• modsey

    Ledighet utanför lov

    Het fråga på många håll. Nästan lika het som att vara ledig utan att barnen är lediga. Och här kommer paradoxen: I år var sista gången min man kan ta mer ledigt än den tilldelade juni, juli eller augusti semestern. Så nästa år kommer han ha semester två veckor innan våra skolbarn och bara vara ledig med dem två veckor.
    Vi kommer ansöka om ledigt utanför barnens skollov en vecka eller kanske till och med två och jag är rätt säker på att vi kommer få nej eller ett ogillande ja.
    Hur gör ni andra som inte kan styra er semester och får ledigt före eller efter att barnen slutar skolan?

  • Svar på tråden Ledighet utanför lov
  • modsey
    Alexi skrev 2016-05-26 22:18:34 följande:

    Jag hade bytt jobb...


    Det övervägs definitivt men kanske inte är löst till dess tyvärr. Men jag är helt inne på den linjen.
  • Tow2Mater

    Menar du att barnens betyg påverkas om de inte är närvarande de två sista veckorna innan sommarlovet? Jag trodde allt var satt redan då.

  • modsey
    Tow2Mater skrev 2016-05-26 23:44:00 följande:

    Menar du att barnens betyg påverkas om de inte är närvarande de två sista veckorna innan sommarlovet? Jag trodde allt var satt redan då.


    Gud nej . Barnen går i lågstadiet och jag är fullt övertygad om att en veckas ledighet eller till o med två fungerar utöver loven.

    I kommuns text står dock att typ ni har redan ett långt sommarlov så ledighet utöver det godkänns sällan. Sen vet jag stt man ändå kan få det i bland. Men principen är så
  • hammarhajen

    Man kan ju alltid hämta efter skolan direkt, åka på utflykter i hemstaden och tjuvstarta barnens sommarlov genom att hänga på stranden 14.15 en tisdag eller så. Gå på eftermiddagstomma museum och äta glass till mellis varje dag :) Ägna dagen hemma utan barn åt alla måsten så att det bara är att hämta upp barnen i skolan och landa hemma vid läggdags utan minsta lilla tvätthög att ta tag i. 

    Annars är det ju ingen som kommer polisanmäla er om ni är lediga en vecka utan att få det godkänt. Det handlar ju om ansvaret för barnens skolgång och måluppfyllelse, tar man "olovlig ledighet" kan skolan kontra med det om föräldrarna sedan klagar över att ett betyg kunde varit högre osv. Så länge ni förstår att det är ert fel om barnen missar grejer och inte kräver av skolpersonalen att de ska ta igen eller fixa åt er så händer säkert inget dramatiskt om ni reser iväg trots nekad ledighet. 

  • modsey
    hammarhajen skrev 2016-05-27 17:52:53 följande:

    Man kan ju alltid hämta efter skolan direkt, åka på utflykter i hemstaden och tjuvstarta barnens sommarlov genom att hänga på stranden 14.15 en tisdag eller så. Gå på eftermiddagstomma museum och äta glass till mellis varje dag :) Ägna dagen hemma utan barn åt alla måsten så att det bara är att hämta upp barnen i skolan och landa hemma vid läggdags utan minsta lilla tvätthög att ta tag i. 

    Annars är det ju ingen som kommer polisanmäla er om ni är lediga en vecka utan att få det godkänt. Det handlar ju om ansvaret för barnens skolgång och måluppfyllelse, tar man "olovlig ledighet" kan skolan kontra med det om föräldrarna sedan klagar över att ett betyg kunde varit högre osv. Så länge ni förstår att det är ert fel om barnen missar grejer och inte kräver av skolpersonalen att de ska ta igen eller fixa åt er så händer säkert inget dramatiskt om ni reser iväg trots nekad ledighet. 


    Visst kan man men det är ju inte riktigt lika mysigt att ha tider att passa osv under halva sin semester när resten av familjen jobbar o går i skolan.
    Vi får såklart ha en dialog med skolan om eller när det händer, men lite nyfiken hur andra med liknande problem resonerar.
  • Kina79

    Det finns en risk att jag kommer att ha det så sommaren 2018. Antingen juni, juli eller augusti.
    Då kommer jag endast ta de veckor som sammanfaller med barnens ledighet och sen ta de andra veckorna vid andra lov. Studiedagar, höstlov, jullov, påsklov etc

  • modsey
    Kina79 skrev 2016-05-29 18:50:47 följande:

    Det finns en risk att jag kommer att ha det så sommaren 2018. Antingen juni, juli eller augusti.

    Då kommer jag endast ta de veckor som sammanfaller med barnens ledighet och sen ta de andra veckorna vid andra lov. Studiedagar, höstlov, jullov, påsklov etc


    Hm stt bara vara lediga i två veckor på en sommar känns inte dom ett alternativ faktiskt hos oss.
  • äldreochklokare

    ska du/ni göra så varje år så länge barnen går i skola?
    Hur tror du alla andra gör som har arbetstider som inte synkar med skolan? 

    Jag tycker det låter som ett märkligt sätt att lösa det. Ni kanske kan göra så i år men fundera på annan lösning till nästa sommar. 

  • modsey

    B


    äldreochklokare skrev 2016-05-29 19:08:20 följande:

    ska du/ni göra så varje år så länge barnen går i skola?

    Hur tror du alla andra gör som har arbetstider som inte synkar med skolan? 

    I år har vi fp och det löser problemet. Som jag skrev så finns planer på att byta jobb där ett skäl är just detta problem 2 somrar av 3.

    Jag tycker det låter som ett märkligt sätt att lösa det. Ni kanske kan göra så i år men fundera på annan lösning till nästa sommar. 


Svar på tråden Ledighet utanför lov