• Anonym (Märkligt)

    Ni tjejer som helst vill ta hela föräldraledigheten

    Varför vill ni inte låta barnens pappa få knyta an tidigt till sina barn?

  • Svar på tråden Ni tjejer som helst vill ta hela föräldraledigheten
  • Anonym (...)

    Man jobbar ju ca 10 h per dag (inkl. Resa).

    Då finns det 14 h över för den föräldern som jobbar att umgås med sitt barn :) löser sig nog ska du se!

    Barnet sover runt 16h/dygn, kan ju hoppas att det infaller någorlunda fördelat över dagen så både mor och far får behövlig vila.

  • Anonym (Bondmora)

    Därför att fadern till barnet är bonde, och om djuren ska överleva kan han inte vara hemma på heltid med barnet.

    Däremot

    Om jag är hemma kan jag hjälpa till med de lättare sysslorna och på så vis får vi fler timmar ihop som familj än vi hade fått om han var "ledig" och jag jobbade.

  • Anonym (mamma)

    Vi delade 50/50 med första barnet, jag var ledig de första 8 månaderna, pappa var hemma 12 (jobbar tiiiidig morgon). När vi bytte hann jag träffa barnet en timma om dagen. Därför tog jag så gott som all fledighet med barn 2, då fick vi båda mycket tid med barnen, annars haee jag återigen fått träfa de 1-2 timmar/dag...

  • Anonym (Sara)

    Nu är ju jag en kvinna och således ingen tjej, men jag svarar i alla fall. Anledningen till att jag tagit ut den mesta av föräldraledigheten, förutom 90 dagar, är pga att min lön är mycket sämre än pappans. Vi skulle få svårt att få ihop det ekonomiskt.

  • Anonym (Därför)

    För att vi inte har råd med det, rent krasst. Han tjänar mer än jag och kommer dessutom att få FP på lägsta nivån eftersom han inte har hunnit jobba en längre tid.

  • LFF

    Uttagsmässigt från Försäkringskassan har vi tagit ungefär lika. Antal dagar vi varit hemma har jag varit hemma betydligt längre då vår ekonomiska situation gjorde det till det lämpligaste. Vi ville inte att barnen skulle börja förrän tidigast vid 18 månader eller den 3 månaderhöstintagning som följde efteråt samt ha dagar kvar för att kunna förlänga somrarna med. Pappan var hemma totalt 6 månader, tre månader var vi hemma tillsammans och tre månader han ensam.

  • ostpaj

    För att jag tycker att hans lama, half ass way att ta hand om barnet var odugligt. T.ex en vanlig morgon blev det en näve pepparkakor, saft i nappflaska och sätta framför teven i babysitter för att han själv "behövde vakna" och sitta ute, röka ett halvt pkt cigg, dricka fyra koppar kaffe och sitta med sin näsa i plattan. Efter första koppen kaffe och när han skulle hämta ny kunde han ta barnet och lägga i spjälsängen. "Hon var trött". Vänta, du proppar henne full med socker och hon har vart vaken i 40 minuter och var trött?! Men är jag hemma är hon vaken en hel fm. Hur är det möjligt? Nä, då kan jag lika bra göra allting själv. Som vanligt. Tack och lov bor vi inte ihop längre.

  • Anonym (EKONOMIN)

    Därför att jag fick ut 12000/månaden på föräldrapenning och min sambo studerade och hade fått ut typ 4500. jag hade inte kunna arbeta så mycket så att det hade vägt upp. Hade han tagit ut hade våra liv fullständigt havererat pga inkomsten.

  • Jill 79

    För att jag vill vara hemma så länge som möjligt. Han älskar att jobba och jag vill gärna vila upp mig från jobbet. Vi har tyvärr inte råd att ta mindre än 5 dagar per vecka så det blir väl ett drygt år hemma för mig och ett par månader för honom.

Svar på tråden Ni tjejer som helst vill ta hela föräldraledigheten