• Anonym (nervös)

    Små knölar under halsen och i ljumsken

    Jag kände för ett tag sedan att jag hade en liten, väldigt liten knöl under halsen och hade lika i ljumskarna, en i varje. Har känt de i ljumskarna tidigare men inte reflekterat så mycket över det, är väldigt smal så tänkte väl mer bara att jag känner  allt tydligare.

    Var till läkaren och han kände på dom och sa att de var ingen fara, de var så små. Men nu upptäckte jag att jag har flera under hakan/halsen .. Bör tilläggas att jag varit/är väldigt förkyld för tillfället.

    Jag är livrädd för att de ska vara cancer. De är väldigt små i diametern, läser man på 1177 så ska man söka vård om de är över 2cm i diametern.

    Är det någon som har erfarenhet kring detta?

  • Svar på tråden Små knölar under halsen och i ljumsken
  • Carambolan

    Ingen fara. Du har lymfkörtlar både i halsen och ljumskarna. De svullnar upp när du har en infektion i kroppen, så det är helt normalt när man är lite förkyld.

  • Zoey90

    Mina körtlar brukar svullna upp under hakan/käken och i ljumskarna när jag blir riktigt förkyld. En gång hade jag en knöl under hakan som var större än en golfboll, men det gick över på någon vecka.

  • Anonym (nervös)

    Åh tack för svar! Blev genast mycket lugnare! Men de jag har i ljumskarna har nog varit där ett tag.. Väldigt små, men man kan känna dom.. Kan de vara något "rest" efter en förkylning? Läste att ibland går de inte helt ner.

  • Carambolan

    De sitter där jämt så det är inget konstigt :) Är du sjuk så blir de större och känns ännu mer n

  • Anonym (nervös)

    Men som nu till exempel kände jag två till lite större? De är fortfarande små men de känns..

  • Carambolan

    Du behöver inte oroa dig över två till, du ska ha massor av dem!

    Så här skriver 1177: "Lymfkörtlar eller lymfknutor, som de mer riktigt kallas, är små bönformade knölar. De ligger ofta samlade i grupper till exempel i armhålorna, nacken, käkvinklarna, ljumskarna, bakom bröstbenet och längs de stora blodkärlen i bukhålan. Körtlarna kan även finnas en och en utspridda i kroppen. Lymfkörtlarna är en till tio millimeter stora och består av så kallad lymfatisk vävnad. De omges av en bindvävskapsel. Det finns 500?1 000 lymfkörtlar i kroppen."

  • Anonym (nervös)

    Läkaren kunde inte säga vad det var, men jag behövde inte oroa mig?

    Jag är livrädd för cancer och liknande, hur känns en som knöl?

  • Anonym (nervös)

    Någon som har något liknande?

Svar på tråden Små knölar under halsen och i ljumsken