• Rödaskor

    Vågar man ha katten ute?

    Kommer snart flytta och kommer bo så det är möjligt att låta katten gå ute,

    Men vågar man katten gå ute själv? Tycker man hör så mycket om människor som plågar ihjäl djur för skojs skull.

    Förra året tyckte jag det var så mycket rapporter om ihjälslagna igelkottar så jag började tappa tron på mänskligheten

  • Svar på tråden Vågar man ha katten ute?
  • viseversa

    Tyvärr finns det mycket sjuka idioter. Där vi bodde förut var det någon som la ut förgiftade köttbullar där katter och hundar och andra djur brukade gå. Samt spikade upp katter på träd. Hade jag haft en social katt som var orädd för folk hade jag inte vågat ha den ute. Däremot en katt som inte bryr sig om andra människor och drar så fort dom kommer hade jag kunnat ha ute. Men ja man blir ju orolig såklart.

  • EnGladPingvin

    Vi har sk utekatter och det går inte att komma undan att det är en risk. Det finns sjuka människor, även i de lugnaste områdena kör det ibland bilar för fort, de kan bli ormbitna m.m. Jag oroar mig när de är ute längre än de brukar, men samtidigt ser jag hur bra de mår av att få gå ut på egen tass. Då vi bor så att vi kan släppa ut dem väljer vi därför att göra det. Helst hade jag velat ha dem inne i tryggheten, men att se hur bra de mår och hur de njuter av att få leva ut sina naturliga instinkter, smyga bland buskar, jaga möss, spana på allt som rör sig, följa lukter och ljud i naturen, etc väger över.

    Vi har lärt våra katter att komma när vi slår i en bjällra genom att alltid använda den när de får godis eller extra god mat. Är de mitt inne i en musjakt kan det ta en stund, men de kommer oftast. Vi håller dem dessutom alltid inne på natten och om vi ska vara borta längre stunder än bara någon timme. Vi har också pratat med alla grannar så de vet att det är våra katter. 

  • Maloubo

    Min bästa vän har 2 katter som hon går ut med varje dag i koppel.Dom är så vana och lyckliga så de åker med till stan,promenerar i skogen mm.Mina katter är ute,men vi bor på landet.Visst finns det faror här med tex ormar,men katterna är mycket lyckliga.

  • Fröken Apelsin

    Det beror på vad det är för område, är det ett hyfsat lugnt område utan allt för mycket problem skulle jag släppt ut katten. Tänk på att det inte ska vara jättemycket trafik heller, den vanligaste dödsorsaken för utekatter enligt Agria är att de blir påkörda.

    Tänk på att du måste ha katten inne en månad först för att den ska lära sig vart den bor och att man bör gå ut med katten i koppel i början så den lär sig hitta i området. Då ser du hur den reagerar utomhus också.

    Innan du släpper ut katten är det viktigt att den är kastrerad, ID märkt och vaccinerad.

  • Dexter dot com

    Jag har själv utekatt som har kattlucka och kommer och går som han vill men jag är orolig fast jag bor mitt ute på landet utan grannar. Är din katt nöjd med att vara inne tycker jag du ska ha den inne och gå ut med den i sele. Är din katt (som min) missnöjd och vantrivs med innelivet så får du ju överväga riskerna med trafik, elaka människor, vilda djur och att den blir instängd med vinsten att den får gå ut och ha sin frihet.

  • Rödaskor

    Svårt att bestämma mig, hon är id-märkt, kastrerad och behöver bara återuppta vaccinering så är hon redo.

    Vet att hon älskar att vara ute men skulle ju aldrig förlåta mig själv om något hände henne

Svar på tråden Vågar man ha katten ute?