• CEZ

    LCHF-FÖRESPRÅKARE! Vad tycker ni om detta?

    Hej!

    Min sambo äter "lchf" och har gjort det i många år. Han har ett tidigare socker- och matberoende i bagaget men upplever att han lättare håller det under kontroll med sin nuvarande kosthållning.

    En stor del av hans kost består av korv, färdiga hamburgare som han steker, fiskbullar, charkprodukter, lightläsk etc. Smör och grädde. Han är också väldigt förtjust i hämtmat - indiskt, thai, kebab... brukat självklart beställa utan ris, pommes, bröd m.m. För ett halvår sedan flyttade vi ut en bit från stan vilket har gjort att tillgången på sådan mat är begränsad, så nu äter han det mer sällan tack och lov.

    När han började äta lchf gick han ner ca 25 kg. Jag träffade honom precis efter denna viktnedgång och hade ingen aning om han förhållande till mat. Nu, efter 6 år har han gått upp alla 25 kg + lite till. Kan det bero på lightläsken? Jag har läst, bla på Kostdoktorns sida, att lightläsk och sötningsmedel kan sänka ketonern i blodet och få kroppen att börja producera insulin. Inte bra om man oftast ligger på ett kaloriöverskott vilket jag tror han gör dagligen. Han själv menar att man oftast äter färre kalorier/dag med lchfkost men han har rätt dålig koll på hur mycket kalorier processer kött innehåller jämfört med naturligt, oprocessat kött (som jag trodde var standard inom lchf?). Han äter också väldigt ofta, efter frukost går det oftast bara några timmar, 3-4 innan han äter lunch. Och då har frukosten oftast varit mastig med mycket fett och ägg. Inte äns jag hinner bli hungrig igen på den korta tiden och jag äter kolhydratskost. Han ursäktar sig också med att någonting är "lchf", och att det då är ok att äta obegränsat av det, typ. Som en viss typ av glass med väldigt få kolhydrater som han köpte minst 2-3 gånger i veckan under en tid och tryckte i sig (ett helt packet, själv...för det är ju "lchf-glass".

    Så, vad säger ni? Kan det vara så att han lurar sig själv att han äter bra bara för att han utesluter kolhydrater? Han äter rätt mycket kål, broccoli, sallad (om jag gör iordning en vilket jag gör nästan varje dag), ägg också så inte bara skräp, men övervägande dålig mat ändå. Kan viktuppgång bero på att han äter lchf på fel sätt? Eller beror det på att han fuskar ibland? Ikväll drack han till exempel en öl, 33 cl. Inga mängder som sagt och händer typ 1-2 går i månaden.

  • Svar på tråden LCHF-FÖRESPRÅKARE! Vad tycker ni om detta?
  • Carambolan

    Man behöver inte vara insatt i lchf för att höra att han både äter dålig mat och alldeles för mycket mat.

  • Hen

    Utemat = indiskt, thai, kebab osv innehåller socker. Alla innehåller ( vitt ) socker, utan undantag,

    Köpeglass = socker. 

    Han utesluter alltså inte kolhydrater. 

  • Svantesvart

    Hej!

    Jag har erfarenhet av samma problematik som din sambo och har nu ätit lchf i fem år. Hade tidigare ett komplicerat förhållande till socker och mat. Jag misstänker att han kanske fuskar när du inte ser och inte vill erkänna det för dig (likt många andra missbruk sker det ofta dolt för dem man älskar). 

    Om man följer lchf hyfsat är det väldigt svårt att gå upp så mycket i vikt. 

    Du verkar vara en stöttande person som vill honom väl och skulle kanske kunna fråga honom om det och hjälpa honom att komma in i hans positiva mönster igen om det kommer fram att han inte har klarat av att hålla dieten? I så fall skulle du kunna stötta honom i att köra en striktare period för att bli av med sockersuget igen. 

    Hoppas det går bra och att du får ett ärligt svar från honom! Lycka till!

  • Anonym (Fel)
    Han verkar inte ha nån större koll på LCHF. Bara för att nånting är godkänt som LCHF så betyder det inte att man kan äta obegränsat av det. Ost, grädde och andra mejeriprodukter är t.ex. LCHF men för mycket av det kan hämma viktnedgång. Det kan bli för mycket kolhydrater och mjölksockret kan ställa till bekymmer. Rekommendationen är att inte äta mer än 3 dl mejeroprodukter om dagen. En del måste sluta med mejerier (förutom smör) helt och hållet för att få resultat.

    En annan sak också är att inom LCHF förespråkas så ren och oprocessad mat som möjligt. I princip inga charkprodukter (nej vi äter inte bacon i mängder). Fiskbullar innehåller potatismjöl och det är inte LCHF. Vad gäller hämtmaten så bör man vara mycket restriktiv med det också. Jag kan också äta en kebabsallad utan strips ibland men jag är ganska säker på att såsen innehåller socker. Och indisk och thai mat är det garanterat socker i.

    Vad gäller lighläsk så kan en del dricka det men alla kan inte det. Sötningsmedlet påverkar i sej inte insulinproduktionen men den söta smaken kan lura hjärnan att skapa ett sötsug.

    Att han äter så ofta som du säger betyder att han är antingen hungrig eller sugen. Äter man ordentligt efter LCHF så blir man inte det utan man blir mätt och håller sej mätt, samt att suget försvinner. Jag äter oftast inte mer än två gånger om dagen. Är helt enkelt inte hungrig oftare för jag ser till att äta mej mätt och mer rätt LCHFmat så håller man sej mätt.

    Han behöver läsa på vad LCHF faktist är för vad jag kan läsa av din TS så har han inte en aning.
  • CEZ
    Svantesvart skrev 2016-05-27 21:58:00 följande:

    Hej!

    Jag har erfarenhet av samma problematik som din sambo och har nu ätit lchf i fem år. Hade tidigare ett komplicerat förhållande till socker och mat. Jag misstänker att han kanske fuskar när du inte ser och inte vill erkänna det för dig (likt många andra missbruk sker det ofta dolt för dem man älskar). 

    Om man följer lchf hyfsat är det väldigt svårt att gå upp så mycket i vikt. 

    Du verkar vara en stöttande person som vill honom väl och skulle kanske kunna fråga honom om det och hjälpa honom att komma in i hans positiva mönster igen om det kommer fram att han inte har klarat av att hålla dieten? I så fall skulle du kunna stötta honom i att köra en striktare period för att bli av med sockersuget igen. 

    Hoppas det går bra och att du får ett ärligt svar från honom! Lycka till!


    Har också tänkt att han fuskar när jag inte ser. De senaste månaderna har vi varit föräldralediga båda 2 och således varit tillsammans typ 24/7 så jag känner ändå att jag borde ha hyfsad koll på om han ätit något i smyg. Jag äter själv inte godis, kakor eller liknande så vi har aldrig sådant hemma. Jag har försökt ta upp detta med honom men han blir defensiv direkt, troligtvis för att det är ett så känsligt ämne. Idag åt vi en tvärschysst middag med stekt tonfiskfilé, avokadoröra och grönsallad med halloumi och solrosfrön, men lagar han middag blir det stekt korv (med massa e-ämnen, dextros...) och ägg. Vill försöka få honom att förstår att det inte bara handlar om kolhydrater, maten han äter är dålig trots lågt kolhydratsinnehhåll...
  • Alexi

    Men ni kan väl prata om vad som är hälsosam mat? Vad ni vill ge ert barn för matvanor. Inte äta massa tillsatser, eämnen, socker och processat.

  • CEZ
    Alexi skrev 2016-05-27 22:22:14 följande:

    Men ni kan väl prata om vad som är hälsosam mat? Vad ni vill ge ert barn för matvanor. Inte äta massa tillsatser, eämnen, socker och processat.


    Vårat barn äter samma mat som mig, min sambo äter sin egen mat som han lagar själv (om inte jag föreslår gemensam middag som ikväll). Då lagar jag vad jag anser är bra lchf-mat och sonen får även någon typ av kolhydrat till. Qinoa blev det ikväll. Är noga med mitt barns kost, han får aldrig processat kött av mig och min sambo får onda ögat av mig om han ger vår son det. Det märkliga i det hela är ju också att jag gärna lagar mat åt sambon då jag tycker om att laga mat, men oftast vill han äta sina stekta korvar och hamburgare....
  • CEZ
    Anonym (Fel) skrev 2016-05-27 22:09:34 följande:

    Han verkar inte ha nån större koll på LCHF. Bara för att nånting är godkänt som LCHF så betyder det inte att man kan äta obegränsat av det. Ost, grädde och andra mejeriprodukter är t.ex. LCHF men för mycket av det kan hämma viktnedgång. Det kan bli för mycket kolhydrater och mjölksockret kan ställa till bekymmer. Rekommendationen är att inte äta mer än 3 dl mejeroprodukter om dagen. En del måste sluta med mejerier (förutom smör) helt och hållet för att få resultat.

    En annan sak också är att inom LCHF förespråkas så ren och oprocessad mat som möjligt. I princip inga charkprodukter (nej vi äter inte bacon i mängder). Fiskbullar innehåller potatismjöl och det är inte LCHF. Vad gäller hämtmaten så bör man vara mycket restriktiv med det också. Jag kan också äta en kebabsallad utan strips ibland men jag är ganska säker på att såsen innehåller socker. Och indisk och thai mat är det garanterat socker i.

    Vad gäller lighläsk så kan en del dricka det men alla kan inte det. Sötningsmedlet påverkar i sej inte insulinproduktionen men den söta smaken kan lura hjärnan att skapa ett sötsug.

    Att han äter så ofta som du säger betyder att han är antingen hungrig eller sugen. Äter man ordentligt efter LCHF så blir man inte det utan man blir mätt och håller sej mätt, samt att suget försvinner. Jag äter oftast inte mer än två gånger om dagen. Är helt enkelt inte hungrig oftare för jag ser till att äta mej mätt och mer rätt LCHFmat så håller man sej mätt.

    Han behöver läsa på vad LCHF faktist är för vad jag kan läsa av din TS så har han inte en aning.


    Jag tror inte heller att han har koll. När jag tar upp detta med honom säger han att han äter samma mat som när han gick ner sina 25 kg, och att viktuppgången beror på att han fuskat. Vad ska jag svara honom då? Jag tror ju viktuppgången beror på att han äter fel till vardags, iallafall tror jag det till störst del beror på det.

    Han verkar inte bry sig om ifall maten innehåller socker så länge kolhydratsinnehållet är under 5g/100g och han brukar vara noga (säger han iallafall) med att inte överstiga sin dagsranson. Tror också mest att han blir sugen på att äta, mer än hungrig och framförallt på kvällen. Då brukar han äta någon typ av ost och korv (typ fuet, ölkorv etc. 150 g eller mer). Förut blev det varje kväll men efter att jag peakat att det kanske inte är så bra att äta det varje kväll så har han dragit ner det till 1 gång i veckan ungefär.
  • Zadre
    CEZ skrev 2016-05-27 22:58:48 följande:
    Jag tror inte heller att han har koll. När jag tar upp detta med honom säger han att han äter samma mat som när han gick ner sina 25 kg, och att viktuppgången beror på att han fuskat. Vad ska jag svara honom då? Jag tror ju viktuppgången beror på att han äter fel till vardags, iallafall tror jag det till störst del beror på det.

    Han verkar inte bry sig om ifall maten innehåller socker så länge kolhydratsinnehållet är under 5g/100g och han brukar vara noga (säger han iallafall) med att inte överstiga sin dagsranson. Tror också mest att han blir sugen på att äta, mer än hungrig och framförallt på kvällen. Då brukar han äta någon typ av ost och korv (typ fuet, ölkorv etc. 150 g eller mer). Förut blev det varje kväll men efter att jag peakat att det kanske inte är så bra att äta det varje kväll så har han dragit ner det till 1 gång i veckan ungefär.
    Viktuppgång KAN bero på andra saker än just maten. Stress, problem med köldkörteln och så, men jag har svårt att tro att han skulle gått upp så mycket som 25+ kilo av enbart andra orsaker OM han nu verkigen äter på precis samma sätt som när han gick ner. Jag tror som du, att han äter fel. Nånting annorlunda gör han. Sen att han säger att han inte gör det är ju svårt att ha nåt svar på, eftersom du inte vet
    När det gäller t.ex. hämtmaten så kan han inte veta hur mycket socker eller andra av fel kolhydrater det är i det så han kan inte veta om han håller sej inom dagsransonen då.
    Det där med 5g/100g. Det är en grundregel men det handlar inte enbart om mängden kolhydrater utan också vad man äter, eftersom t.ex. socker i liten mängd kan ställa till mycket, trigga sug osv vilket det låter på ditt inlägg som det gör för honom eftersom han verkar blir hungrig/sugen snabbt efter att han har ätit och då har han inte ätit tillräckligt bra. Och det låter som han inte får i sej tillräckligt med fett om han lagar maten själv. Din middag verkar helt fantastisk, men om han själv skulle göra stekt korv och ägg... Låter som han får i sej får mycket protein och knappt nåt fett (man ska inte äta för mycket protein heller).

    Jag är dock ingen expert och kan säga varför han har gått upp så mycket men jag vet att han äter helt galet. Jag tycker att han ska sätta sej ner och läsa på ordentligt på t.ex. kostdoktorns sida. Gå med i forumet där och fråga folk som kan.
Svar på tråden LCHF-FÖRESPRÅKARE! Vad tycker ni om detta?