• Forsström

    9åring och Facebook

    Har en bonus son som kommer och säger att hans mamma har skaffat Facebook och instagram till honom. Facebook har en åldersgräns på 13år.Min första tanke är vad ska en 9åring facebook och instagram till. Om de ens ska ha telefon när de är så små, så tycker jag de ska vara för att spela spel på och att föräldrarna ska kunna få tag på dom. Men tycker inte de har nåt på socialamedier och göra. Eller tycker ni att jag har fel?


    Bonusmamma
  • Svar på tråden 9åring och Facebook
  • Holma
    Forsström skrev 2016-05-27 21:50:59 följande:

    Har en bonus son som kommer och säger att hans mamma har skaffat Facebook och instagram till honom. Facebook har en åldersgräns på 13år.Min första tanke är vad ska en 9åring facebook och instagram till. Om de ens ska ha telefon när de är så små, så tycker jag de ska vara för att spela spel på och att föräldrarna ska kunna få tag på dom. Men tycker inte de har nåt på socialamedier och göra. Eller tycker ni att jag har fel?


    Bonusmamma
    Knappast ditt problem
  • fjanten

    Som diskussionfråga huruvida en 9-åring har på sociala medier att göra tycker jag nej.

    Men du har ingenting att säga till om när det kommer till din sambos/mans barns användande eller icke-användande av sociala medier.

  • Forsström

    Nej de kan jag inte men jag kan ju säga tillsammans vad jag tycker om de. Han själv vart väldigt förvånad över de då han inte visste om något.


    Bonusmamma
  • Forsström

    Nej de kan jag inte men jag kan ju säga till sambon vad jag tycker om de. Han själv vart väldigt förvånad över de då han inte visste om något.


    Bonusmamma
  • Holma
    Forsström skrev 2016-05-27 22:01:42 följande:

    Nej de kan jag inte men jag kan ju säga tillsammans vad jag tycker om de. Han själv vart väldigt förvånad över de då han inte visste om något.


    Bonusmamma
    Säga tillsammans ?
  • Curlingmorsan

    Min son är 9år och han har Instagram. Men får bara lägga till personer som han känner. Min dotter fyller 12 i år och hon får inte ha Facebook. Tycker det är stor skillnad på Instagram och Facebook.
    Bonussonen hade däremot Facebook när han var 12. Men det där bestämmer ju hans föräldrar och inte jag.

  • fjanten
    Forsström skrev 2016-05-27 22:03:17 följande:

    Nej de kan jag inte men jag kan ju säga till sambon vad jag tycker om de. Han själv vart väldigt förvånad över de då han inte visste om något.


    Du kan absolut säga vad du tycker. Vi har yttrandefrihet här i landet, men det är samtidigt inte du som bestämmer detta.
  • volvo142

    Tycker också att man är för liten o sådär men håller man koll så är det väl ändå ok? Facebook har mer en rekommendation kan jag tycka annars skulle dom ju krävt legg eller minsta lilla nått som försvårade för att skapa ett konto,,,

  • foodforclouds

    Jag tycker att det är märkligt att mamman ordnat med sociala medier till barnet utan att låta pappan vara med och bestämma. Om han är negativt inställd tycker jag att det är den åsikten som väger tyngst. 

    Åldersgränsen finns just för att barn är utsatta på nätet och inte kan avgöra vad som inte bör delas/läggas upp och vilka konsekvenser det kan få. Jag förstår inte varför någon vill utsätta sitt barn för den risken, samt den sociala press och hets som sociala medier innebär.

Svar på tråden 9åring och Facebook