• Anonym (tjäns­tledig­)
    Äldre 26 May 15:42
    464 visningar
    2 svar
    2
    464

    Byta jobb?

    Är tjänstledig i sex månader från ett jobb jag tröttnat på. Det är bra lön och förmåner, en hel del trevliga kollegor och bra arbetstider. Finns några riktigt, riktigt jobbiga kollegor dock och de relationerna påverkar mig negativt. Var snudd på deprimerad över detta mot slutet. Sedan är det öppet kontorslandskap, vilket tröttar ut mig fullkomligt.

    Testar nu ett jobb med mycket mer ansvar, mer krävande och lite sämre arbetstider. Tjänar dessutom marginellt mer i lön vilket är helt tokigt egentligen -med tanke på hur mitt ansvar vuxit. På mitt tidigare jobb kunde jag vara sjuk utan att bekymra mig om det, är jag sjuk idag måste jag jobba mer när jag är tillbaks eftersom jag är ensam om mina arbetsuppgifter. Men, i stort sett en bra stämning på arbetsplatsen, eget kontor och mer utvecklande arbetsuppgifter för mig. Dessutom är det här jobbet mer meriterande och ger mig bättre chanser att söka vidare efter liknande tjänster med bättre lön så småningom. 

    Jag måste fatta beslut om att säga upp mig eller gå tillbaks till mitt förra jobb om en månad och tvekar nu. Vill egentligen inte alls tillbaks till mitt förra, men är inte helt säker på att det nya är rätt hellre. Och stannar jag på nya behöver jag nog vara där 1-2 år innan jag kan söka mig vidare. Kanske är stressnivån för hög i längden i och med att allt ansvar ligger på mig. 

    Hur skulle ni tänkt?

  • Svar på tråden Byta jobb?
  • Anonym (T)
    Äldre 26 May 20:24
    #1

    Har haft exakt samma dilemma som dig.
    Jag tog det nya jobbet.

    Ibland får ansvaret/pressen mig att må ganska dåligt. Men jag har växt otroligt som människa. Tål pressen (ej stress) bättre och bättre.

    Jag ångrar aldrig mitt val även om jag så klart saknar ansvarslösheten.

    Nu är det snarare så att jag vill vidareutbilda mig och vet mer om vad jag vill i livet.

  • Anonym (tjäns­tledig­) Trådstartaren
    Äldre 27 May 15:55
    #2
    Anonym (T) skrev 2016-05-26 20:24:25 följande:

    Har haft exakt samma dilemma som dig.
    Jag tog det nya jobbet.

    Ibland får ansvaret/pressen mig att må ganska dåligt. Men jag har växt otroligt som människa. Tål pressen (ej stress) bättre och bättre.

    Jag ångrar aldrig mitt val även om jag så klart saknar ansvarslösheten.

    Nu är det snarare så att jag vill vidareutbilda mig och vet mer om vad jag vill i livet.


    Vilket fint och hoppingivande svar! :) 

    Jag tror verkligen jag skulle kunna ha samma utveckling som dig. Märker redan att jag blivit mycket bättre på att hantera pressen och på att dämpa stressfaktorer genom att jag varit tvungen att hitta på strategier för att kunna klara den här nivån. Skönt att höra att det varit så positivt för dig! Kommer välja samma, det nya jobbet med mer ansvar och hoppas att jag också kommer känna att det var rätt. Annars får jag väl byta igen. ;) 
Svar på tråden Byta jobb?