• Äldre 28 May 09:58
    4961 visningar
    24 svar
    24
    4961

    När slutade era barn med spjälsäng?

    Är gravid i tredje trimestern nu och har en son på nästan 12 mån, kommer mao få barnen tätt. Vi funderar på hur vi ska göra med barnens sängar. Det känns så onödigt att ha två spjälsängar, men samtidigt kan ju inte äldsta barnet byta till vanlig säng hur tidigt som helst. Hur gjorde ni? Hur gamla var era barn när de slutade med spjälsäng?

  • Svar på tråden När slutade era barn med spjälsäng?
  • Äldre 28 May 10:09
    #1

    1 år 2 månader

  • Äldre 28 May 10:30
    #2

    När de själva klättrade ur spjälsängen och på så vis blev en fara så bytte jag säng. Nånstans kring 1 1/2-2 års ålder.

  • Äldre 28 May 10:35
    #3

    Storebror fick en juniorsäng när han var 1,5. Fast innan det sov han hos oss och spjälsängen stod oanvänd.

  • Äldre 28 May 13:20
    #4

    Sonen var ca 1,5 år (då hade vi tagit bort ena sidan ett halvår tidigare) o dottern ca 2 år. Hon försökte aldrig klättra ut själv medan storebror var en riktig klättrare.

  • Äldre 28 May 13:22
    #5

    Sonen fick en växa


    tulip79 skrev 2016-05-28 13:20:36 följande:

    Sonen var ca 1,5 år (då hade vi tagit bort ena sidan ett halvår tidigare) o dottern ca 2 år. Hon försökte aldrig klättra ut själv medan storebror var en riktig klättrare.


    Sonen fick en växasäng vid 1,5 år o de fick båda varsin juniorsäng när dottern fyllde 2 år (då var storebror drygt 4 år).
  • Äldre 28 May 14:15
    #6

    14 månader har jag för mig. En resårsäng utan ben. Det var jätteskönt tyckte jag för då kunde man ligga bredvid en stund om hon vaknade på natten.

  • Äldre 28 May 20:06
    #7

    Bytte säng på sonen när han nästan var två år. Han blev för lång och det blev trångt för honom :)

  • Äldre 28 May 20:43
    #8

    Våra barn har flyttat till växasäng mellan 2-2,5 år, strax innan syskonet kom. Vi testade med vanlig säng till 2,5-åringen, men hon höll på att ramla ur, så hon låg tryggare i en säng med höga kanter. 

    Vi har haft en soffa bredvid spjälsängen, så de har kunnat klättra ur säkert i tidigare. Vi har haft problem med att de rymmer ur sängen mer när den inte har spjälsängskanter, men allt beror ju på vilken nattningsmetod ni har. Våra har somnat själva, ibland med musik på.

  • Äldre 28 May 22:39
    #9

    Sonen är 2.5 år. Nära 1 m lång, han sover fortfarande i spjälsäng. Har tänkt och byta direkt till en "vanlig" säng. Pratat fram och tillbaka när vi ska byta men än så länge sover han super och vi tycker det e praktisk att ha själsängen så sälänge han inte klättrar ur ( vilket han lätt skulle kunna göra tycker jag) så får han fortsätta ha den.

  • Äldre 28 May 22:44
    #10

    Vi bytte för dottern vid 20 månader för att lillebror skulle komma ett par månader senare. Värdelöst, hur jobbigt som helst med den övergångsperiod som blev, hon ägnade sig mest åt att hoppa i sängen... Plus att hon bara någon månad efter bytet gick från att sova hela natten i sin säng till att komma in till vår säng varje natt...

    Med lillebror väntade vi på att han ville byta och han sov så gott i sin spjälsäng så vi bytte vid 3 år.

Svar på tråden När slutade era barn med spjälsäng?