• Anonym (myran)

    fastighetsförbund?

    Fått tillsvidareanställning på samhall ab

    Nu undrar jag ska man bara med i facket eller ej.

    www.fastighets.se/

    Är det ett bra fack?

  • Svar på tråden fastighetsförbund?
  • Anonym (Städare)

    Jag är med. Medlemstidningen är läsvärd och gör att man får bra koll på sina rättigheter. I övrigt har jag inte haft så mycket med facket att göra. Jag hade gärna engagerat mig mer men orken räcker inte riktigt till. Avgiften är rätt hög men jag tänker att jag betalar för att de medlemmar som behöver ska kunna få hjälp mot oseriösa arbetsgivare, och sådana finns det tyvärr väldigt gott om i den här branschen.

  • Anonym (myran)

    Okej...

    Fast jag jobbar ju hos samhall..

    Så undra om jag kommer få nytta av dem.

    Tycker också det är dyrt.

  • Anonym (Städare)
    Anonym (myran) skrev 2016-05-28 11:09:13 följande:
    Okej... Fast jag jobbar ju hos samhall.. Så undra om jag kommer få nytta av dem. Tycker också det är dyrt.

    Ja, Samhall har man hört mycket skit om genom åren. Vet inte hur mycket som är sanning dock. Jag kan tänka mig att det är olika på olika orter, beroende på vem som är chef. En del delar väl tanken om att Samhall ska jobba för att hitta lämpliga arbetsplatser för arbetare som har olika svårigheter, medan andra bara ser det som att de ska göra en så stor vinst som möjligt genom att pressa bidragsanställda till att jobba lika hårt som fullt arbetsföra... Om just du har nytta av facket har jag svårt att säga något om. En hög avgift i förhållande till lönen är det ju. Det kan inte förnekas. Själv gick jag inte med förrän jag hade jobbat något år och fått lite bättre balans på min ekonomi. Dumt nog var jag inte med i a-kassan heller under den tiden. Det gick i och för sig bra, eftersom jag fick behålla jobbet, men det var en onödig risk att ta.
  • Anonym (myran)

    A kassan kan man vara med utan att vara med i facket.

  • Anonym (Städare)
    Anonym (myran) skrev 2016-05-28 11:35:50 följande:
    A kassan kan man vara med utan att vara med i facket.

    Ja, precis. Det borde jag ju ha varit från början men det blev inte av att jag gick med förrän i samband med att jag blev medlem i fastighets. Hoppas att du är förståndigare än jag där! :)
  • Anonym (myran)

    A kassan är jag med i.

    115 kr.

Svar på tråden fastighetsförbund?