• Tina81

    Hjälp, förstoppad liten tjej :(

    Vore så tacksam för lite tips! Vi var inne på akuten med vår 3-månaders igår. Hon fick klyx mot förstoppning. De sa sedan att vi skulle använda laktulos hemma.

    Samma problem idag igen. Såg att klyx tydligen ska gå att ge hemma men läkaren sa igår att vi inte skulle det, oklart varför inte. Hur har ni gjort? Vad har hjälpt er?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp, förstoppad liten tjej :(
  • Långbenopluto

    Men om hon fick bajsa igår så behöver hon inte klyx idag igen?

    Hon är för liten för att få klyx utan vårdpersonal, därför får ni inte ge det hemma.

  • zine

    När mina var förstoppad så la jag lite messmör i deras välling. Men nu vet jag inte om du ger din dotter välling eller om du hel ammar

  • Tina81

    Tack för svar! Hon får ersättning, Nan.

    Hon brukar bajsa varje dag och idag har det inte kommit något. Hon verkar ha ont i magen igen och vi har provat lactulos, massage + att vi gett semperdroppar & miniform som vi brukar.

  • Anonym ())

    Olja i ersättning, extra vatten och kanske katrinplommon puré? Den får dom ju börja äta vid 4 månader. Så om lilltjejen är över 3 månader borde det gå bra.

  • Tina81

    Tack för tips! Vi har försökt ge extra vatten, hon spottar ut det mesta dock..katrinplommon skulle vi kanske ta och kolla upp..

    Pysventil fungerar ibland men det känns som den gör ont också :(

  • Anonym ())

    Ta extra vatten i ersättningen, men se till så att hon äter upp allt. Annars blir det för lite näring.

  • kajsaemma
    zine skrev 2016-05-25 20:39:48 följande:

    När mina var förstoppad så la jag lite messmör i deras välling. Men nu vet jag inte om du ger din dotter välling eller om du hel ammar


    Samma här! Messmör var det enda som fungerade. Jag la ca en tsk i flaskan med ersättning sen värmde jag det och skakade noga så det smälter och blandas ut. Hon bajsade alltid inom 2 timmar!
Svar på tråden Hjälp, förstoppad liten tjej :(