• Anonym (18 årig kille)

    Har min mamma rätten att bestämma om jag ska få gå och festa eller inte?

    Är 18 år och fyller 19 detta år. Idag vill jag gå ut och festa och de har jag sagt sen 2 dagar tillbaka men min mamma tillåter mig inte då hon "inte kan sova då". Jag blir förbannad över detta då jag sagt de för dagar sen och dessutom är 18 år och kan välja själv. Då hotar hon med att jag bor hemma och att hon lagar min mat etc och att hon därför har rätten att bestämma detta.

    Jag känner personligen att jag som är 18 år själv får bestämma när jag ska dra ut och festa och inte, speciellt en fredagskväll. Vad säger ni? Har jag eller min mamma rätt här?

  • Svar på tråden Har min mamma rätten att bestämma om jag ska få gå och festa eller inte?
  • lövet2

    Båda har rätt. Du är 18 och bestämmer över ditt liv, ja. Men hon äger huset du bor i. Hennes hus - hennes regler. Om hon inte vill ha hem ett fyllo mitt i natten, så har hon rätt att säga nej till det.
    Om du däremot gör upp om att sova någon annanstans, så blir det knivigare. Då har du plötsligt mer rätt än hon ...

  • Anonym (Hmm)

    Kan och kan... hon kan inte kasta ut dig för att du går på fest och kommer hem sent. Hon är försörjningsskyldig tills du har avslutat gymnasiet.

  • Carambolan

    Kan hon inte sova för att hon är orolig när du är borta eller för att du stör när du kommer hem? Hitta källan till problemet så kan ni säkert hitta en kompromiss som gör båda nöjda.

  • elmadumle

    Du bor hos henne och hon bestämmer än så länge fast du är 18, men om du inte brukar komma hem skitfull, dragandes på killar hit och dit och lever rövare så tycker jag att du ska få gå ut med dina kompisar. Jag krävde av mina att så länge de bodde hemma som myndiga så skulle de höra av sig och alltid svara om jag ringde, det hör till normalt hyfs.

  • Anonym (Fel)

    Fel hans mamma har bara försörjningsstöd till han fyllde 18 sen så behöver hon inte försörja längre. Men det är klart man som föräldrar försörjer sina barn tills dom har ett jobb eller inkomst som är mer än bara studiebidraget.


    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-27 21:25:10 följande:

    Kan och kan... hon kan inte kasta ut dig för att du går på fest och kommer hem sent. Hon är försörjningsskyldig tills du har avslutat gymnasiet.


  • Egon den stora

    Ni kan säkert hitta någon form av kompromiss det är så man gör som vuxen. Ingen har absolut rätt, men båda kan säkert bli hyfsat nöjda.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fel) skrev 2016-05-27 21:43:40 följande:

    Fel hans mamma har bara försörjningsstöd till han fyllde 18 sen så behöver hon inte försörja längre. Men det är klart man som föräldrar försörjer sina barn tills dom har ett jobb eller inkomst som är mer än bara studiebidraget.


    Enligt 7 kap 1 § Föräldrabalken (FB) upphör föräldrarnas underhållsskyldighet när barnet fyller arton år men om barnet fortfarande går i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, men som längst till dess att barnet fyller tjugoett år. Till sådan skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Fel) skrev 2016-05-27 21:43:40 följande:

    Fel hans mamma har bara försörjningsstöd till han fyllde 18 sen så behöver hon inte försörja längre. Men det är klart man som föräldrar försörjer sina barn tills dom har ett jobb eller inkomst som är mer än bara studiebidraget.


    Fel igen, om man studerar på gymnasiet måste föräldrarna ordna försörjningen tills man är 20.
  • Anonym (Fel fel)
    Anonym (Fel) skrev 2016-05-27 21:43:40 följande:

    Fel hans mamma har bara försörjningsstöd till han fyllde 18 sen så behöver hon inte försörja längre. Men det är klart man som föräldrar försörjer sina barn tills dom har ett jobb eller inkomst som är mer än bara studiebidraget.


    Föräldrarna är försörjningsskyldiga fram tills barnet fyller 18 , men går barnet i gymnasiet är föräldrarna ändå skyldiga att underhålla sitt barn hela gymnasietiden ut!!! dock högst tills barnet fyller 21 år.

    Sen hjälper man ju till som förälder efter sin förmåga - frivilligt om man vill.
  • Anonym (I was 18 once)

    Din mamma kan inte med lagens rätt hindra dig. Däremot tycker jag att du bör lyssna på din mamma och ha en konstruktiv diskussion om detta. Jag förstår att du själv känner dig säker på att inget dumt kommer hända och du kommer vara ansvarsfull etc. Men för din mamma kommer du alltid vara hennes lilla tjej och du får nog ha lite förståelse för att hon kommer tycka det är jobbigt när du nu ska ut i världen och uppleva saker själv. Det bästa är väl om ni kan respektera varandra så att båda kan känna sig lugna och trygga? Ni bor tillsammans och då måste man ju faktiskt ta hänsyn åt båda hållen. Hoppas ni hittar en bra lösning!

  • Anonym (18 årig kille)
    Anonym (I was 18 once) skrev 2016-05-28 07:55:13 följande:

    Din mamma kan inte med lagens rätt hindra dig. Däremot tycker jag att du bör lyssna på din mamma och ha en konstruktiv diskussion om detta. Jag förstår att du själv känner dig säker på att inget dumt kommer hända och du kommer vara ansvarsfull etc. Men för din mamma kommer du alltid vara hennes lilla tjej och du får nog ha lite förståelse för att hon kommer tycka det är jobbigt när du nu ska ut i världen och uppleva saker själv. Det bästa är väl om ni kan respektera varandra så att båda kan känna sig lugna och trygga? Ni bor tillsammans och då måste man ju faktiskt ta hänsyn åt båda hållen. Hoppas ni hittar en bra lösning!


    Står rätt klart 18 årig kille ;) men whatever haha fattar vad du menar. tack för svaret :D
  • Påven Johanna

    Kan hon inte sova får hon väl vara vaken. Klart att du ska gå på fest. Har hon inte gjort sådant själv när hon var i äldre tonåren? 

  • Anonym (I was 18 once)
    Anonym (18 årig kille) skrev 2016-05-28 14:28:17 följande:

    Står rätt klart 18 årig kille ;) men whatever haha fattar vad du menar. tack för svaret :D


    Hahahahaha förlååååt jag kollade inte alls på nicket! Byt lilla tjej till lilla kille helt enkelt. Samma svar gäller ;)
  • Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-05-27 21:25:10 följande:

    Kan och kan... hon kan inte kasta ut dig för att du går på fest och kommer hem sent. Hon är försörjningsskyldig tills du har avslutat gymnasiet.


    Anonym (Nej) skrev 2016-05-27 22:22:23 följande:
    Enligt 7 kap 1 § Föräldrabalken (FB) upphör föräldrarnas underhållsskyldighet när barnet fyller arton år men om barnet fortfarande går i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, men som längst till dess att barnet fyller tjugoett år. Till sådan skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

    Vem gör något åt det om barnet mot förmodan blir utslängd trots att hen fortfarande går i skolan?


    Jag blev utslängd när jag gick gymnasiet, 18 år gammal, var hemlös i 1 månad, fick matrester ifrån skolan så jag klarade mig genom dagen. Ingen brydde sig ett skit om min mor va försörjningsskyldig eller underhållsskyldig :P 

  • Anonym (8)

    ni svarar rätt korkat många här. Det är sunt förnuft och kommunikation som gäller. prata med din mamma, gör upp nåt som ni båda kan acceptera. 

Svar på tråden Har min mamma rätten att bestämma om jag ska få gå och festa eller inte?