• Anonym (Parad­oxalt)
    Äldre 27 May 05:27
    1050 visningar
    20 svar
    20
    1050

    Anses det mer accepterar att kritisera Kristendomen än Islam?

    I vårat samhälle, idag. Vad tycker ni? Om ja: Varför är det så?

  • Svar på tråden Anses det mer accepterar att kritisera Kristendomen än Islam?
  • Äldre 27 May 05:54
    #1

    Jo, kanske det är så. Det är som att folk är mer rädda för att kritisera islam, för då tror de att de ska bli kallade för "rasister". Kristendomen är det däremot fritt fram med. 

  • Anonym (Parad­oxalt) Trådstartaren
    Äldre 27 May 06:03
    #2

    Vad tycker du själv om de båda religionerna?

  • Äldre 27 May 06:29
    #3

    Att de hör hemma i varsin världsdel.

  • Anonym (Parad­oxalt) Trådstartaren
    Äldre 27 May 06:30
    #4

    Är du inte religiös själv?

  • Anonym (M)
    Äldre 27 May 06:35
    #5

    Generellt sätt är det väl mer accepterat att kritisera den egna gruppen än en annan grupp. Dvs det är mer accepterat att en person från ett muslimskt land kritiserar islam än att smma person kritiserar hinduismen eller kristendomen (och motsatt).

    Det är också mer accepterat att kritisera majoritetssamhället än minioritetssmhället.

    Sen är det också mer accepterat att föra fram kritik om det man har djup kunskap om. Kritik mot kritik uppkommer oftast när den är baserat på okunskap och/eller när man kan ifrågasätta syftet med kritiken. Likaså är det skillnad på att kritisera en religion och att kritisera en individ utifrån ens egna föreställningar om dennes religionsutövning.

    Religionskritik och debatt förekommer på många olika ställen, bland akademiker, personer på "religiösa positioner" osv. Inom de sammanhangen diskuteras nog de flest religioner lika flitigt.

  • Anonym (M)
    Äldre 27 May 06:38
    #6
    +1

    Får väl tillägga att på nätet verkar det mer accepterat att kritisera islam och muslimer än kristendom och kristna, i alla fall verkar det förekomma mer på olika forum. Misstänker att det kan vara så även i vardagliga sammanhang (hemma hos folk osv), men det vet jag förstås inte.

  • Äldre 27 May 06:54
    #7
    Anonym (Paradoxalt) skrev 2016-05-27 06:30:47 följande:

    Är du inte religiös själv?


    Hur menar du då? Jag är i alla fall inte medlem i något samfund.
  • Äldre 27 May 06:56
    #8
    Anonym (M) skrev 2016-05-27 06:38:13 följande:

    Får väl tillägga att på nätet verkar det mer accepterat att kritisera islam och muslimer än kristendom och kristna, i alla fall verkar det förekomma mer på olika forum. Misstänker att det kan vara så även i vardagliga sammanhang (hemma hos folk osv), men det vet jag förstås inte.


    Läs bara i tråden om bibelskola för fyraåringar här på FL, så får du se att kristna inte slipper undan på nätet.
  • Anonym (Hindu­)
    Äldre 27 May 13:14
    #9

    När muslimer kritiseras är det alltid någon som kommer dragandes med "ja men kristna då, de är minsann inte bättre!"

    När kristna kritiseras är det inte lika vanligt med "ja men muslimer då".

  • Äldre 27 May 13:24
    #10
    +2

    Ja, så är det nog. Varför? Kristendomen har ju i vårt samhälle (och i viss mån även globalt) en ovanifrånställning. Kristendomen är den dominerande religionen i vårt eget samhälle och i de rika delarna av världen. Exempelvis kopplar man lätt ihop kristendom med landet USA, och USA är världens mäktigaste nation. Det är alltid lättare, och på något sätt även mer lämpligt, att sparka uppåt. 


    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Vakna­!)
    Äldre 27 May 16:28
    #11

    Ja absolut. Minsta lilla "dåliga" åsikt om islam så blir man klassad som rasist! Islam får helt enkelt inte kritiseras längre för då får man sannerligen på skallen. Märkligt när det fortfarande är helt fritt att utrycka vilka åsikter som helst om vilken annan religion som helst, men inte islam inte. Då blir folk anmälda till höger och vänster för rena stollerierna. Ingen giltig biljett på bussen och får inte gå ombord= chauffören anmäld för rasism. Är det rätt eller ens logiskt i nån ände?!

  • Äldre 27 May 17:59
    #12
    Anonym (Vakna!) skrev 2016-05-27 16:28:14 följande:
    Ja absolut. Minsta lilla "dåliga" åsikt om islam så blir man klassad som rasist! Islam får helt enkelt inte kritiseras längre för då får man sannerligen på skallen. Märkligt när det fortfarande är helt fritt att utrycka vilka åsikter som helst om vilken annan religion som helst, men inte islam inte. Då blir folk anmälda till höger och vänster för rena stollerierna. Ingen giltig biljett på bussen och får inte gå ombord= chauffören anmäld för rasism. Är det rätt eller ens logiskt i nån ände?!
    Märkligt ändå. Jag kritiserar islam relativt ofta, både här och ute i verkligheten. Ingen skriker rasist efter mig och ingen anmäler mina inlägg. Inte heller stöter jag på så där jätteofta att människor skriker rasist efter någon annan heller, även om det händer då och då. Grinollar som skriver sakersom "Vakna!" och gråter över att de inte får göra något längre i det här landet utan att just bli kallad rasist stöter jag däremot på hela tiden och överallt. 
    Behold, i come as a thief.
  • Äldre 27 May 18:30
    #13
    Johan75 skrev 2016-05-27 13:24:38 följande:

    Ja, så är det nog. Varför? Kristendomen har ju i vårt samhälle (och i viss mån även globalt) en ovanifrånställning. Kristendomen är den dominerande religionen i vårt eget samhälle och i de rika delarna av världen. Exempelvis kopplar man lätt ihop kristendom med landet USA, och USA är världens mäktigaste nation. Det är alltid lättare, och på något sätt även mer lämpligt, att sparka uppåt. 


    Johan75 skrev 2016-05-27 17:59:20 följande:
    Märkligt ändå. Jag kritiserar islam relativt ofta, både här och ute i verkligheten. Ingen skriker rasist efter mig och ingen anmäler mina inlägg. Inte heller stöter jag på så där jätteofta att människor skriker rasist efter någon annan heller, även om det händer då och då. Grinollar som skriver sakersom "Vakna!" och gråter över att de inte får göra något längre i det här landet utan att just bli kallad rasist stöter jag däremot på hela tiden och överallt. 
    Jag skriver under på båda dessa.

    You are the creators and the curators of your own lives
  • Anonym (Nja)
    Äldre 27 May 18:50
    #14

    Jag upplever det nog lite tvärtom. Att folk inte inser att många problem handlar om  samhällsstrukturer, inte religioner. Och idag ( till skillnad mot för bara fem år sedan ) är det ju nästan pk att klaga på islam och muslimer, så jag känner faktiskt att det är tvärtom.

  • Anonym (E)
    Äldre 27 May 19:18
    #15

    Jag vet inte, jag tycker nog att det är väldigt vanligt att islam blir kritiserat och det är bra. 
    Alla religioner ska granskas och nagelfaras, då religion är grunden till väldigt mycket elände i världen. 
    Däremot upplever jag att många av dom som kritiserar islam inte förmår skilja på religionen islam och individen som är muslim.
    Man drar ofta fram dom mest hårresande exemplen ur koranen och låter det få representera alla muslimer, man drar alla muslimer över samma kam och anklagar alla för något bara ett fåtal extremister står för. Det är ungefär som att anklaga alla nordiska män för att vara som Breiwik. 
    Då har man lämnat religionskritik och övergått till rasism. 
    Och det är säkert också dom som klagar på att dom blir anklagade för att vara rasistiska.
    Inget är så svårt som att se bjälken i sitt egna öga. 

  • Äldre 27 May 19:24
    #16
    Furienna skrev 2016-05-27 06:29:16 följande:

    Att de hör hemma i varsin världsdel.


    I varsin världsel? Vilken religion hör hemma i vilken världsdel menar du?
  • Äldre 28 May 10:19
    #17
    CarinaL26 skrev 2016-05-27 19:24:11 följande:
    I varsin världsdel? Vilken religion hör hemma i vilken världsdel menar du?
    Kristendomen = Västvärlden. 
    Islam = Mellanöstern.
  • Äldre 28 May 10:41
    #18

    Tvärt om. Kristendomen har ju städat upp sitt medeltida förflutna. Medans Islam fortfarande lever kvar i tankebanor som inte alls kan accepteras i vårat samhälle. Tänker då på barnäktenska, månggifte, fri våldtäkt av alla ickemuslimer, död åt alla homosexuella mm.

  • Äldre 28 May 11:19
    #19
    Furienna skrev 2016-05-28 10:19:14 följande:

    Kristendomen = Västvärlden. 

    Islam = Mellanöstern.


    Du tror att Jesus har germanskt ursprung?

    Båda religionerna härstammar från Mellanöstern.
  • Äldre 28 May 12:40
    #22
    CarinaL26 skrev 2016-05-28 12:12:17 följande:
    Vilket inte innebär att Buddhismen inte hör hemma i Indien. På samma sätt kan du inte påstå att kristendomen inte hör hemma i Mellanöstern. Och den stora kristna delen av Afrika verkar du glömt bort.
    Det är ju snarare att islam inte hör hemma i Västvärlden och att hinduismen inte hör hemma i Östasien.  

    Afrika är ju en sak för sig. Där finns det både kristna och muslimska länder. 
Svar på tråden Anses det mer accepterar att kritisera Kristendomen än Islam?