• stjärna77

    Långtidssjukskrivna och hundar

    Det finns mängder av anledningar till att man kan behöva vara sjukskriven en längre tid som inte ska ifrågasättas. Men. Den (inte obetydliga) andel som skaffar sig en/flera hundar under sjukskrivningsperioden (när man ändå har tid) och sen känner ett motstånd till/har svårt att komma tillbaka till arbetslivet för att man saknar hundvakt och inte har råd att anlita någon.. Va? Hur går resonemanget i huvudet till när man rättfärdigar sitt hemmavarande med att man har skaffat sig vanor som inte är kompatibla med arbete?

  • Svar på tråden Långtidssjukskrivna och hundar
  • Aniiee

    Jag håller med Monkey. Det där vill jag se siffror på innan jag tror på att det är "vanligt".


    You are the creators and the curators of your own lives
  • stjärna77

    Hundar är ett exempel. Däremot finns mängder med studier som visar att vi vid mer än tre månaders bortavaro från arbetet, i ganska stor utsträckning, skaffar oss vanor/hobbies och andra åtaganden som försvårar en återgång i arbete, inte på grund av sjukdom utan som en direkt följd av våra nya rutiner. Tycker att den frågan borde diskuteras mycket mer.

  • Söder73

    Jag är långtidssjukskriven och skaffade en valp eftersom jag visste att jag skulle bli hemma länge. Vad är det för fel med det?? När det är dags att börja jobba får hunden gå på dagis. Det är ju inte så att: Guud va skööönt det är att vara sjuk och va hemma hela dagarna...
    Jag längtar till jobbet men rehab och medicininställning tar tid. Jättebra för valpen som får en trygg barndom. Jag fattar verkligen inte vad du ser för problem i detta TS

  • Fanny b

    Jag tror inte heller det är speciellt vanligt att sjukskrivna hundägare att det är vanligt att sjukskrivna personer skaffar sig hobbies som gör att det är svårt att återgå till sitt arbete/söka arbete efter sjukskrivning.  Detta för att FK bryr sig inte om sjukskrivna som har hund  eller hobbies som gör det svårt att få jobba.

    Om man är sjukskriven och har jobb är det också vanligt att innan man återgår till att jobba heltid så sker en rehabiliering via jobbet där man först kanske arbetar  några timmar per dag för att sedan gå upp till halvtid, 75% etc.

    Oavsett om man har hund eller ej, de flesta som arbetar vill göra det om så den enda orsaken är att få tjäna pengar. Som sjukskriven har man oftast en dålig inkomst, så jag tror att de flesta sjukskrivna vill återgå i arbete.

  • stjärna77

    Kan inte se att jag skrev att det var fel att skaffa hund under en sjukskrivning? Problem uppstår däremot när man inte har en plan för hur vardagen ska lösas när man återgått till arbete igen.

  • Fanny b
    stjärna77 skrev 2016-05-27 08:39:20 följande:

    Kan inte se att jag skrev att det var fel att skaffa hund under en sjukskrivning? Problem uppstår däremot när man inte har en plan för hur vardagen ska lösas när man återgått till arbete igen.


    Jag tror inte det är så vanligt att personer skaffar hundar under sjukskrivning  utan att ha tänkt på hur hundpassning ska ordnas när de börjar arbeta.
    I de fall detta sker så blir det enbart ett problem för hundägaren ifråga för försäkringskassan tar inte hänsyn om man har hund.
  • Söder73
    stjärna77 skrev 2016-05-27 08:39:20 följande:

    Kan inte se att jag skrev att det var fel att skaffa hund under en sjukskrivning? Problem uppstår däremot när man inte har en plan för hur vardagen ska lösas när man återgått till arbete igen.


    Nog lät det så alltid! Det är väl självklart att man har en plan för hunden! Ingen vettig människa lämnar väl hunden själv hela dagarna?!
Svar på tråden Långtidssjukskrivna och hundar