunna fortsätta älska honom. Hoppades väl nånstans att killen från de första tre åren skulle komma tillbaka. Jag förstår inte processen och psykologin bakom det hela själv heller, mer än att det inte är så himla enkelt att lämna som många får det att låta.
  • Anonym (oops)
    Anonym (PTSD) skrev 2016-05-25 19:58:54 följande:
    Nej, egentligen inte. Försöker väl bara förstå hur en sådan person funkar. Vi levde ihop i drygt 13 år, de första 3 åren ca var väldigt bra.
    Dissociation. Vi träffades som väldigt unga, jag hade ingen erfarenhet av förhållanden och inget att jämföra med, visste inte vad som var normalt. Så jag normaliserade det, och dissocierade personen från handlingarna för att kunna fortsätta älska honom. Hoppades väl nånstans att killen från de första tre åren skulle komma tillbaka. Jag förstår inte processen och psykologin bakom det hela själv heller, mer än att det inte är så himla enkelt att lämna som många får det att låta.
    Även om man inte haft ett förhållande innan så har ag svårt att tro att du var kvar för att du inte "visste" hur ett förhållande skulle vara......???

    Eller växte du upp med en mamma som blev utsatt för detta som sa att det var normalt?
  • Anonym (PTSD)
    Anonym (oops) skrev 2016-05-25 20:37:13 följande:

    Även om man inte haft ett förhållande innan så har ag svårt att tro att du var kvar för att du inte "visste" hur ett förhållande skulle vara......???

    Eller växte du upp med en mamma som blev utsatt för detta som sa att det var normalt?


    Jag menade alltså att jag inte hade verktygen för att känna igen varningssignaler osv.

    Nej, det hade jag inte. Mina föräldrars förhållande var också något destruktivt men de skildes när jag var 7 år gammal, så jag såg aldrig något av det.

    Frågan var dock om en man som mitt ex annars kan vara normalfuntad, trots det hur han behandlade mig? Är det möjligt att hans beteende bara var 'isolerat' till mig, eller löper hans nya eller framtida partners stor risk för att utsättas för samma sak?
  • MrFlex
    Anonym (PTSD) skrev 2016-05-25 19:58:54 följande:
    Nej, egentligen inte. Försöker väl bara förstå hur en sådan person funkar. Vi levde ihop i drygt 13 år, de första 3 åren ca var väldigt bra.

    Dissociation. Vi träffades som väldigt unga, jag hade ingen erfarenhet av förhållanden och inget att jämföra med, visste inte vad som var normalt. Så jag normaliserade det, och dissocierade personen från handlingarna för att kunna fortsätta älska honom. Hoppades väl nånstans att killen från de första tre åren skulle komma tillbaka. Jag förstår inte processen och psykologin bakom det hela själv heller, mer än att det inte är så himla enkelt att lämna som många får det att låta.
    Beklagar verkligen. Hoppas att du får den hjälp och det stöd du behöver för att komma tillbaka. Utan att vara psykolog så gissar jag att snubben har någon form av störning. Lite udda att det inte märktes under era första år tillsammans.
  • Anonym (Anna)

    Nej, givetvis inte. Du beskriver en typisk narcissist. Personlighetsstörningar likt denna är mycket svårbehandlade om inte omöjliga.

  • Anonym (PTSD)
    MrFlex skrev 2016-05-25 20:53:13 följande:

    Beklagar verkligen. Hoppas att du får den hjälp och det stöd du behöver för att komma tillbaka. Utan att vara psykolog så gissar jag att snubben har någon form av störning. Lite udda att det inte märktes under era första år tillsammans.


    Tack, jag har precis påbörjat medicinering med antidepressiva och ska genomgå PTSD-behandling så jag kan hantera de känslor och minnen som ploppar upp ibland och så att jag någon dag i framtiden kan ha en normal kärleksrelation utan kvävningskänslor och utan att "stängas av."

    Ja, något måste det väl ändå vara som felar där. Han har tagit steget till att söka hjälp för sig själv nu efter påtryckningar från mig. Jag har en personlig relation till hans nya tjej och jag vill inte att hon utsätts för samma sak som mig.

    Han förändrades efter att han var otrogen på fyllan ungefär 3 år in i förhållandet (jag fick inget veta om otroheten förrän 8 år senare) och jag fick veta att jag var gravid i samma veva...
  • Anonym (d)
    Anonym (PTSD) skrev 2016-05-25 20:50:38 följande:
    Är det möjligt att hans beteende bara var 'isolerat' till mig, eller löper hans nya eller framtida partners stor risk för att utsättas för samma sak?
    Tyvärr är det en väldigt hög risk att han kommer att upprepa sitt beteende mot framtida flickvänner.
    Mannen är inte normal.
  • Anonym (PTSD)
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-25 20:59:30 följande:

    Nej, givetvis inte. Du beskriver en typisk narcissist. Personlighetsstörningar likt denna är mycket svårbehandlade om inte omöjliga.


    Har inte narcissister grandios självbild osv? Han uppfyller knappt något kriterium för narcissism. Tvärtom så har han ganska dålig självbild och självförtroende. Däremot har han en mobbarmentalitet som gör att han någonstans i sin skruvade hjärna upplever att han uppnår rättvisa och återupprättelse för vilken inbillad kränkning han nu tror sig ha blivit utsatt för, genom att förnedra en. Allra helst om man nekat honom sex.
    Anonym (d) skrev 2016-05-26 09:18:00 följande:

    Tyvärr är det en väldigt hög risk att han kommer att upprepa sitt beteende mot framtida flickvänner.Mannen är inte normal.


    Ja, jag var rädd för det. Vet dock inte hur jag ska nå ut till henne, då hon vet om (i grova drag) att han behandlat mig illa, men hon tror inte att han nånsin skulle behandla henne likadant. Det tror inte han heller.
  • Långbenopluto
    Anonym (PTSD) skrev 2016-05-26 13:42:02 följande:
    Har inte narcissister grandios självbild osv? Han uppfyller knappt något kriterium för narcissism. Tvärtom så har han ganska dålig självbild och självförtroende. Däremot har han en mobbarmentalitet som gör att han någonstans i sin skruvade hjärna upplever att han uppnår rättvisa och återupprättelse för vilken inbillad kränkning han nu tror sig ha blivit utsatt för, genom att förnedra en. Allra helst om man nekat honom sex.

    Ja, jag var rädd för det. Vet dock inte hur jag ska nå ut till henne, då hon vet om (i grova drag) att han behandlat mig illa, men hon tror inte att han nånsin skulle behandla henne likadant. Det tror inte han heller.
    Fast du ska inte ha det på ditt ansvar! Låt hon göra sina egna misstag, du har tagit dig därifrån, så håll dig borta därifrån, även i tanken.
  • Anonym (h)
    Anonym (oops) skrev 2016-05-25 20:37:13 följande:
    Även om man inte haft ett förhållande innan så har ag svårt att tro att du var kvar för att du inte "visste" hur ett förhållande skulle vara......???

    Eller växte du upp med en mamma som blev utsatt för detta som sa att det var normalt?
    Din kommentar visar att du har noll erfarenhet av saker som ens tillnärmelsevis liknar det TS beskriver, så du vet liksom inte vad du pratar om. Därför är din kommentar rätt värdelös.

    TS skrev redan att hon normlaiserade hans handlingar och dissocierade det han gjorde. Det är så människans psyke funkar när man blir utsatt för/upplever något som är hemskt och/eller bara fel, i tillräckligt lång tid. (och det kan gå ganska snabbt!).

    Man klarar inte av att leva i en sjuk omgivning allt för länge, så då kommer normaliserandet in som en försvarsmekanism och man helt enkelt "vänjer" sig med hur skit allt är. För att rent psykiskt klara av att vara och leva över huvud taget.

    Det vet vem som helst som varit med om lite jobbigare saker. Och därför behöver inte någon, som inte vet vad de pratar om, med anklagande/dumförklarande ton ge idiotiska kommentarer
  • Anonym (PTSD)
    Anonym (h) skrev 2016-05-26 14:37:36 följande:

    Din kommentar visar att du har noll erfarenhet av saker som ens tillnärmelsevis liknar det TS beskriver, så du vet liksom inte vad du pratar om. Därför är din kommentar rätt värdelös.

    TS skrev redan att hon normlaiserade hans handlingar och dissocierade det han gjorde. Det är så människans psyke funkar när man blir utsatt för/upplever något som är hemskt och/eller bara fel, i tillräckligt lång tid. (och det kan gå ganska snabbt!).

    Man klarar inte av att leva i en sjuk omgivning allt för länge, så då kommer normaliserandet in som en försvarsmekanism och man helt enkelt "vänjer" sig med hur skit allt är. För att rent psykiskt klara av att vara och leva över huvud taget.

    Det vet vem som helst som varit med om lite jobbigare saker. Och därför behöver inte någon, som inte vet vad de pratar om, med anklagande/dumförklarande ton ge idiotiska kommentarer


    Tack så mycket. Jag räknade med att få ifrågasättande kommentarer här, även fast tråden egentligen inte handlade om vad jag varit med om. Så skönt med någon som inte sparkar när man redan ligger ner...
Svar på tråden Kan en sådan här man vara 'normalstörd?'