• Anonym (No)

    Så rädd att få diarre

    Har fått magproblem de senaste åren och har genomgått alla tänkbara undersökningar och provtagningar. De har inte hittat några fel och jag fick diagnos ibs efter detta.

    Jag har problem med plötsliga diarrer. I början kom det en gång i veckan. Sedan en gång i månaden. Nu kan det gå månader mellan diarren men ändå är jag fastlåst psykiskt och upplever en stor rädsla att bli dålig när jag är utanför hemmet.

    Som idag. Har fått vara på toa exemplariskt en gång om dagen hela veckan. Men så imorse var jag öm och kände mig lite orolig. Tvingades gå på toa och fick fisa och det luktade riktigt riktigt surt och illa. Sedan efter en stund behövde jag på toa igen och ut både hårt och löst. Känns som mer är på väg som jag kommer att vara dålig.

    Detta är riktigt jobbigt psykiskt. Bortbjuden och jag är har rejäl ångest. Att få diarre på bortaplan skrämmer mig på riktigt.

    Ska jag låta hjärnspökena vinna idag och stanna hemma? Vågar jag utmana ödet och åka? Tänk om jag blir dålig? Hur tar jag mig de 15 mil hem med diarre?

  • Svar på tråden Så rädd att få diarre
  • Påven Johanna

    Låter som om du fått diarré av stressen du upplever kring att du skulle kunna bli lös i magen. Jag tycker absolut att du ska åka ändå, det finns ju toaletter överallt. Kör du bil får du väl stoppa på diverse vägkrogar, bensinstationer och på de allmänna toaletter som brukar ligga längs vägnäten och åker du tåg så finns det som bekant toalett ombord. Buss funkar på samma sätt. Du kan ju även ta någon tablett (Dimor) . Men åk och delta, stannar du hemma av rädsla för att magen ska vara ett problem så kommer magen att fortsätta vara ett problem för dig och plötsligt har du fått ett väldigt begränsat och trist liv.

  • Anonym (Magen)

    Har haft samma problem innan jag förstod att jag va laktosintolerant. Det kom och gick i omgångar så därför tänkte jag aldrig att kosten va problemet, men sen fick jag lära mig att intolerans kan gå lite upp och ner beroende på balansen i magen.

    Mitt bästa råd är att sluta begränsa dig, det blir en ond cirkel med stress och magproblem som nån skrev ovan. Med tanke på hur långt du har mellan problem är sannolikheten liten att det sker när du är bortbjuden precis men måste du så måste du, och det är inte hela världen isåfall.

    Men kanske börja skriv ner vad du äter också och om det är nått som magen inte klarar? Laktos, lök, stark mat, rött/fett kött, fett, mycket fibrer och vissa frukter kan man ju ha en mage som inte tacklar så bra. Och så kan du köpa med dig imodium som du kan ha i absoluta nödfall om du ska på ett ställe där du bara inte KAN gå på toa. Men snälla använd dem bara i nödfall för det skjuter bara upp problemet och kan skapa nya problem (större) om du använder för ofta

Svar på tråden Så rädd att få diarre