• Anonym (mimmi­)
    Äldre 28 May 10:40
    3157 visningar
    15 svar
    15
    3157

    förskole pratik underkänd? hjälp? tips?

    Min brors fru pluggar till förskolelärare.

    Hon klaarade inte pratik nummer ett:

    Kom försent många gånger på grund av att deras dötter är svår att lämna på morgonen.

    Kom inte kontakt med alla barn

    Undervisningen i matte fick avbrytas.

    Nu får hon en chans nästa år att göra om den.

    Ska hon välja en annan förskola eller samma.

  • Svar på tråden förskole pratik underkänd? hjälp? tips?
  • Anonym (Qwe)
    Äldre 28 May 10:53
    #1

    Aldrig hört talas att man kan kugga på praktik, hon kanske ska byta yrke?

  • Äldre 28 May 10:56
    #2

    Hon ska välja ett annat yrke. Har hon inte fallenhet för det kommer hon förmodligen ändå inte trivas. Att hon inte får bra kontakt med barnen är inte bra. Det måste hon ju få, för barnens skull!

  • Anonym (mimmi­) Trådstartaren
    Äldre 28 May 10:57
    #3

    Jo hon fick underkänt.

    Nä hon vill försätta sina stuider.

    Tycker det också är konstigt.

    Kanske malmö högskola är stränga?

  • Äldre 28 May 11:04
    #4

    Det är knepigt för folk som utbildar lärare (jag känner såna). De kan inte förbjuda folk att fortsätta utbildningen hur olämpliga de än är. Det enda de kan göra är att inte godkänna dem på moment de misslyckas med och hoppas på att studenten själv förstår att hen är olämplig.

    Kanske hade din svägerska otur, men att bli underkänd på praktiken är, vad jag vet, ovanligt och bör verkligen ses som en hint om att det kanske är bättre att byta bana.

  • Äldre 28 May 11:04
    #5

    Det är knepigt för folk som utbildar lärare (jag känner såna). De kan inte förbjuda folk att fortsätta utbildningen hur olämpliga de än är. Det enda de kan göra är att inte godkänna dem på moment de misslyckas med och hoppas på att studenten själv förstår att hen är olämplig.

    Kanske hade din svägerska otur, men att bli underkänd på praktiken är, vad jag vet, ovanligt och bör verkligen ses som en hint om att det kanske är bättre att byta bana.

  • Anonym (mimmi­) Trådstartaren
    Äldre 28 May 11:07
    #6

    Hon är envis svår att prata med.

    Hon skyller på att hon hamnade i en grupp med bara invandrare.

    Svårt att få kontakt med dem.

    Sen har hon ju alltid sen på morgona.

  • Äldre 28 May 11:15
    #7
    Anonym (mimmi) skrev 2016-05-28 11:07:11 följande:

    Hon är envis svår att prata med.

    Hon skyller på att hon hamnade i en grupp med bara invandrare.

    Svårt att få kontakt med dem.

    Sen har hon ju alltid sen på morgona.


    Men hon kan ju inte söka jobb med bara etniskt svenska barn eller bara barn som kan prata (om det nu var talet som var problemet).
  • Anonym (mimmi­) Trådstartaren
    Äldre 28 May 11:16
    #8

    Ja det är ju det.

    Hon är själv från Grekland och jag svår svenska.

    Jag förstår inte vad hon säger ibland.

  • MS
    Äldre 28 May 11:19
    #9

    Om hon är säker på att hon vill fortsätta ska hon prova att göra praktiken på en annan förskola. Innan hon gör nästa praktik måste hon dock fundera igenom hur hon ska lösa situationen med egna barnet. När hon gör praktiken bedöms hennes lämplighet som förskolelärare. En förskolelärare som t ex har ansvaret att öppna förskolan på morgonen och kommer försent är ytterst olämplig. Hon skulle försätta många föräldrar i en svår situation om förskolan inte var öppen när de kom för att lämna sina barn. Hade hon jobbat istället för praktiserat hade hon förmodligen blivit uppsagd. När det gäller kontakt ned barnen är ju det A och O i yrket som förskolelärare. Om hon har svårt att ta/få kontakt med barn bör hon verkligen tänka igenom om förskolelärare är rätt yrkesval.

  • Anonym (9)
    Äldre 28 May 11:19
    #10

    man kan givetvis bli underkänd på praktik. Jag är lärare och har en gång underkänt en kandidat som inte alls fungerade ihop med elever. 
    har även en bekant som fick göra om praktik 1 på sin lärarutbildning, så visst kan det ske även inom förskolan.

    Får hon chans göra om praktik är det väldigt schysst tycker jag. Det låter inte helt som om hon kommer passa att jobba där?

    Och välja har jag inte hört talas om. Det brukar vara universiteten som bestämmer var praktikplatserna ska vara. 

  • elyse
    Äldre 28 May 13:31
    #11

    Om man får underkänt på sin VFU brukar det vara det sociala som inte fungerar; bygga relationer till barnen, ta sig an ledarrollen och följa instruktioner från handledaren.

    Har hon tidigare jobbat inom förskolan? Är man ingen uppskattad vikarie så passar man helt enkelt inte för yrket.

  • Anonym (mimmi­) Trådstartaren
    Äldre 28 May 13:37
    #12

    Hon säger att hon har jobbat med det innan men kommer inte ihåg på vilken skola och de har nöjda med henne

    Tror hon ljuger tyvärr den förstår jag ej hennes svenska bryter mycket

  • Äldre 28 May 13:46
    #13

    Jag har blivit underkänd på praktik till barnskötare. Då var det i första hand kontakten med personalen som inte funkade. Här verkar problemet vara större en så.

    Om hon ens får välja så tror jag ändå det är bäst att börja om på nytt ställe.

    Och nej jag blev inte barnskötare men det berodde mer på fel typ av ämnen.

  • Anonym (mimmi­) Trådstartaren
    Äldre 28 May 13:59
    #14

    Jag tror det vittnar sig i mycket mer som hon döljer.

    Hon vill gärna ha det som väg och ingen annans.

    I skolan måste man nog kunna anpassa sig lite mer.

    Bara skulle på att barnen inte kunde någon svenska är ju lite konstigt.

  • Anonym (Ssk)
    Äldre 28 May 20:47
    #15

    Nu jobbar jag i och för sig inom vården men vi har ändå liknande scenarion. Ovanligt att bli underkänd på praktik. Precis som ovanstående säger så är det just på praktiken som man kan upplysa studenten att den inte passar för yrket. Jag har haft många studenter och underkänt en del. Den vanligaste anledning till att jag underkänt är dålig eller ingen kontakt med patienterna.

Svar på tråden förskole pratik underkänd? hjälp? tips?