• Anonym (D)

    Dumpad, ställa upp på hans nya?

    Min ex lämnade mig för en ny kvinna när vår son var lite mer än två år. Han är nu 4 år.

    Vi har delad vårdnad och har honom halva tiden var, i ett veckoschema om 2+2+3 dagar.

    Nu har hon blivit svårt sjuk och min ex förväntar sig att jag tar sonen mer och 'ställer upp för dem'. I helvete heller säger min instinkt och självbevarelsedrift. Jag har precis fått ett vikariat på mitt drömjobb och vill ge allt.

    Hur ska jag argumentera? Min ex är mycket manipulativ och har anmält till kommunen att han vill ha samarbetsamtal. Samarbeta är enligt honom att jag gör som han vill.

    Tacksam för rådgivning.

  • Svar på tråden Dumpad, ställa upp på hans nya?
  • Carambolan

    Hur vill han ha det då?

    Jag kan tycka att det kan vara fullt rimligt att ställa upp för dem, under begränsad tid och utan att det går ut över ditt arbete. Tex att du tar barnet varje helg i ett par veckor. Nästa gång kan det vara du som är allvarligt sjuk och inte kan ta hand om barnet, tänker jag...

  • Anonym (D)
    Carambolan skrev 2016-05-26 20:33:38 följande:

    Hur vill han ha det då?

    Jag kan tycka att det kan vara fullt rimligt att ställa upp för dem, under begränsad tid och utan att det går ut över ditt arbete. Tex att du tar barnet varje helg i ett par veckor. Nästa gång kan det vara du som är allvarligt sjuk och inte kan ta hand om barnet, tänker jag...


    Pappan vill att jag ska ta sonen fler vardagar, men då kan jag inte ta det nya jobbet.

    Just nu har jag a-kassa, lite drygt 10' ut i månaden som ska räcka till allt.

    Pappan tjänar strax under 40' men har skaffat sig så höga kostnader att han inte anser att han kan gå ner i tid. Han flyttade nästan 10 mil till den nyas bostad och har därför höga pendlingskostnader + lång pendlingstid.
  • Carambolan
    Anonym (D) skrev 2016-05-26 20:37:11 följande:

    Pappan vill att jag ska ta sonen fler vardagar, men då kan jag inte ta det nya jobbet.

    Just nu har jag a-kassa, lite drygt 10' ut i månaden som ska räcka till allt.

    Pappan tjänar strax under 40' men har skaffat sig så höga kostnader att han inte anser att han kan gå ner i tid. Han flyttade nästan 10 mil till den nyas bostad och har därför höga pendlingskostnader + lång pendlingstid.


    Ok, ja, i det läget hade jag också sagt i helvete heller. En annan sak kanske om det varit pappan själv som var sjuk...
  • Anonym (Lglflf)

    Du känns tyvärr väldigt bitter i din TS, som att du inte vill ställa upp bara för att du blev dumpad för en annan?

    Rör det sig om vardagar som du skrev så finns ju möjlighet till förskola, eller är jobbet kvällar och nätter?

  • Anonym (H)
    Anonym (D) skrev 2016-05-26 20:37:11 följande:
    Pappan vill att jag ska ta sonen fler vardagar, men då kan jag inte ta det nya jobbet.

    Just nu har jag a-kassa, lite drygt 10' ut i månaden som ska räcka till allt.

    Pappan tjänar strax under 40' men har skaffat sig så höga kostnader att han inte anser att han kan gå ner i tid. Han flyttade nästan 10 mil till den nyas bostad och har därför höga pendlingskostnader + lång pendlingstid.
    Klart att du ska ta jobbet. De får lösa det på ett annat sätt. Om du inte kan ta ert barn mer pga jobb så får det vara så. Han kommer säkert bli tjurig men du har en fullgod anledning att säga att det inte funkar enligt mig.

    Sen får jag dock känslan av att du inte hade ställt upp även om du hade haft möjlighet, men jag kanske har fel?
  • Anonym (sägnej)

    Nej du ska inte ställa upp eftersom det hindrar dig från att ta ett jobb. Punkt slut. Du behöver inte alls diskutera den saken med honom mer. Hade det inte hindrar dig från att jobba så hade du kanske kunnat hjälpa till mest för din son skull.

  • Anonym (D)
    Anonym (Lglflf) skrev 2016-05-26 20:40:44 följande:

    Du känns tyvärr väldigt bitter i din TS, som att du inte vill ställa upp bara för att du blev dumpad för en annan?

    Rör det sig om vardagar som du skrev så finns ju möjlighet till förskola, eller är jobbet kvällar och nätter?


    Din kommentar om bitterhet tänker jag inte besvara. Det hör inte hit.

    Vad gäller arbetstiderna så är de oregelbundna, och förekommer dagpass, kvällspass och helgpass. Sämsta passet är 13-22. Jag har redan fått välja lite i vilken ordning jag vill ha mina pass. Han skulle behöva bli passad på tre olika ställen, varav nattis och kvällis ligger på annan ort i kommunen. Några dagar skulle jag knappt se honom.
  • Anonym (D)
    kusinvitamin skrev 2016-05-26 20:38:05 följande:

    Vill du inte umgås med ditt barn?


    Självklart inte. Vem vill umgås med sitt barn?
  • Anonym (Men...?)

    Givetvis ska du ställa upp!! Det är kininet för ditt ex nyas skull, utan för din sons såklart! Om de just nu har problem att ta hand om honom ordentligt, om han kanske blir undanskuffad, inte sedd ordentlig, får bo i ett hem fyllt av sorg, stress och trötthet... Varför i hela världen skulle du inte låta ditt barn bo några extra dagar hos dig då?!

    Jag tycker det är fruktansvärt när man låter gammal bitterhet gå före sitt barns bästa...

    Och varför kan du inte ta jobbet? Har du inte barnomsorg?

Svar på tråden Dumpad, ställa upp på hans nya?