• Äldre 28 May 14:12
    1576 visningar
    4 svar
    4
    1576

    Mår dåligt över mitt utseende

    Hej! Jag är en tjej på endast 13 år som har en pappa som ibland e världens bästa och ibland så bara blir han jätte arg! Han säger saker som: du rör aldrig på dig, du äter för mycket och du måste börja träna på gymmet etc.

    Jag har altid varit den lite fetare av min kompisar alla mina vänner klagar på att de är sååå tjocka medans de är smala som pinnar, jag har även mycket finnar och alla mina vänner har helt felfri hud och så fort de får 1 liten finne så går världen under! När jag är med de så klagar dem bara om hur fula de är och jag vet att jag e fulare så jag blir jätte ledsen nöt ja e med dem, men jag älskar de och de e jätte snälla och roliga men jag mår dåligt när jag är med dem.

    Jag har ett självskapade beteende där jag skär mig själv, men ingen vet för att jag har alltid långa kläder. Jag har försökt ta livet av mig ( jag hängde mig ) men en kille kom och såg mig och avbröt mig ( jag var i skogen ) snälla hjälp mig....

    Vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Mår dåligt över mitt utseende
  • Anonym (Vuxen­)
    Äldre 28 May 14:50
    #1

    Du ska kontakta kuratorn på din skola så att du får hjälp att må bra

  • Anonym (Vän)
    Äldre 28 May 15:04
    #2

    I din ålder är utseendet väldigt känsligt för många. Jag tycker som ovanstående att du absolut bör be om hjälp, antingen av skolkurator eller BUP. Ungdomsmottagningen bör kunna hjälpa dig att komma i kontakt med dem.

    Vad gäller dina vänner och att de klagar på sitt eget utseende har ingenting med dig att göra, även om det kan kännas som det då de är smalare än du. Tro mig, de tycker säkert att du är jättefin. Det handlar om deras egen osäkerhet och att de söker bekräftelse på att de inte är tjocka och fula m.m.

    Din pappa älskar dig och han säger som han gör för att han bryr sig om dig, även om han gör det på ett fruktansvärt klumpigt sätt. Ingen vill se sitt barn må dåligt och han märker av att du inte trivs med dig själv.

    Jag var själv överviktig genom hela tonåren och vet att det är jobbigt, jag önskar nu som vuxen att jag fått hjälp redan i din ålder med att få det under kontroll. Ta upp det med honom själv att ni kanske båda kan börja äta nyttigare och starta med en aktivitet tillsammans (simma eller dansa kanske om du inte vill visa armarna?)

    Se till att verkligen be om hjälp och komma i kontakt med någon du kan prata med som du kan lita på och som har tystnadsplikt.

    Jag är psykiskt sjuk och är förnärvarande inte ens förmögen att arbeta, utöver min sjukdom har jag även flera fysiska och psykiska trauman i bagaget, samt flera misslyckade självmordsförsök. Hade jag sökt hjälp tidigare hade det inte behövt vara så här illa. Följ inte mitt exempel. Be om hjälp, och ta emot hjälp.

    Kram

  • Äldre 28 May 15:16
    #3

    tackGlad

  • Anonym (Vän)
    Äldre 28 May 22:06
    #4
    anonymtjej77 skrev 2016-05-28 15:16:03 följande:

    tack


    Det var så lite. Se till att ta hand om dig själv vännen, och kom ihåg att allting blir bättre, även om man kan behöva lite hjälp på vägen.
Svar på tråden Mår dåligt över mitt utseende