• Anonym (17 poäng)
    Äldre 26 May 08:18
    752 visningar
    5 svar
    5
    752

    Snittbetyg gymnasiet

    Hej
    Är det någon som kan hjälpa mig att hitta vad rikssnittet gymnasiebetyg finns. Jag har försökt att googla själv, fast det gick inte så bra.
    Det är min dotter och jag som är lite nyfikna på detta. Hon har ungefär 17 poäng från naturvetenskaplig linje och jag hade 3,8. Jag vill visa henne att hon har gjort ett bättre resultat än sin mamma. Hon är lite deppig och behöver lite puffar och att hon verkligen är duktig.

  • Svar på tråden Snittbetyg gymnasiet
  • Äldre 26 May 08:50
    #1

    Vet inte varför det är en bra idé att hennes poäng ska "tävla" mot dina? Det är ju precis sådant som gör att hon mår dåligt. Bättre att gå in på statistik.uhr.se och visa henne att hon kommer in på väldigt många program med sina poäng istället. För det är ju enbart vad poängen är till för.

  • Äldre 26 May 08:56
    #2

    siris.skolverket.se/siris/f:::

    Här ska du kunna hitta den statistik du söker :)

  • Anonym (17 poäng) Trådstartaren
    Äldre 26 May 09:15
    #3
    inance skrev 2016-05-26 08:50:20 följande:

    Vet inte varför det är en bra idé att hennes poäng ska "tävla" mot dina? Det är ju precis sådant som gör att hon mår dåligt. Bättre att gå in på statistik.uhr.se och visa henne att hon kommer in på väldigt många program med sina poäng istället. För det är ju enbart vad poängen är till för.


    Hej
    Tyvärr räcker inte betygen in på de utbildningar hon vill gå, men det gjorde inte mitt betyg heller. Hon ska göra högskoleprovet, jag samlade arbetslivserfarenhet. Det är inte jag som jämför, utan hon envisas med att påstå att jag kan inte säga något eftersom jag hade mycket bättre betyg än vad hon har.
  • Äldre 26 May 10:29
    #4
    Anonym (17 poäng) skrev 2016-05-26 09:15:27 följande:

    Hej

    Tyvärr räcker inte betygen in på de utbildningar hon vill gå, men det gjorde inte mitt betyg heller. Hon ska göra högskoleprovet, jag samlade arbetslivserfarenhet. Det är inte jag som jämför, utan hon envisas med att påstå att jag kan inte säga något eftersom jag hade mycket bättre betyg än vad hon har.


    Då förstår jag, ber om ursäkt som trodde att det var ditt påhitt! Vad behöver hon i HP för att komma in? Jag skrev provet nu i april om hon behöver lite tips.
  • Äldre 26 May 11:17
    #5

    Hej! Beroende på när du gick i skolan är betygen inte jämförbara oavsett. Fick du betyg i den relativa betygsskalan så är ditt betyg en "rankning" och inte målrelaterade eftersomde relativa betygen sattes enligt normalfördelningsprincipen.

Svar på tråden Snittbetyg gymnasiet