• Starlove

    Han rycker och skakar

    Har ett barn på 14 år. Hen har en lindrig cpskada och har epilepsi. Har dock varit utan anfall i snart två år. (Äter medcin)

    Senaste tiden har hen börjat skaka i händerna (hela tiden) och senaste fyra dygnen får hen ryckningar i kroppen. Hen rycker till en gång och saker flyger om hen håller i något.

    Ringde för att prata om detta på den mottagningen hen tillhör men dom bokade in en läkartid om två (!!) veckor.

    Hen har svårt att beskriva vad som händer i kroppen om hen märker av det osv.

    Någon som varit med om detta?

    Vad kan det bero på?

  • Svar på tråden Han rycker och skakar
  • Birgitta02

    Det låter ju helt klart som något neurologiskt. Inget du kan göra mer än avvakta läkarbesöket :(

  • Starlove
    Birgitta02 skrev 2016-05-26 14:29:03 följande:

    Det låter ju helt klart som något neurologiskt. Inget du kan göra mer än avvakta läkarbesöket :(


    Det är min tanke också. Problemet är att det bara är en telefontid jag fått.

    Tycker bara det är märkligt att det bara dykt upp från ingenstans.

    Usch man är alltid orolig när det gäller ens barn och särskilt när dom inte kan uttrycka sig på ett sätt som gör att man kanske förstår lite mer.
  • Birgitta02
    Starlove skrev 2016-05-26 14:33:01 följande:
    Det är min tanke också. Problemet är att det bara är en telefontid jag fått.
    Tycker bara det är märkligt att det bara dykt upp från ingenstans.
    Usch man är alltid orolig när det gäller ens barn och särskilt när dom inte kan uttrycka sig på ett sätt som gör att man kanske förstår lite mer.
    Ja, ens ungar är ju ens allt. Ditt barn har en cp-skada som är lindrig. Det är ju en hjärnskada precis som epilepsin. Epilepsi har väldigt många som har en hjärnskada. Vare sig den är medfödd eller förvärvad. Så det är troligen en följdverkan. Tyvärr vet jag inte ens om det går att göra något åt. Men besked vad det beror på vill man ju ha. 

    Hade jag varit du hade jag krävt ett läkarbesök. Kan du inte få en remiss via vårdcentralen till neurologen? Man kan ju skriva egenremisser också.
  • Starlove
    Birgitta02 skrev 2016-05-26 14:38:37 följande:

    Ja, ens ungar är ju ens allt. Ditt barn har en cp-skada som är lindrig. Det är ju en hjärnskada precis som epilepsin. Epilepsi har väldigt många som har en hjärnskada. Vare sig den är medfödd eller förvärvad. Så det är troligen en följdverkan. Tyvärr vet jag inte ens om det går att göra något åt. Men besked vad det beror på vill man ju ha. 

    Hade jag varit du hade jag krävt ett läkarbesök. Kan du inte få en remiss via vårdcentralen till neurologen? Man kan ju skriva egenremisser också.


    Ja precis. Det är just när det dyker upp nya saker man inte känner igen man blir orolig.

    Ska kolla med vårdcentralen vad dom säger om jag inte kan få en läkartid hos neurologen direkt.
Svar på tråden Han rycker och skakar