• Anonym (Separation pågår)

    Rätt att få ta del av värdering

    Jag flyttade från min före detta sambo och vårt hus för ca 2 månader sedan. Jag äger och betalar fortfarande halva huset. Vi har haft huset ute till försäljning men nu har han fått lånelöfte och vill ta över huset. När förslag till bodelning gjordes räknade juristen på det pris som vi lagt ut det för via mäklare. Vi fick ett bud som var några hundra tusen lägre än det pris vi lagt ut det för. Nu har jag hört av en granne på gatan att en annan mäklare varit där och jag kan anta att han gjort en ny värdering. Har jag som hälftenägare rätt att ta del av den värderingen? Föredetta sambon och jag kommunicerar endast via sms. Varje försök till samtal slutar med att han gapar och skriker och slänger luren i örat på mej. Så han kommer ju inte att visa den eller ens erkänna att värdering är gjord. OM det nu inte visar sig att värdet blir lägre.

  • Svar på tråden Rätt att få ta del av värdering
  • Anonym (Separation pågår)
    Tow2Mater skrev 2016-05-26 23:40:55 följande:

    Varför anlitar du inte en egen värderingsman?


    Tveksamt om han släpper in mej i huset??
  • Anonym (Finns fler sätt!)

    Du kan begära ut huset till försäljning, sedan har säljaren rätt och välja köpare.

    Då får du en rättvis värdering på huset, går den på bud som läget är nu i bostadsmarknaden kan den gå upp.

    Ditt ex kan då välja och köpa huset för det högsta budet som lagts eller sälja och ni delar på vinsten.

  • Anonym (Druv)
    Anonym (Separation pågår) skrev 2016-05-27 00:10:14 följande:

    Tveksamt om han släpper in mej i huset??


    Men du äger ju fortfarande halva säger du, då tror jag inte att han neka dig.
Svar på tråden Rätt att få ta del av värdering