• Anonym (X)
    Äldre 28 May 10:21
    1583 visningar
    8 svar
    8
    1583

    Avbetalningsplan vid bodelning?

    Är det någon som har erfarenhet av om det går att göra en avbetalningsplan vid bodelning?

    Jag och min sambo håller på att separera. Jag har kontaktat en jurist via banken som gjort förslag till bodelning. Min X-sambo vägrar och tycker att det är för högt räknat. Enligt förslaget skulle han lösa ut mej med ca 200tkr. Han anser att 100tkr är mer rimligt för det är vad han kan få fram säger han. Skulle man räkna enligt senaste värderingen skulle jag ha rätt till ca 300tkr....

    Eftersom jag inte orkar bråka längre har det lutat åt att jag går med på 100 men så igår så säger han att han pratat med sin bank och hans plan är att betala av ca 250-300 tkr på sitt lån lite snabbt om han får ta över huset (sälja nån bil och lite annat samt jobba borta) För att sedan kunna bo billigt...

    Så då känner ju jag varför ska jag skänka honom 100tkr som jag så väl behöver till mitt nya boende för att han ska få som han vill???!

    Jag har för mej att juristen pratade om att man kunde göra en avbetalningsplan. Jag tänker att han typ ger mej 100tkr nu och betalar av resten med en summa varje månad tills det är klart.?

  • Svar på tråden Avbetalningsplan vid bodelning?
  • Anonym (Lgögf­örl)
    Äldre 28 May 10:31
    #1

    Ja eller så får han helt enkelt inse att han får lägga till extra på hus/lägenhetslånet för att lösa ut dig,

    Som de flesta får göra.

  • Anonym (Lgögf­örl)
    Äldre 28 May 10:32
    #2

    Tycker inte du ska bjuda honom på 100.000

    Jag var snäll mot mitt ex och gav honom i princip allt, det ångrar jag nu ett år senare när jag står med eget boende.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 28 May 11:43
    #3
    Anonym (X) skrev 2016-05-28 10:21:05 följande:

    Är det någon som har erfarenhet av om det går att göra en avbetalningsplan vid bodelning?

    Jag och min sambo håller på att separera. Jag har kontaktat en jurist via banken som gjort förslag till bodelning. Min X-sambo vägrar och tycker att det är för högt räknat. Enligt förslaget skulle han lösa ut mej med ca 200tkr. Han anser att 100tkr är mer rimligt för det är vad han kan få fram säger han. Skulle man räkna enligt senaste värderingen skulle jag ha rätt till ca 300tkr....

    Eftersom jag inte orkar bråka längre har det lutat åt att jag går med på 100 men så igår så säger han att han pratat med sin bank och hans plan är att betala av ca 250-300 tkr på sitt lån lite snabbt om han får ta över huset (sälja nån bil och lite annat samt jobba borta) För att sedan kunna bo billigt...

    Så då känner ju jag varför ska jag skänka honom 100tkr som jag så väl behöver till mitt nya boende för att han ska få som han vill???!

    Jag har för mej att juristen pratade om att man kunde göra en avbetalningsplan. Jag tänker att han typ ger mej 100tkr nu och betalar av resten med en summa varje månad tills det är klart.?


    Nej gå absolut inte med på det. Förstår att det kan va frestande för att bli klar, men du kommer ångra dig senare.

    Säg som det är - detta är priset för att köpa ut dig, annars får ni sälja huset och dela på det som blir över efter lånen är lösta (vilket bör bli 250-300 tkr var om din jurist har rätt).
  • Äldre 28 May 11:49
    #4

    Låt din jurist sköta det. Klart du ska ha halva vinsten från huset.

  • Anonym (X) Trådstartaren
    Äldre 28 May 16:20
    #5

    Ja det litar väl åt att jag får tings och säga att jag inte godtar 100 men är det någon som vet hur det fungerar med avbetalningsplan i sånna här fall? Tänker om han betalar 100 nu och resten avbetalning?

  • Äldre 28 May 16:24
    #6
    Anonym (X) skrev 2016-05-28 16:20:20 följande:

    Ja det litar väl åt att jag får tings och säga att jag inte godtar 100 men är det någon som vet hur det fungerar med avbetalningsplan i sånna här fall? Tänker om han betalar 100 nu och resten avbetalning?


    Skulle faktiskt inte lita på att på en avbetalningsplan i det här läget.. Han får väl sälja en bil redan nu om han ändå funderar på att göra det sedan...
  • Äldre 28 May 16:56
    #7
    Anonym (X) skrev 2016-05-28 16:20:20 följande:

    Ja det litar väl åt att jag får tings och säga att jag inte godtar 100 men är det någon som vet hur det fungerar med avbetalningsplan i sånna här fall? Tänker om han betalar 100 nu och resten avbetalning?


    Nej det är ett dumt förslag, för om något händer och han slutar betala så har du ett helvete att få ut pengarna. Banken däremot kan plättlätt få ut pengarna om han slutar betala. Så alltså låter du honom låna pengar av banken för att ge dig, så kan han betala av till banken istället. Om banken inte vill låna ut pengar är han inte kreditvärdig och då är det ett jättebra skäl för dig att verkligen inte gå med på avbetalning.

    Sen är det ju din sak om du vill skänka bort 100k. Men innan du gör det; titta på din lön, och titta på hur mycket du kan spara varje månad. Gör sen en bedömning över hur lång tid det skulle ta dig att jobba ihop 100k på sparkontot. För mig skulle det ta minst ett och ett halvt år av gnetande för att få så mycket över. Inte sjutton skulle jag ge bort ett och ett halvt års besparingar för att vara bussig.
  • Anonym (P)
    Äldre 30 May 11:43
    #8

    Se till att dela rättvist, rättvist=juristens förslag. Blir bara fel att ge bort pengar. Du kommer känna dig snuvad och han kommer känna att du viker dig nog ändå i nästa konflikt också. Jag skulle själv inte gå med på avbetalning, han får ta ett lån på huset och betalöa av på lånet till banken.

Svar på tråden Avbetalningsplan vid bodelning?