• Äldre 26 May 14:00
    3819 visningar
    33 svar
    33
    3819

    förlora huset?

    Hej

    Min pappa dog för en vecka sen i lung cancer.

    Han har varit gift innan och fick då en dotter som vi inte hört från på 30 år.

    Min.mamma köpte huset för sin pappas arv. Endast hon står på kontraktet men nu oroar hon sig att hon ska förlora huset på grund av det finns en människa hans dotter sen tidigare äktenskap som kanske dyker upp och kräver sin del.

    Kanske någon vet hur allt det här funkar och om jag ska börja söka nytt boende

  • Svar på tråden förlora huset?
  • Äldre 26 May 14:03
    #1

    Var de gifta? Ja första dottern ärver före din mor. Om de var gifta så har dottern rätt till en del av husets värde.

  • Äldre 26 May 14:03
    #2

    Prata med dom på begravningsbyrån, dom brukar ha bra koll på detta.

    Hon är särkullsbarn och har rätt till sin del av arvet. Om det innebär att ni ska sälja huset kan jag inte svara på.

  • Anonym (trist­)
    Äldre 26 May 14:06
    #3

    Dottern har rätt till sitt farsarv. Så är det bara. Var din pappa och mamma gifta när han avled? Då ingår hans tillgångar giftorätten. D v s din mamma äger hälften. Och du får ju också en del efter pappa. Sånt rör man ju sällan förrän mamman går bort. Så din mamma ska sitta i orört bo från din sida. Däremot, särkullbarn som den här dottern är, har rätt att få ut sitt arv omgående.  Och det innebär att mamma får köpa ut henne eller sälja kåken.

    Skaffa en jurist som är bra på arvsrätt.

  • sextio­talist
    Äldre 26 May 14:14
    #4

    Synd att dina föräldrar inte skrev papper. Men det kan vara värt att kolla om det fanns något testamente efter din morfar. Om det fanns ett och det stod att din mamma ärvde allt som enskild egendom och avkastningen därav, så sitter hon säkert.
    Visste din pappa om din halvsyster?

    Annars är det som de andra skriver. Din halvsyster har rätt att få ut sin arvslott efter er pappa.
    Hur mycket det blir är ju beroende på hur mycket det blir efter tillgångarna och skulderna har reglerats.
    Dina föräldrars tillgångar kommer slås ihop (om det finns enskild egendom så undantas detta), skulderna dras från detta. Hälften av det som är kvar är din mammas giftorätt, resten är det som du och din syster ska dela på. Den delen som är din behöver inte din mamma ge dig, det har hon rätt att disponera över.
    Det man ser till är alltså värdet, har din mamma möjlighet att ta lån för att lösa ut din syster, så löser det sig.

  • Äldre 26 May 14:15
    #5

    Finns det testamente eller registrerat äktenskapsförord och i så fall, vad står där?

    Om inte kommer det bli ungefär så här.

    Alla tillgångar och skulder din mor och far kommer läggs i en hög. Därefter sker en bodelning med 50% till din mor och 50% till dödsboet,

    Dödsboets del ska delas lika mellan din fars barn. Särkullsbarn har rätt att få ut sin del direkt.

    Så många faktorer påverkar; huset värde, huslån, övriga tillgångar mm

  • Äldre 26 May 14:16
    #6

    Ja dem var gifta när han dog. 40 års äktenskap

    Men har min pappas andra dotter rätt till hälften av huset sol min mamma ensam äger?

  • Anonym (trist­)
    Äldre 26 May 14:19
    #7
    Poohbaby skrev 2016-05-26 14:16:28 följande:
    Ja dem var gifta när han dog. 40 års äktenskap

    Men har min pappas andra dotter rätt till hälften av huset sol min mamma ensam äger?
    Nej. Inte halva huset. Du ska också ha en del, som du då inte tar ut.
    Det kan ju dessutom hända att det finns dolda tillgångar.
    En bouppteckningsman kan reda ut allt till er. De samlar ihop alla papper, tillgodohavanden, skulder etc. Detta är inget ni skall göra själva. Och ni får överhuvudtaget inte röra några bankkonton som ägts av pappa förrän allt är klart
  • sextio­talist
    Äldre 26 May 14:19
    #8
    Poohbaby skrev 2016-05-26 14:16:28 följande:

    Ja dem var gifta när han dog. 40 års äktenskap

    Men har min pappas andra dotter rätt till hälften av huset sol min mamma ensam äger?


    Nej, hon har inte rätt till hälften utan max 25%. Hälften av huset är din mammas, en andra halvan är din och din systers, men din mamma får behålla din del, du kan inte kräva ut den av henne, men din syster kan kräva ut sin del.

    Varför skriver inte folk papper när det gäller sådant? Speciellt om man vet att det är särkullebarn med, jag blir lika förundrad varje gång.
  • Anonym (P)
    Äldre 26 May 14:28
    #9
    Poohbaby skrev 2016-05-26 14:16:28 följande:

    Ja dem var gifta när han dog. 40 års äktenskap

    Men har min pappas andra dotter rätt till hälften av huset sol min mamma ensam äger?


    Förenklat kan man säga att den andra dottern har rätt till 25% av dina föräldrars tillgångar. Det betyder inte hon har rätt till just huset. Din mamma har hälften, barnen hälften. Finns två barn. Om din pappa hade skrivit testament hade han kunnat ge bort hälften av sina tillgångar till vem som helst, din mamma, dig eller din syster, han kan som mest minska ner din systers arv till hälften. Är du säker på att han inte skrivit testamente?
  • Anonym (Ögögg­ögö)
    Äldre 26 May 14:28
    #10
    sextiotalist skrev 2016-05-26 14:19:42 följande:

    Nej, hon har inte rätt till hälften utan max 25%. Hälften av huset är din mammas, en andra halvan är din och din systers, men din mamma får behålla din del, du kan inte kräva ut den av henne, men din syster kan kräva ut sin del.

    Varför skriver inte folk papper när det gäller sådant? Speciellt om man vet att det är särkullebarn med, jag blir lika förundrad varje gång.


    Håller med på sista stycket här! Till och med jag som är 24 år har fattat vikten av att skriva papper på allt som har med värde att göra. Märker att det är ovanligt.
Svar på tråden förlora huset?