• Yoker

    Hur länge var du arbetslös efter examen?

    Jag blir snart utexaminerad (flumutbildning till råga på allt) och överallt hör man om hur arbetslösheten stiger, särskilt bland unga. Hur länge tog det för dig att hitta jobb efter examen? Var det ett jobb du verkligen ville ha/som du är utbildad till, eller fick du kämpa för att få t.ex ett städjobb och sen ta dig uppåt därifrån?

  • Svar på tråden Hur länge var du arbetslös efter examen?
  • Carambolan

    När jag tog min kandidat skulle jag få barn tre månader senare så då sökte jag inte jobb utan var arbetslös den tiden. Fick ett jobberbjudande två månader efter att sonen föddes som jag påbörjade efter ledigheten.

    När jag tog mastern skrev jag kontrakt samma dag som jag lämnade in min uppsats, men de kunde inte låta mig börja precis vid semestern så jag var arbetslös i två månader före tillträdet.

  • gbgumman

    Min man var arbetslös ca 3 månader. Jag började mitt vikariat två veckor innan min examen. Det konstiga är att det har alltid varit svårare i min bransch men det var också därför jag inte kunde tacka nej.

  • Anonym (Kim)

    Inte en dag...

    Varför har du gått något som du själv nedlåtande kallar flumutbildning?

  • Studentpappa

    Skrev på 6 månader innan examen fick exjobb+jobb, nedläggningsbesked under exjobbet men då jag redan skrivit på fick jag ändå börja. Sökte nytt jobb och fick det + 4 mån avgångsvederlag, sjuk vändning från att vara olycklig över att få sparken


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Journalist)

    Jag är journalist och det är väldigt svårt att få fast jobb i branschen. Men jag vikarierade på en tidning under studietiden och fortsatte där efter examen. Var vikarie på några olika tidningar i cirka 4,5 år innan jag fick tillsvidareanställning på 100 % och kunde "pusta ut". Så: 0 dagar som arbetslös, men 4,5 år innan jag fick fast tjänst.

  • gbgumman
    Anonym (Kim) skrev 2016-05-27 06:40:49 följande:

    Inte en dag...

    Varför har du gått något som du själv nedlåtande kallar flumutbildning?


    Löste också en utbildning som oftast leder till arbetslöshet men man kan lyckas ändå. Son sagt så har jag inte heller varit arbetslös en enda dag. Jag var på jobbet när ni klass tog examen och jag fick mitt bevis hemskickat. Tog sem. För att kunna delta när jag gick upp med min master.
  • Hundtoka90

    Tog en kandidatexamen för fyra år sedan, har fortfarande inte fått jobb inom det. Har sökt aktivt hela tiden. Har dock inte varit arbetslös utan arbetat med det alla får jobb inom - vården...

  • gbgumman
    Anonym (Journalist) skrev 2016-05-27 07:50:04 följande:

    Jag är journalist och det är väldigt svårt att få fast jobb i branschen. Men jag vikarierade på en tidning under studietiden och fortsatte där efter examen. Var vikarie på några olika tidningar i cirka 4,5 år innan jag fick tillsvidareanställning på 100 % och kunde "pusta ut". Så: 0 dagar som arbetslös, men 4,5 år innan jag fick fast tjänst.


    Olika branscher men de liknar varandra. Tack och lov sa hon upp sig hon jag vikariera för och chefen var nöjd med mig så jag fick ca 6 vick innan jag fick fast.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Journalist) skrev 2016-05-27 07:50:04 följande:

    Jag är journalist och det är väldigt svårt att få fast jobb i branschen. Men jag vikarierade på en tidning under studietiden och fortsatte där efter examen. Var vikarie på några olika tidningar i cirka 4,5 år innan jag fick tillsvidareanställning på 100 % och kunde "pusta ut". Så: 0 dagar som arbetslös, men 4,5 år innan jag fick fast tjänst.


    Strax över ett år som arbetslös för mig, och därefter 5 år utan fast tjänst. (Är också journalist.)
  • Carambolan

    Vi var 12 som gick mitt masterprogram (kombinationsprogram statsvetenskap/företsgsekonomi/sociologi). Av oss var det 8 som fick kvalificerade jobb kort efteråt, och 7 av oss fick det genom praktikplatsen de hade under termin 3. De andra fyra gick tillbaka till sina gamla jobb i vården/på lager och har blivit kvar, fem år senare.

  • Anonym (C)

    Jag lämnade in mitt examensarbete idag, är ledig nästa vecka och börjar sedan jobba!

  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2016-05-27 07:51:02 följande:

    0 dagar. Lämnade in exjobbet på fredagen. Började mitt nya jobb på måndagen.


    Med andra ord 2 dagar (lördag och söndag)
  • Anonym (Egalia)

    Inte alls eftersom jag hade fått jobb på ett ställe där jag haft arbetsplatsförlagd utbildning under tiden jag läste.

  • Anonym (Sommarlov)

    Sökte en traineetjänst på ett större företag under andra halvan av exjobbet, fick det och tog sommaren ledig innan tjänsten började i september. Så jag var väl rent tekniskt arbetslös i tre månader men hade ju jobb säkrat.

Svar på tråden Hur länge var du arbetslös efter examen?