• MammaSol0

    Umgängesavdrag

    1 april försvann umgängesavdraget vilket ställer till det rejält för mig i sommar då jag kommer ha barnen boende hos mig i över en månads tid. 


    Vad är det som regeringen tycker var så bra med att ta bort det. Pappan vill att jag ska betala fortsatt underhållsstöd så det går inte att få umgängesavdrag via överenskommelse med honom. Jag tycker det är befängt att man ska behöva gå till domstol för att slippa betala underhåll när jag har barnen en längre period och han inte. Jag ger ju bort pengar som ska gå till barnen till någon som inte har dem. 


    På vilket sätt har avregleringen av umgängesavdraget påverkat er. 


    Söker både positiva och negativa åsikter om detta, då jag förstås förstår att varje situation är individuell och påverkar folk olika. 

  • Svar på tråden Umgängesavdrag
  • thenotmum

    Vad regeringen tycker kan ja inte svara på, det vet nog ingen. Däremot så har ja ett förslag hur du kan göra, du kan ansöka om nettoavdrag, då får du en lägre summa hela året istället. Du behöver då inte komma ihåg att skicka in papper när barnen är hos dig.

    Ja personligen tycker det är bra, för även om sonen är hos sin mamma en vecka så är det vi som köper allt o betalar allt till honom, förutom mat den veckan.

  • MammaSol0

    På FK säger de att umgängesavdraget ledde till så mycket konflikter att de valde att ta bort det. Men jag tycker ändå att just under sommaren så borde det funnits en klausul i det att umgängesförälder som har barnen en längre tid ska få lov att slippa betala ut underhåll till den förälder som då inte har barnen. 

  • thenotmum
    MammaSol0 skrev 2016-05-26 12:08:16 följande:

    På FK säger de att umgängesavdraget ledde till så mycket konflikter att de valde att ta bort det. Men jag tycker ändå att just under sommaren så borde det funnits en klausul i det att umgängesförälder som har barnen en längre tid ska få lov att slippa betala ut underhåll till den förälder som då inte har barnen. 


    Det svaret kan ja i ju för sig tycka va ett av de sämsta anledningar ja hört från FK. Det finns fasta fyrkantiga regler att följa, så det behöver dom inte grotta ner sig i på FK.

    Men som sagt ansök om Nettoavdrag, då blir det mindre du betalar.
  • JPT

    Börja betala underhållet direkt till den andra föräldern i stället. 
    Du har då rätt att gör avdrag enligt föräldrabalken när barnen är hos dig. 
    Den andra föräldern kan inte neka dig att betala underhållet direkt. 

  • MammaSol0
    JPT skrev 2016-05-29 23:39:10 följande:

    Börja betala underhållet direkt till den andra föräldern i stället. 
    Du har då rätt att gör avdrag enligt föräldrabalken när barnen är hos dig. 
    Den andra föräldern kan inte neka dig att betala underhållet direkt. 


    Det bygger på att den andra föräldern går med på det...
  • JPT
    MammaSol0 skrev 2016-06-23 21:57:32 följande:
    Det bygger på att den andra föräldern går med på det...
    Gå med och gå med. Har man kontonumret är det ju egentligen bara att meddela att man kommer börja betala direkt. Så länge man meddelar Försäkringskassan i tid är det egentligen inga konstigheter. Boföräldern har inte så mycket att säga till om i slutändan i denna fråga. 
  • Brumma
    JPT skrev 2016-05-29 23:39:10 följande:

    Börja betala underhållet direkt till den andra föräldern i stället. 

    Du har då rätt att gör avdrag enligt föräldrabalken när barnen är hos dig. 

    Den andra föräldern kan inte neka dig att betala underhållet direkt. 


    MammaSol0 skrev 2016-06-23 21:57:32 följande:

    Det bygger på att den andra föräldern går med på det...


    JPT skrev 2016-06-26 19:29:39 följande:

    Gå med och gå med. Har man kontonumret är det ju egentligen bara att meddela att man kommer börja betala direkt. Så länge man meddelar Försäkringskassan i tid är det egentligen inga konstigheter. Boföräldern har inte så mycket att säga till om i slutändan i denna fråga. 


    Med denna reglerna kommer försäkringskassan sluta att vara mellanakt om umgängesföräldern betalar i rid till försäkringskassan sex månader i sträck. Sedan förväntas man sköta det själva.
Svar på tråden Umgängesavdrag