• Anonym (Hmm)

    Gemensam ekonomi när ena tjänar betydligt mer

    Hej

    Har gått och funderat en stund på detta med gemensam ekonomi.

    Jag och min sambo (25 och 27 år) har varit tillsammans i över 5 år, bott tillsammans i över 2 år och förlovade oss i höstas. Vi har aldrig direkt pratat om varandras ekonomi, han har haft sina pengar och jag mina. Men nu för några veckor sedan så började min sambo prata om att han tycker att vi ska ha en gemensam ekonomi.

    Men undrar verkligen hur man gör om ena tjänar mer än den andra.

    Min sambo är nämligen nyexaminerad från ett 5 årigt universitets program inom ekonomi/finans. Han har börjat jobba på en stor bank/fond och fått en ingångslön på 49000 innan skatt plus bonus. Och själv så studerar jag och arbetar extra. Så drar in ca 15000/16000 (studiebidrag/lån plus jobb) beroende på hur mycket jag jobbar.

    Så hur gör man? Vi kommer skaffa ett gemensamt konto och ha ett gemensamt sparande. Så räkningar och mat dras ju direkt. Men hur gör man med övrigt och nöjen?

    Min sambo tycker inte att det är en big deal om tex jag skulle vilja shoppa lite och så. Men eftersom största delen av pengarna är hans så känns det som jag snyltar på honom.

    Hur gör ni andra som har gemensam ekonomi där ena partnern tjänar betydligt mer?

    Kom gärna med tips och råd.

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi när ena tjänar betydligt mer
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-26 05:09:56 följande:

    Hej

    Har gått och funderat en stund på detta med gemensam ekonomi.

    Jag och min sambo (25 och 27 år) har varit tillsammans i över 5 år, bott tillsammans i över 2 år och förlovade oss i höstas. Vi har aldrig direkt pratat om varandras ekonomi, han har haft sina pengar och jag mina. Men nu för några veckor sedan så började min sambo prata om att han tycker att vi ska ha en gemensam ekonomi.

    Men undrar verkligen hur man gör om ena tjänar mer än den andra.

    Min sambo är nämligen nyexaminerad från ett 5 årigt universitets program inom ekonomi/finans. Han har börjat jobba på en stor bank/fond och fått en ingångslön på 49000 innan skatt plus bonus. Och själv så studerar jag och arbetar extra. Så drar in ca 15000/16000 (studiebidrag/lån plus jobb) beroende på hur mycket jag jobbar.

    Så hur gör man? Vi kommer skaffa ett gemensamt konto och ha ett gemensamt sparande. Så räkningar och mat dras ju direkt. Men hur gör man med övrigt och nöjen?

    Min sambo tycker inte att det är en big deal om tex jag skulle vilja shoppa lite och så. Men eftersom största delen av pengarna är hans så känns det som jag snyltar på honom.

    Hur gör ni andra som har gemensam ekonomi där ena partnern tjänar betydligt mer?

    Kom gärna med tips och råd.


    Jag har inte egna erfarenheter av detta, men jag tänker att har man gemensam så har man gemensm. Själva poängen med det är ju att det då är era pengar gemensamt, inte hns och dina. Du finns ju ingen att "snylta" på eftersom pengarna är er bådas. Det man kam göra för att ändå ha en "egen peng" soman privat förfogar över är ju att göra en gemensam månadsbudget där en "månadspeng" ingår. Dvs att ni redan från början har bestämt hur mycket var och en får lägga på privata nöjen och kläder. Så har ni var sitt privat konto också dit dessa pengar förs, så behöver du inte fundera på hur mycket du "får" förbruka.

    Om du ändå kommer att uppleva pengarna som hans och känna att du "snyltar" eller är i evig tacksamhetsskull är ju frågan om ni verkligen ska ha gemensam. För då är det lätt att han får "veto" över ekonomiska beslut, som i som tur påverkar andra beslut som kan påverka relationen.
  • Rödaskor

    Efter alla räkningar är betalda och pengar undanlagt till gemensamt sparande så delar vi lika på det som blir över. För dem pengarna gör vi vad vi själva vill med.

    Eftersom vi lever tillsammans ska vi ha samma möjlighet att lägga undan till eget sparande, nöje eller köpa kläder.

  • Anonym (Lvcöpbhh)

    Vi har gemensam, min sambo får 3 ggr mer pengar än vad jag får. Och det är av den anledningen vi har valt att ha gemensamt, för att det inte ska vara någon skillnad på levnadsstandard för oss. Visserligen har vi även 2 små barn snart.

    Men här går alla pengar in på samma konto och ut från samma konto. Större inköp, över 1000:- diskuterar vi igenom innan vi gör, om han tex vill köpa något till sin hobby som är ganska dyr, så pratar vi om det och så får han köpa det.

    Lika så om jag skulle vilja ha något.

    Tycker systemet är smidigt och superskönt!

    Är det din sambo som tagit upp frågan så kör på, han är den som tjänar mest men av någon anledning vill ha gemensamt, då tycker inte jag att du ska behöva känna att du snyltar.

  • Frontline
    Anonym (Lvcöpbhh) skrev 2016-05-26 06:29:26 följande:
    Vi har gemensam, min sambo får 3 ggr mer pengar än vad jag får. Och det är av den anledningen vi har valt att ha gemensamt, för att det inte ska vara någon skillnad på levnadsstandard för oss. Visserligen har vi även 2 små barn snart.

    Men här går alla pengar in på samma konto och ut från samma konto. Större inköp, över 1000:- diskuterar vi igenom innan vi gör, om han tex vill köpa något till sin hobby som är ganska dyr, så pratar vi om det och så får han köpa det.
    Lika så om jag skulle vilja ha något.

    Tycker systemet är smidigt och superskönt!
    Är det din sambo som tagit upp frågan så kör på, han är den som tjänar mest men av någon anledning vill ha gemensamt, då tycker inte jag att du ska behöva känna att du snyltar.
    Låter nästan precis som vi har det och det har fungerat klockrent från den dagen vi flyttade ihop, har aldrig under våra 13 år tillsammans varit oense om pengar eller vem som köper vad..

    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Lvcöpbhh)
    Frontline skrev 2016-05-26 07:01:23 följande:

    Låter nästan precis som vi har det och det har fungerat klockrent från den dagen vi flyttade ihop, har aldrig under våra 13 år tillsammans varit oense om pengar eller vem som köper vad..


    Precis! Man ser så många förhållanden som går i stöpet pga pengar och vi tycker inte det är värt det.

    Sen kan jag säga också eftersom jag är den som är hemma med barn så har jag det största ekonomiska tappet samtidigt som jag sköter barn och hushåll så då känns det ännu mer rättvist med gemensamt.
  • Anonym (Karin)

    Gemensam ekonomi sedan start. Mannen har alltid tjänat lite mer, men nu är jag ikapp.

    Aldrig några problem. Vi är ganska lika, ingen är en slösa. Vi är generösa mot varandra, bråkar inte om pengar, utan pratar igenom saker om vi ska ta större ekonomiska beslut.

    När det gäller TS, så tycker jag att ni kan väl fortsätta leva som vanligt. Du behöver ju inte handla mycket mer nu bara för att ni har mer pengar. Sedan ska väl du också börja jobba heltid, och kommer att kunna bidra med mer pengar.

  • Lena

    Innan barnen satte vi in 60% av våra inkomster på gemensamt konto. Resten behöll vi till kläder och egna nöjen. Det funkade fint

  • Anonym (d)

    Jag är den enda med inkomst - mannen har 0 kr. Vi delar lika på min lön. Just nu är han hemma med yngsta barnet. Varför skulle det vara mindre värt än att jag tillbringar dagarna på mitt jobb?

    Vill din sambo ha helt gemensam ekonomi så bör du fundera över detta, utan att känna att du snyltar.

  • Anonym (Hmm)

    Tack för era svar och råd.

    Vi kommer som sagt ha ett gemensamt konto där vi får in alla pengar. Så blir det lätt att betala räkningar, mat och lägga undan till sparande. Sen kommer vi antagligen skaffa två kort som är kopplade till kontot.

    Håller med vad flera av ni säger att det är ju min sambo som föreslagit detta och det blir ju våra pengar så borde inte känna mig som en snyltare. Plus att vi är inga slösaktiga människor. Vi är både sparande människor då vi älskar att resa och gärna lägger våra pengar på det.

Svar på tråden Gemensam ekonomi när ena tjänar betydligt mer