• Anonym (vad?)

    personlighetsstörning ospecifikerad

    Vad betyder denna dignos?

    Personlighetsstörning ospecificerad?

    Tydligen har jag det men det går aldrig min läkare jämt? Läste det i journalen?

    Någon som vet?

    Någon som har den med?

  • Svar på tråden personlighetsstörning ospecifikerad
  • Anonym (Anna)

    Det innebär att man uppfyller de generella kriterierna för personlighetsstörning men inte kan specificera någon enskild personlighetsstörning.

    Har du inte fått någon information om din diagnos?

  • Anonym (vad?)

    Nä jag läste detta idag när jag kollade min journal på Internet

    Blev lite chockad

    Läkaren var aldrig nämt detta? Jag gått till samma läkare i ca tre år.

    De andra dignoserna jag han nämt och den här jag fått kbt för.

  • terfje

    Mitt ex hade en ospecificerad personlighetsstörning. Som en ovan så har du någon form men de kan inte pricka in vilken.

  • Anonym (vad?)

    Ok

    Men varför utredare inte läkaren vidare på detta?

    Eller?

    Finns det behandling ?

  • Anonym (Anna)

    Ja, mycket märkligt att du inte delgivits diagnosen och fått en förklaring kring vad den innebär. Behandlingen är individuell beroende på vilka symptom som är framträdande i just ditt fall.

  • Anonym (Sjukskriven)

    Jag har den diagnosen & har haft den i många år. Den går inte att bota, men jag kan hantera den bättre med hjälp av terapi. 

  • Anonym (vad?)

    Läkaren var inte satt den som huvuddigos i journalen.

    Det är lite konstigt.

    Finner ingen info om dignosen alla på Internet.

  • Jesper f
    Anonym (vad?) skrev 2016-05-30 10:52:40 följande:

    Läkaren var inte satt den som huvuddigos i journalen.

    Det är lite konstigt.

    Finner ingen info om dignosen alla på Internet.


    Jag kan tänka mig att det lite har att göra med hur det påverkar dig i din vardag liksom hur det förhåller sig till ditt liv och sociala förmåga i övrigt. Är det inte en huvuddiagnos, måste det helelr inte vara något jätteproblem för dig, och då finns heller ingen direkt anledning att utreda det vidare - tänker jag. Att man har en diagnos måste inte alltid innebära behandling - dels för att det kanske inte går, dels att det kanske inte finns någon, eller helt enkelt att den inte bedöms förbättra situationen som sådan.

  • Anonym (vad?)

    Men kan en läkare bara sätta en dignos utan att utreda en hos psykolog?

    Man träffar ju bara som läkare i en timme åt gången?

    Liksom med tre månaders uppe håll?

    Märks en dignos så pass?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (vad?) skrev 2016-05-31 10:52:49 följande:

    Ingen?

    Om det jag skrev innan?


    Vanligtvis är det läkare ooch psykolog som gör diagnostiska utredningar. Ibland kan även kurator vara delaktig utifrån den psykosociala situationen. Ibland någon annan funktion likt arbetsterapeut, fysioterapeut m.m
  • Anonym (sekretess)

    Den koden används också i sjukintyg till försäkringskassan när patienter har fått en diagnos som är sekretessbelagd gentemot patienten själv.

  • Anonym (disa)

    Jag har också den diagnosen. Fick den för länge sedan i samband med en adhd-utredning (stor utredning). Fick senare diagnos emotionellt instabil personlighetsstörning. Tror det var den som gav utslag då men att jag initialt blev för generellt utredd för att sätta någon exakt diagnos.

    Fråga din läkare om det. Kanske kan de utreda dig vidare för att eventuellt specificera störningen. Vissa finns det ju effektiv behandling mot. Onödigt att lida om det finns behandling och man kan må bra.

Svar på tråden personlighetsstörning ospecifikerad