• DevilsDaughter

    Hjälp!! Råkat anmäla felaktigt till försäkringskassan

    Hej!
    Är supernoga med att täcka min SGI (har ett barn på två år), jag jobbar väldigt oregelbundet och kommer oftast upp i halvtid. 
    Men har en bra SGI och gott om föräldradagar kvar och vi planerar nu ett barn till, därför är det väldigt viktigt för mig att min SGI är skyddad. 
    Såg nu att i april (förra månaden) har jag råkat anmäla två föräldradagar på dagar som jag jobbade halvdagar. Kommer ihåg att jag kallades in och inte hade planerat att jobba då och hade redan anmält föräldradagar för de två dagarna i förtid och hade helt missat att räkna om och ändra anmälan!
    Min fråga är nu, hur går jag tillväga? Ska jag ringa försäkringskassan och be att få betala tillbaka? Vad kan hända?
    Men grejen är den att det jag jobbade den veckan täcker inte in de timmar jag måste ha för den veckan för att behålla SGI om de där två dagarna tas bort. Får jag sätta dit en eller två andra dagar då (som jag inte jobbade på) den veckan för att ha min SGI fortsatt skyddad? Eller får man inte anmäla sådär i efterhand? Blir jag av med min SGI om jag ringer och "bekänner"?
  • Svar på tråden Hjälp!! Råkat anmäla felaktigt till försäkringskassan
  • MrsP79

    Anmäla i efterhand kan man göra, tror det är upp till 60 dagar i efterhand. Om jag förstår dig rätt så hade du anmält att ta ut hela dagar, men hoppade in och arbetade halvdagar? Då ringer du och säger som det är, du vill anmäla två halvdagar istället, eftersom du arbetade två halvdagar!

  • DevilsDaughter

    Tack för svar! Ja, ska ringa dit nu!
    Men går tyvärr inte att ändra till halvdagar istället för heldagar då min föräldrapenning är baserad på 9,5 timmes arbetstid om dagen och ena dagen arbetade jag 6,25 och andra dagen 5,5, så halvdag blir för mycket timmar på en dag (vilket ju inte är tillåtet) och 1/4 dag räcker inte. Så måste flytta till en annan dag istället.

  • Alexi

    Du kan begära fp retroaktivt 90 dagar tillbaka. Och du kan ta ut lägstanivådagar på helgen för att skydda din SGI för den veckan. Så ja, du ska absolut ringa till FK och säga som det är och be att få korrigera det. Sannolikt får du inget återbetalningskrav dock men det är ju viktigt att det rättas.

Svar på tråden Hjälp!! Råkat anmäla felaktigt till försäkringskassan